Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ansluta utekran till huvudledning?  (läst 7867 gånger)

louise

  • Gäst
ansluta utekran till huvudledning?
« skrivet: 14 mar-09 kl 13:29 »
Jag får psykbryt på att jag inte har vattenkran ute.

Det finns en kran i mitt förråd, med slang/rör ner till rummet med alla pumpar, å grejsimos. Huvudledningen från brunnen går där nere. Utekranen anslöts tydligen aldrig när de drog nya ledningar.

Hur gör jag för att koppla på den igen? Vill liksom bara klippa av huvudlendingen(plastslang), sätta på nån trevägs-grej å skruva fast utekransledningen. Men, jag kan inte ett skit om rörmokeri, så kanske inte alls går å göra? Å hur gör man då då för att det ska bli rätt?

Pjöllerberg

  • Inlägg: 2561
    • Blekinge
SV: ansluta utekran till huvudledning?
« Svar #1 skrivet: 14 mar-09 kl 13:41 »
Vattenutkastare man drar genom husväggen ska inte vara så bra har jag hört, dom ska visst frysa ganska lätt.
Nån som kan verifiera eller motsäga?
Själv har jag en kran på gården, en gammal sak med vred på en stång, som löper i ett rör ner till slangventilen på frostfritt djup.
Den har aldrig frusit vad jag vet, men å andra sidan har jag aldrig hämtat vatten där under riktigt svinkalla vintrar.
Kan vara risk att det blir otätt om du kapar befintlig ledning och skarvar på ventil, försök hellre dra separat ledning från huset ut till gårdskranen,

Ulric Eriksson

  • Gäst
SV: ansluta utekran till huvudledning?
« Svar #2 skrivet: 14 mar-09 kl 13:47 »
LM Mattssons utkastare stänger av vattnet på insidan av väggen, så det finns inget som kan frysa. Vi har en sån inne i hönshuset, med av stängningsdelen i en låda med frostvakt. Funkar bra om man inte sätter något på som hindrar vattnet från att rinna ut när man stänger av.

louise

  • Gäst
SV: ansluta utekran till huvudledning?
« Svar #3 skrivet: 14 mar-09 kl 14:33 »
den här tråden tänkte jag inte skulla handla om nåra kastare.. jag har en helt vanlig kran innei ett förråd.

Hur menar du "från huset"? Det blir väl samma problem vilken ledning jag än kapar.

Pjöllerberg

  • Inlägg: 2561
    • Blekinge
SV: ansluta utekran till huvudledning?
« Svar #4 skrivet: 14 mar-09 kl 14:42 »
Det är lättare att ha koll på anslutningar man gör inne i husen, än såna som ligger nergrävda.
Och gamla plastslangar kan ha styvnat, kan vara svårt att få tätt.
Hur som helst är det inget du bör meka med själv, utan anlita röris.

Edit: jag antar att förrådet ligger i nåt slags hus (=byggnad), ej nödvändigtvis boningshus, men kanske uthus.
Huvudsaken är att synliga vattenledningar bör vara frostfritt belägna.
« Senast ändrad: 14 mar-09 kl 17:07 av Foppas fot »

louise

  • Gäst
SV: ansluta utekran till huvudledning?
« Svar #5 skrivet: 14 mar-09 kl 15:26 »
den är inte nedgrävd, jag ser ju den. Å jag fattar i nte alls var inne i huset anslutningen skulle gå. Det finns ingen "central" inne i mitt hus.

trädman

  • Inlägg: 1272
SV: ansluta utekran till huvudledning?
« Svar #6 skrivet: 15 mar-09 kl 02:18 »
I princip är det som du skriver bara att montera dit ett t-rör och ansluta en lämplig kran. Om det du kallar huvudledning är en ledning som det finns vatten med tryck i, dvs efter pumpen. Jag förstod inte riktigt var ledningen gick, om det var inne eller ute eller om det finns en kran som är ansluten till en ledning som slutar i ditt "pumphus" men just nu inte är inkopplad där. I det sista fallet borde det bara vara att ansluta ledningen som går till kranen till ett t-rör på utgående tryckledning, förutsatt att ledningen till kranen och kranen är hel. Montera gärna en kran vid anslutningen så det går att stänga av den utgående ledningen.  Är det plastslang eller järnrör? Plastslang fryser sällan sönder, vilket däremot järnrör kan göra ganska lätt.

Om du vill anslutan en kran utomhus till en ledning i mark, finns det kranar man kan gräva ner och montera direkt vid t-röret nere i marken och som därnerar sig när man stänger dem så ledningen upp till markytan töms. De är dock ganska dyra ~~1500-2000, tror jag.

Existens?

  • Gäst
SV: ansluta utekran till huvudledning?
« Svar #7 skrivet: 15 mar-09 kl 10:58 »
Nej, det ska väl inte vara några problem att ansluta. Gäller som sagt bara att du kopplar in den på rätt sida pumpen, det måste ju vara på trycksidan, alltså den ledning som går till huset. Pumpen får ju stängas av och eventuella kranar i närheten stängas så du slipper drunkna när du sågar av ledningen, det kommer ju att ösa på rätt bra med vatten.
Är förrådet frostfritt? Där kranen ska vara alltså.. annars måste det ju till nån speciallösning så den inte fryser sönder på vintern.
En sak att kolla innan man skär av vattenledningen är ju vad det är för dimension, vattenledningar mäts på utsidan, och jag tippar att den som går in till huset är 32 mm, så att man har rätt grejer hemma sen när man ska ha ihop det igen. För vad jag förstod så är det en relativt modern ledning som går in till huset? För risken kan ibland vara, om det är ledningar från 50-talet, att dom har en dimension som inte finns nu längre, så har vi det här på gården, och då hittar man inga grejer på Jula, utan måste prata med en gammal rörmokare som har koll på hur man får ihop det ändå, för allt går att lösa, bara mer eller mindre krångligt.

louise

  • Gäst
SV: ansluta utekran till huvudledning?
« Svar #8 skrivet: 15 mar-09 kl 22:21 »
var ska kranen sitta? du säger "utgående ledning", vilken är den? Å varför ska den gå att stänga av?

Å frysa, hur stor är chansen i en ledning som går lodrätt? Var kommer det att frysa?

Huvudledningen är plastslang. Pumphuset är alltså stationen med alla pumpar å tjohej. En källare under en liten bod. Man ser huvudledningen försvinna ut från källaren, i riktning mot huset.

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: ansluta utekran till huvudledning?
« Svar #9 skrivet: 15 mar-09 kl 22:27 »
Koppla ett t-rör, det finns många inklusive mej som har gjort så.   Min kran kan frysa vid extrem kyla, och det utmynnar från en isolerade ledning i ett kallföråd, men från den ledningen har jag oisolerad. Detta har fungerat i tjugo år.  Jag tar inte vatten ändå när det är -20 grader klockan 6 på morgonen.  Vill du kan du ju isolera ledningen oxå.  Kranen är en sådan som går rakt i genom väggen och har "mekanismen"  djupt inne, på andra sidan väggen.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Existens?

  • Gäst
SV: ansluta utekran till huvudledning?
« Svar #10 skrivet: 16 mar-09 kl 06:25 »
Jo, men Skytten, som jag har fattat det så sitter ju här en vanlig kran i ett förråd/bod med en oinkopplad slang ner till källaren där vattencentralen är. Det du beskriver är ju en  vattenutkastare genom vägg, där kranen sitter isolerad från kylan, och själva vattenuttaget är tomt på vatten direkt efter man använt det.  Den här boden har vi inte fått klart för oss om den är isolerad, men det verkar ju inte så. Kopplar man in den kranen så kommer den ofelbart att frysa/frysa sönder när vintern kommer, om man inte fixar så den är isolerad, alltså minst lindar in den med isolering och eventuellt en värmeslinga i, men det är ju inget som behöver göras nu.
Alltså, tro mig, jag går just runt och byter alla rör och nipplar i grisarnas uteboxar för att dom frusit sönder, och vi har inte haft nån sträng kyla i vinter. Det är inget kul.
Själva inkopplingen är ju bara ett 10-minutersjobb, och det får ju då vara på den ledningen som går i riktning mot huset.

Olle45

  • Inlägg: 17
SV: ansluta utekran till huvudledning?
« Svar #11 skrivet: 10 apr-09 kl 02:10 »
Hej
Nu är själva vattenkopplandet inte det största kunskapskrävande jobbet!!
förutom att ha koll på rör dimensionerna !

När det gäller ute vatten o frost här är problemet med kunskaper!
Står det vatten i rör ovan mark och temperaturen är under -5°C fryser vattnet!!
Några mer minus o det fryser sönder och vatten läcka är ett faktum så fort frosten tinat upp!!

Tips hur jag har löst mitt ute vatten....
Vatten utaget på huvudledningen ett st T rör kran fixat en stång som passar på kranspindeln
utgånen på kranen monterat en vinkel med ett 3 mm borr hål i så vatten i det stående röret kan dräneras bort.... men det finns även kranar med denna finnes så i stängt läge öppnas dräneringen..

Nya plaströr finns i Dim 16 , 20 , 25 , 32 , 40 , 50 mm Ø
äldre har dim 22 mm ,28 mm Ø

Om du använder PRK koppling drag åt plast nippel ända emot stoppet !!
Använd gärna stöd hylsa till denna typ av plaströrs kopplingar !!

När det gäller de äldre dimensionerna går det att använda klämringskopplingar som är avsedda för koppar rör 22 mm eller 28 mm Ø glöm inte stöd hylsa och drag denna typ av koppling för hårt !!
skulle det läcka, använd teflon gängtätning (vitt plastband)...

Hoppas jag inte kronglat till det !!

Mvh
Ruben


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter



- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser