Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilken ras  (läst 1658 gånger)

Lippa

  • Inlägg: 20
  • Mitt hem är min borg
    • Västergötland
Vilken ras
« skrivet: 25 jul-14 kl 18:46 »
Hej!
Våran familj planerar för att under hösten skaffa oss 4-6 får/lamm. Jag börjar känna mig lite förvirrad när jag läser om olika raser. Vi söker en ras som ska vara både för ullens skull, men även i längden även för skinnet. Vi skulle helst vilja ha en ras som är ansluten till genbank, detta för att vi ser det som viktigt att bevara. Så nu tänkte jag höra mig för här om vad ni skulle rekommendera för ras! :)

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Vilken ras
« Svar #1 skrivet: 25 jul-14 kl 19:16 »
De raser som är anslutna till genbank, är ju allmogefåren, som har ganska likvärdig ull och ser ganska likadana ut tycker jag. De har ganska grov ull, ryaull, men det finns förstås individer som har finare ull också, dvs finull. Lammen har fantastisk ull förstås, sen blir den grövre året efter. Jag har klövsjöfår och är nöjd med dem, men har heller ingen erfarenhet av att äga någon annan ras.

Du skulle kunna söka reda på någon i din närhet som har allmogefår och så åker du dit och kollar om du gillar rasen. På facebook-sidan för klövsjöfår finns det många får till salu, och nedåt där du bor finns det säkert ett stort utbud av olika allmogefår-raser. Finns ju även djur till salu på allmogefårens hemsida, på blocket, på denna sida osv.
Det du ska undvika om du vill ha bra ull till hantverk är köttraserna.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

802 gäster, 3 användare
Tur-Johan, kretslopp, hofboss

* Forum

* Om tidningen Åter



- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser