Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Valpköp  (läst 11704 gånger)

Poski

  • Inlägg: 33
    • Västergötland
Valpköp
« skrivet: 10 jan-11 kl 18:41 »
Hej!
Min mamma har köpt en blandrasvalp som endast är vaccinerad. Min fråga: måste man registrera och märka valpen?
Gift, tre barn. Bor på hästgård med tre hästar ,Irländsk varghund, jakthundar,höns av raserna  Brahma och Kochin, två katter och kaniner av rasen Tysk jättesheck, Fransk vädur och Belgisk jätte.

Gronavagen

  • Inlägg: 1554
    • Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
SV: Valpköp
« Svar #1 skrivet: 10 jan-11 kl 19:34 »
Alla hundar i Sverige måste registreras hos jordbruksverket, sen är det valfritt att regga hunden hos skk (gäller även blandraser) men det kan vara bra i händelse av att hunden springer bort.

Det kostar typ max 100 kronor att registrera hunden vilket ska göras inom 10 dagar efter inköp. Sen måste hunden chippas (detta varierar kostnaden på) hos veterinär och denna kommer då hjälpa till med registreringen.

Poski

  • Inlägg: 33
    • Västergötland
SV: Valpköp
« Svar #2 skrivet: 10 jan-11 kl 19:55 »
Tack snälla för ditt snabba svar!
Nu fixar vi detta!

Gift, tre barn. Bor på hästgård med tre hästar ,Irländsk varghund, jakthundar,höns av raserna  Brahma och Kochin, två katter och kaniner av rasen Tysk jättesheck, Fransk vädur och Belgisk jätte.

Skogsnatt

  • Gäst
SV: Valpköp
« Svar #3 skrivet: 10 jan-11 kl 20:04 »
Alla hundar i Sverige måste registreras hos jordbruksverket, sen är det valfritt att regga hunden hos skk (gäller även blandraser) men det kan vara bra i händelse av att hunden springer bort.

Det kostar typ max 100 kronor att registrera hunden vilket ska göras inom 10 dagar efter inköp. Sen måste hunden chippas (detta varierar kostnaden på) hos veterinär och denna kommer då hjälpa till med registreringen.
Hunden måste inte chippas, det går lika bra med öronmärkning, vilket dessutom är betydligt bättre, för det kan alla se med blotta ögat

Gronavagen

  • Inlägg: 1554
    • Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
SV: Valpköp
« Svar #4 skrivet: 10 jan-11 kl 21:11 »
Fast tatueringar gör rejält ont samt blir svårtydda när hunden blir äldre. Min äldsta tik är öronmärkt och det går inte att se vad som står. Då är det isåfall bättre att ha ett halsband med kontaktuppgifter på hunden istället.

Sen måste väl hunden vara chippad om den ex ska ha ett pass?

trojlik

  • Inlägg: 337
  • I skogen är jag fri
    • Västergötland
SV: Valpköp
« Svar #5 skrivet: 10 jan-11 kl 21:24 »
När jag veterinärbesiktade mina valpar sa veterinären att man inte öronmärkte hundar längre utan bara chippade.

Luppa

  • Inlägg: 490
    • Norrbotten
SV: Valpköp
« Svar #6 skrivet: 10 jan-11 kl 23:33 »
Grönavågen: Nja, det där stämmer inte. Mina hundar har fortfarande haft fina tatueringar när de har varit gamla.
MEN, Som trojlik skriver, så har man mer eller mindre övergått till chipmärkning.
Själv föredrar jag öronmärkning, smidigt och bra.
Djurtokig 80:a i norra norrbotten

Suffolkfår, höns av olika raser. 2 Border Collies, bondkatter och uppfödning av Lejonhuvad kanin för utställning, avel och kel.

Paradisgården

  • Inlägg: 1492
    • Västergötland
SV: Valpköp
« Svar #7 skrivet: 10 jan-11 kl 23:44 »
Många gör både chipmärkning och öronmärkning - det hade jag gjort.
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

Gronavagen

  • Inlägg: 1554
    • Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
SV: Valpköp
« Svar #8 skrivet: 11 jan-11 kl 00:24 »
Grönavågen: Nja, det där stämmer inte. Mina hundar har fortfarande haft fina tatueringar när de har varit gamla.
MEN, Som trojlik skriver, så har man mer eller mindre övergått till chipmärkning.
Själv föredrar jag öronmärkning, smidigt och bra.
jag skrev inte att man inte tatuerar, jag skrev om chippning.

Luppa

  • Inlägg: 490
    • Norrbotten
SV: Valpköp
« Svar #9 skrivet: 11 jan-11 kl 13:08 »
jag skrev inte att man inte tatuerar, jag skrev om chippning.
Ja? Jag har väl inte påstått något annat...
Djurtokig 80:a i norra norrbotten

Suffolkfår, höns av olika raser. 2 Border Collies, bondkatter och uppfödning av Lejonhuvad kanin för utställning, avel och kel.

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Valpköp
« Svar #10 skrivet: 11 jan-11 kl 13:17 »
När jag veterinärbesiktade mina valpar sa veterinären att man inte öronmärkte hundar längre utan bara chippade.
Vad jag vet öronmärker man visst, men hunden måste vara sövd, så därför är det dyrare. Om tatueringen är välgjord, och man inte har av bläcket för tidigt så går den lätt att läsa av även när hunden blir äldre.

Fördelen med tatuering är såklart att alla kan läsa av den, man behöver en speciell avläsare till chipen, och inte ens alla polisstationer har en sådan.

Så om hunden ändå ska sövas, för en skada, för att kastreras, eller av andra skäl, så tatuera gärna, då kan alla ta reda på vems hund det är, om den skulle komma bort.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Snoken

  • Gäst
SV: Valpköp
« Svar #11 skrivet: 11 jan-11 kl 20:22 »
Det var nytt för mig, att hunden ska sövas innan tatuering! Är inte det lite riskabelt med små valpar? Då skulle jag föredra chipmärkning som görs via en spruta, för hundens skull om inte annat. Avläsare borde väl polisen kunna få tag på ganska enkelt via någon hundklubb eller liknande, om det dyker upp stulen/bortsprungen hund. Det lär ju ha kommit nya chip också som stannar kvar i nacken och inte vandrar iväg i kroppen. Ett halsband med ägarinfo kan ju lätt fastna någonstans om hunden smitit... I bästa fall går det sönder då innan hunden gör det.

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Valpköp
« Svar #12 skrivet: 12 jan-11 kl 07:33 »
Att chipen skulle vandra i kroppen är en myt, det är extremt ovanligt att de flyttar sig mer än någon centimeter.

Inte ens alla hundklubbar har avläsare, och det finns minst två standarder, som kräver olika avläsare.

Risken med sövning är minimal, veterinärerna gör det så ofta och medlen är riktigt bra nuförtiden. Däremot kostar det ju mer att tatuera, iom sövningen. Men som sagt, om man ändå ska kastrera eller om hunden ska opereras av andra skäl, så kan man ju passa på att tatuera.

Halsband är förkastligt, hunden kan skada sig om den fastnar. Och man ska absolut passa sig för att skriva ner hundens namn om man nu ändå använder den metoden. Då är det lättare att stjäla hunden, den följer lättare någon som kan dess namn.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Valpköp
« Svar #13 skrivet: 23 mar-11 kl 09:27 »
Citera
Att chipen skulle vandra i kroppen är en myt, det är extremt ovanligt att de flyttar sig mer än någon centimeter.
Ovanligt? Jag har själv haft två hundar, där chipen "försvunnit" alltså inte kunnat hittas. Enligt min vet. är det inte alls så ovanligt.

Att söva djur är alltid en risk, men för just märkning sövs de ju inte lika djupt som vid en kastrering eller operation. (Något en vet. förklarat för mig).
Däremot är inte chip-märkning helt smärtfritt heller. Det är en rejäl kanyl de sticker in.

djurskydd

  • Inlägg: 276
    • Ångermanland
SV: Valpköp
« Svar #14 skrivet: 23 mar-11 kl 10:01 »
Har jobbat på klinik senaste året och det är faktiskt inte alls särskilt ovanligt att chippen flyttar på sig, de kan vandra ända ner mot benen om det vill sig. De kan också åka ut ur kroppen, men det är i alla fall mindre vanligt. Vid örontatuering behöver hunden endast få lugnande (den sover förstås men det är alltså inte narkos, endast sedering). Alla djur som ska resa inom Europa måste efter 3 juli vara chipmärkta - men har de tatuerats före 3 juli så är tatueringen giltig som märkning, dock ej om den är utförd efter 3 juli. Polisstationerna har chipläsare och det har i regel katthemmen med.
Bor med make, barn, rya- och gutefår, katter, kaniner, kalkoner och höns mellan nor och fjärd i vackra Häggvik, Höga Kusten.

Elcyion

  • Inlägg: 85
    • Uppland
SV: Valpköp
« Svar #15 skrivet: 23 mar-11 kl 21:31 »
Om öronmärkningen förblir läslig enligt inte har jag fått lära mig beror på hur örat är konstruerat. Med fettvävnader och sådant. Kommer inte alls ihåg. Kontentan är iaf att den kan vara super tydlig vid 10 års ålder eller helt oläslig efter 2 år.
När jag hade praktik på en veterinärstation åkte vi ut till en uppfödare som skulle ha en valpkull besiktigad. Där var det ingen sövning/smärtstillande innan tången trycktes in. Det skar i mig när valparna skrev av smärta. Jag upplever inte att chip-märkningen gör lika ont. De kan tjuta till en gång, men inte de upprepade tjut som vi hörde när valparna öronmärktes.
En blogg om två aristokratiska katter som bor ihop en vanlig "svensson-matte"  http://k-r-i-s.bloggplatsen.se/

ivy

  • Inlägg: 217
    • Gotland
SV: Valpköp
« Svar #16 skrivet: 12 apr-11 kl 21:02 »
http://kennet.skk.se/skk/?id=499&sprak=sv

Min hanne på 16månader har chippet vandrat ner på sidan av bogen så nog kan de vandra även om de vanligen inte går in i "köttiga delar" utan vandrar under huden...
Förespråkar nog chip framför öronmärkning, båda mina är chippade men pappas cocker är öronmärkt och håller man inte efter pälsiga öron syns det inte +att hans id blivit mkt otydligt med åren!
En id märkning är till för att identifiera djuret, ett upphittat djur tas vanligen till veterinär eller djurhem och de har en chip läsare så djuret scanas efter sitt nummer. Så även om det inte utåt kan "läsas" finns det ändå tydligt med ett chip.
Jag chipmärker mina illervalpar jag föderupp (öronmärkning är inte direkt aktuellt >:D) och har aldrig varit problem att chippet "ramlat ut" eller vandrat iväg specielt och djuren verkar inte störas av det heller.

i myllan

  • Inlägg: 17
    • Småland
SV: Valpköp
« Svar #17 skrivet: 13 apr-11 kl 07:39 »
Alla hundar skall id-märkas. Jag tycker det är konstigt att uppfödaren av valpen inte har sett till att den är id-märkt. Det borde vara gjort samtidigt som veterinärbesiktningen strax innan leverans.

Vilse

  • Gäst
SV: Valpköp
« Svar #18 skrivet: 13 apr-11 kl 14:00 »
Jag har haft en hund som var tattuerad,,det blekte och fick göras om men var ändå oläsligt efter bara ett år eller så,,
jag hade honom chippad för jag ville inte riskera att någon inte tittade i örat,,

alla hundar tas ju för givet vaar chippade och då knske en öronkoll missAs,,


JonasWess

  • Inlägg: 199
  • En konstnärssjäl, djurälskare & drömmare i livet.
    • Närke
SV: Valpköp
« Svar #19 skrivet: 12 sep-11 kl 00:22 »
Utställningshundar i dagens lägge tatueras inte längre vad jag vet, men dom chipas. Det börjar även bli mindre & mindre på bruks, vakt & andra stora hundar av renras eller blandras dels för att chipen alltid är indiviuella & tatueringarna efter ett tag kan bli oläsliga.

Mina hundar är självklart chippade & visst kan chipet vandra lite under huden när dom fått de, men det vandrar inte hela livet utan bara i början lite kan det gör det, men oftast ligger det kvar i nacken, mellan skulderbladen där man sprutar in chipet.
En mysig & snäll gaykille. Jag har utbildning från Naturbruksgymnasium & Konstskola. Älskar djur & natur! Delar mitt liv med 2 hundar & 1 katt. Jag har tidigare jobbat med hästar, får, kor & hundar, men intresse finns hos många djursorter.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

589 gäster, 9 användare (3 dolda)
Manimals90, xaelanar, ärt, kickan1971, Bokohammare, Jon.b

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser