Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Någon som har Alun som jag kan få köpa?  (läst 13367 gånger)

Annika Johansson

  • Inlägg: 1241
    • Östergötland
Någon som har Alun som jag kan få köpa?
« skrivet: 02 jun-09 kl 17:28 »
Hejsan!
Vi ska ha en aktivitetshelg den 12-14 Juni då vi ska bla a garva skinn. Till detta behövs då Alun.. riktigt hur mycket vet jag inte, men ett par kg skulle nog behövas. Någon som har i gömmorna?'

Annika
« Senast ändrad: 02 jun-09 kl 23:05 av Annika Johansson »

Evendim

  • Inlägg: 228
    • -
SV: Någon som har Alun som jag kan få köpa?
« Svar #1 skrivet: 03 jun-09 kl 10:40 »
Alun finns att köpa på apoteket.
Men jag tror knappas att det kommer att behövas kilovis.......

 

Annika Johansson

  • Inlägg: 1241
    • Östergötland
SV: Någon som har Alun som jag kan få köpa?
« Svar #2 skrivet: 03 jun-09 kl 11:26 »
Jag fick just "receptet" av Ulwa. Där stod att i första badet skulle det vara 50 gr Alun / lit vatten, och vi klarar oss ju inte med en liter vatten i badet.. Sen ska det i mer Alun... så om någon har så är jag intresserad av att köpa ett par kilo. Apoteket säljer 100 gr för 24:-, om någon har storsäck ligger kilopriset på någonstans 70-100kr /kg. Här hemma kan det tänkas att vi garvar både en och två gånger i framtiden. Det verkar ju inte vara vare sig svårt eller massor med jobb! ;D sa hon optimistiskt!

Annika

Evendim

  • Inlägg: 228
    • -
SV: Någon som har Alun som jag kan få köpa?
« Svar #3 skrivet: 03 jun-09 kl 19:36 »
Det beror ju på hur många skinn som ska garvas!
Det får plats några kaninskinn i en liter vatten.
Att garva skinn tar tid!
Och med tanke på att vi ska hinna med att karda, tova och ev. spinna ull också...... eller?

Annika Johansson

  • Inlägg: 1241
    • Östergötland
SV: Någon som har Alun som jag kan få köpa?
« Svar #4 skrivet: 03 jun-09 kl 22:40 »
Tjolahopp!
Jag kommer att slänga i tre lammskinn o Viccans kaninskinn på tisdag, så tjänar vi lite tid, tänkte jag..

Annika :)

idamaria

  • Inlägg: 129
SV: Någon som har Alun som jag kan få köpa?
« Svar #5 skrivet: 05 jun-09 kl 21:46 »
apoteket har bara småbrukar, men ja minns att ja köpte en stor burk på en färgaffär en gång...så kolla på färgaffärer, där kan dom ha större förpackningar.
Kom ihåg att visa gästfrihet, ty det har hänt att de som gjort det har haft änglar till gäster utan att veta om det. Hebr. 13:2

Spångmurs

  • Inlägg: 84
    • Gästrikland
    • Spångmurs
SV: Någon som har Alun som jag kan få köpa?
« Svar #6 skrivet: 08 jun-09 kl 21:20 »
Zenit säljer alun
http://www.zenit-konst.se/
Besök mitt hantverkshus!
www.spangmurs.se

Annika Johansson

  • Inlägg: 1241
    • Östergötland
SV: Någon som har Alun som jag kan få köpa?
« Svar #7 skrivet: 08 jun-09 kl 23:22 »
Ica, 40gr 5,90. Enkelt o billigt, relativt nära och de hade flera påsar..

Annika

Evendim

  • Inlägg: 228
    • -
SV: Någon som har Alun som jag kan få köpa?
« Svar #8 skrivet: 09 jun-09 kl 11:54 »
 ;D

myospinae

  • Inlägg: 19
SV: Någon som har Alun som jag kan få köpa?
« Svar #9 skrivet: 14 jun-09 kl 18:42 »
Annars... vad är egentligen alun, hur fick man tag på det (eller framställde) det förr i tiden?

Martina

  • Inlägg: 200
    • Uppland
    • Bomärkt
SV: Någon som har Alun som jag kan få köpa?
« Svar #10 skrivet: 14 jun-09 kl 21:22 »
Alun är ett salt, det har brutits i Europa åtminstone sedan medeltiden. Finns ett alunbrott bl.a. på Öland. Man kan också ha det till att lägga in gurkor i. Alun är också det föräldrarna blandade i trolldegen så att man inte skulle käka den när man var liten, förresten!

/Martina

Kaylaza

  • Inlägg: 26
    • -
    • Pinglans fotosida
SV: Någon som har Alun som jag kan få köpa?
« Svar #11 skrivet: 18 jun-09 kl 12:18 »
Precis som tidigare sagt är alun ett saltmineral, och en av de äldsta metoderna att bereda skinn med (jag har hört historier om de gamla egyptierna som upptäckte att deras hudar ändrade egenskaper sedan de legat i sanden utmed Nilen, som man senare kommit på är väldigt rik på just alun).   :D

Nu har ni säkert hunnit ha er garvning redan, men jag kan ju inte låta bli att tipsa om att det finns fler, och billigare sätt att garva på än med alun. Fett är min personliga favorit (man kan lika gärna ta hjärna som ägg och olja -en äggula till ca 1,5 dl matolja räcker till ett fårskinn).
Hoppas ni får/hade en jätterolig garvningskurs! ;D
Det bästa med att vara nörd är att andra nördar förstår en.

Annika Johansson

  • Inlägg: 1241
    • Östergötland
SV: Någon som har Alun som jag kan få köpa?
« Svar #12 skrivet: 18 jun-09 kl 16:06 »
Jag har förstått att det flinns fler alternativ. Menar du att jag kan skrapa o direkt fetta in, utan Alunbad? Jag vill ju ha ett mjukt o fint skinn förståss, som inte luktar illa..

Annika

Kaylaza

  • Inlägg: 26
    • -
    • Pinglans fotosida
SV: Någon som har Alun som jag kan få köpa?
« Svar #13 skrivet: 21 jun-09 kl 20:22 »
Man kan skrapa och fetta in utan att använda alun alls, inga problem. Personligen föredrar jag fettgarvning, eftersom de skinnen blir både smidiga och slitsarka samt står emot vatten väldigt bra.

Det enda man måste göra först är som med all beredning: alla organismer måste dö helt (detta sker när man saltar, torkar, fryser eller kalkar skinnet). Sedan kan man bereda det med vilken metod man vill, exempelvis alun, fett, bark, urin eller bara råräcka det :D
Det bästa med att vara nörd är att andra nördar förstår en.

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Någon som har Alun som jag kan få köpa?
« Svar #14 skrivet: 24 aug-09 kl 09:53 »
Alun är ett salt, det har brutits i Europa åtminstone sedan medeltiden. Finns ett alunbrott bl.a. på Öland. Man kan också ha det till att lägga in gurkor i. Alun är också det föräldrarna blandade i trolldegen så att man inte skulle käka den när man var liten, förresten!

/Martina
Snarare för att inte trolldegen skulle mögla. Det är ju ett konserveringsmedel, naturligt sådant.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Martina

  • Inlägg: 200
    • Uppland
    • Bomärkt
SV: Någon som har Alun som jag kan få köpa?
« Svar #15 skrivet: 24 aug-09 kl 11:48 »
Ah, där ser man! Inte vad min mamma sa. Men å andra sidan sa hon också att man inte fick äta snö för där kissade fåglarna. Jag var över 25 när jag insåg att fåglar inte kissar....


/Martina

Annika Johansson

  • Inlägg: 1241
    • Östergötland
SV: Någon som har Alun som jag kan få köpa?
« Svar #16 skrivet: 24 aug-09 kl 13:12 »
 ;D

BdiBdi

  • Inlägg: 1
    • Skåne
SV: Någon som har Alun som jag kan få köpa?
« Svar #17 skrivet: 14 sep-11 kl 14:14 »
Här står jag med ett lammskinn som jag hade tänkt att bereda själv. Hittat ett recept som jag tyckte lät bra med alun. Nu visar det sig att varken apoteket el färgbutiken har det! Hur ska jag nu göra med skinnet tills jag får tag på alunen? 
Den 18 juni -09 skrev Kaylaza om någon "ägg och olje" beredning. Berätta mer.
                              Bdibdi

gernsö

  • Inlägg: 2034
    • Skåne
SV: Någon som har Alun som jag kan få köpa?
« Svar #18 skrivet: 14 sep-11 kl 14:24 »
Alun är oxå bra då man har sår, för att stoppa blödningar, men då ska det nog vara lite utspätt
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

Januschka

  • Inlägg: 1365
  • Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
SV: Någon som har Alun som jag kan få köpa?
« Svar #19 skrivet: 14 sep-11 kl 15:02 »
Hej!

Snubblade över tråden först nu..

här finns nog minst 2 kilo alun som jag köpte på kontinenten (hittade inte heller större mändger här). Ska ta reda på vad jag gav, sedan kan det gärna vandra vidare om intresse finns.

/Januschka
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

789 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser