Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  UPS till laddomat  (läst 1193 gånger)

lekman

  • Inlägg: 62
    • Värmland
UPS till laddomat
« skrivet: 05 dec-23 kl 15:47 »
Hej
Känner ett behov av att skaffa en UPS till laddomaten till min vedpanna. Tycker att det är viktigast att laddomaten går och funderar på att inte köra fläkten med den utan att det får räcka med att pannan skyddas mot att koka sönder.
Jag frågar helt enkelt efter tips och råd vad att köpa, hur stor efflet och amp-timmar bör jag sikta på
/Lars

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: UPS till laddomat
« Svar #1 skrivet: 05 dec-23 kl 16:21 »
Hur ofta har du strömavbrott?
Och hur länge brukar dom vara?
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14456
    • Östergötland
SV: UPS till laddomat
« Svar #2 skrivet: 05 dec-23 kl 17:14 »
Har lite dålig erfarenhet av billiga UPSer, så när jag hade panna med cirkulationspump och mycket strömavbrott så lät jag cirkulationspumpen till pannkretsen drivas av en 150W inverter kopplad till ett bilbatteri som ständigt hade laddning. Utom när det var strömavbrott förstås. Och när det var flera dagar med strömavbrott så bar jag in ett bilbatteri till. På så sätt behövde jag inte lita på att UPSen skulle starta utan problem, för allt var ju redan igång. Bytte sedan till en 600W inverter så radiatorkretsen kunde gå fullt den med.

Men en UPS med ett batteri på minst 40 Ah, men gärna mer, borde klara att köra färdigt en fulladdad panna som blir utan ström. Men simulera strömavbrott ett antal gånger innan du lämnar pannan obevakad. UPSer brukar ha effekt så det räcker till en eller två cirkulationspumpar, men de har ofta för litet batteri. De är ju mest till för att datorer skall hinna stänga ner beskedligt.

fri

  • Inlägg: 2551
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: UPS till laddomat
« Svar #3 skrivet: 05 dec-23 kl 17:17 »
Har du inte SYR ventil?
Att skaffa nödström för att kunna elda om man saknar självcirkulation förstår jag, men att behöva UPS för att det inte ska koka när pannan brinner utan fläkt tror jag inte är nödvändigt.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14456
    • Östergötland
SV: UPS till laddomat
« Svar #4 skrivet: 05 dec-23 kl 17:22 »
Men SYR kräver väl att man har vattentryck? Vid strömavbrott och egen brunn blir det ju svårt. Om man inte har som norrlänningarna som bor i en slänt och har vattenkällan högre än huset förstås.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: UPS till laddomat
« Svar #5 skrivet: 05 dec-23 kl 17:25 »
Har lite dålig erfarenhet av billiga UPSer, så när jag hade panna med cirkulationspump och mycket strömavbrott så lät jag cirkulationspumpen till pannkretsen drivas av en 150W inverter kopplad till ett bilbatteri som ständigt hade laddning. Utom när det var strömavbrott förstås. Och när det var flera dagar med strömavbrott så bar jag in ett bilbatteri till. På så sätt behövde jag inte lita på att UPSen skulle starta utan problem, för allt var ju redan igång. Bytte sedan till en 600W inverter så radiatorkretsen kunde gå fullt den med.

Men en UPS med ett batteri på minst 40 Ah, men gärna mer, borde klara att köra färdigt en fulladdad panna som blir utan ström. Men simulera strömavbrott ett antal gånger innan du lämnar pannan obevakad. UPSer brukar ha effekt så det räcker till en eller två cirkulationspumpar, men de har ofta för litet batteri. De är ju mest till för att datorer skall hinna stänga ner beskedligt.
Det är en ruskigt effektiv och väl fungerande lösning.
Till mycket vettiga pengar.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

fri

  • Inlägg: 2551
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: UPS till laddomat
« Svar #6 skrivet: 05 dec-23 kl 18:22 »
Men SYR kräver väl att man har vattentryck? Vid strömavbrott och egen brunn blir det ju svårt. Om man inte har som norrlänningarna som bor i en slänt och har vattenkällan högre än huset förstås.
Jag tänker att man har vattentryck om man har hydropress.

Tror att SYR 5067 brukar väljas då man inte har kommunalt vatten.

Du @Själv är bäste dräng behöver inte flytta dej så långt som till Norrland för att komma till fastigheter med självtryck, vid Roxens norra strand här i Östergötland det inte så ovanligt, både grävda källor och sjö används som vattentäkt vad jag förstår.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14456
    • Östergötland
SV: UPS till laddomat
« Svar #7 skrivet: 05 dec-23 kl 19:12 »
Vattentrycket faller ju rätt fort med en liten hydropress. Har man otur så skulle pumpen precis börja fylla upp när strömmen gick. Så att kunna låta ilägget brinna färdigt utan en hoppande panna är rätt trevligt.

Kul med självtryck i Östergötland, har bara stött på det uppåt i landet.

lekman

  • Inlägg: 62
    • Värmland
SV: UPS till laddomat
« Svar #8 skrivet: 05 dec-23 kl 20:26 »
Har ingen nödkylslinga, finns faktiskt inte ens golvbrunn i pannrummet så det hela kan ju bli ganska besvärligt om olyckan är framme. Systemet har öppet expansinskärl. SYR skulle nog ändå inte fungera eftersom vattentrycket snabbt faller till noll om strömmen går (sju fastigheter som delar på pumptrycket).
Tycker att en UPS för enbart laddomaten borde vara min grej, är de opålitliga?
Att konstant köra pannans fläkt inklusive laddomat via 12V och 230V-konvertering, innebär inte det ökade risker för att något av de inblandade grejerna lägger av?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14456
    • Östergötland
SV: UPS till laddomat
« Svar #9 skrivet: 05 dec-23 kl 20:51 »
Jag har bara erfarenhet av billiga UPSer, och inte så många, men de har inte varit bra. Antingen går de inte igång eller så har det lilla 7Ah batteriet fått för dålig underhållsladdning så det håller en halv amperetimme. Billiga invertrar har däremot aldrig lagt av fast jag kört både länge och plågat dem med överlast och dåligt väder. Men det är som de säger bara anekdotiskt underlag.

Tror inte en inverter på låt säga 600W slits så fort av att driva två cirkulationspumpar och en fläkt, tillsammans kanske 100-150 W. Du behöver dock en laddare som ger 20-30 A om du skall köra det kontinuerligt, så inte den går varm. Jag körde inte mitt system året runt heller, utan bara i riskväder. Laddare, batteri och inverter stod alltid färdigt, men kontakten till de båda pumparna satt oftast i vägguttaget.

En grej som du borde fundera på är att sätta en backventil på ditt vatten in i kåken, och en egen hydropress med lite lägre tryck än vad som är normalt för ditt vattentryck. Då slipper du bli av med ditt dricksvatten bara för att grannarna spolar i toaletten fastän strömmen gått.

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: UPS till laddomat
« Svar #10 skrivet: 05 dec-23 kl 20:56 »
Äldre cirkulationspumpar och fläktmotorer - alltså enfas asynkronmotorer, antingen av skärmpoltyp eller med startkondensator - går ofta inte särskilt bra på s k trappstegsspänning som billiga UPSer eller frekvensomriktare lämnar. De tar ingen skada av det, men brummar och låter illa, och får dåligt startmoment. I synnerhet en glidlagrad cirkulationspump kan få svårt att komma igång och måste hjälpas igång med skruvmejsel i axeländen.
Om du väljer en UPS som lämnar sinusspänning (säkrast att mäta själv med oscilloskop och inte lita blint på vad nasaren påstår), så slipper du sådana problemmöjligheter. Under alla förhållanden är det lämpligt att provköra sakerna på UPS innan det blir skarpt läge.
Om du har en modern cirkulationspump med inbyggd frekvensomriktare, så bryr den sig inte alls om kurvformen på inkommande växelspänning (den ska ju ändå bara likriktas och sedan hackas upp igen) så då kan du använda billigast möjliga UPS.

En tumregel när det gäller billiga UPSer och växelriktare är att ALDRIG belasta dem till mer än en tredjedel av märkeffekten.  Och mät upp vad dina pumpar och fläktar verkligen har för förbrukning (både aktiv, reaktiv och skenbar effekt) när de sitter på plats i anläggningen och gör det jobb de ska göra, dra inte för stora växlar på det finstilta på typskyltarna.

En annan möjlighet är ju att ständigt köra sakerna på 12 V eller vad du nu vill ha för batterispänning, och hålla dig till borstlösa likströmsmotorer för pumpar och fläktar.

lekman

  • Inlägg: 62
    • Värmland
SV: UPS till laddomat
« Svar #11 skrivet: 06 dec-23 kl 10:41 »
Jag har skaffat lite utrustning för att kunna klara ett strömavbrott, kanske tillochmed ett ganska långt strömavbrott. Har dubbel uppsättning av omvandlare 12 - 230 V, sinuskurva. Har även två stycken minielverk att använda för laddning av batterierna. Finns det bensin hemma så ska jag kunna klara huset från att frysa sönder. Problemet är att det förutsätter att jag vet att det är strömavbrott, att jag är hemma helt enkelt.
När temperaturen ligger så lågt som det gjort de senaste dagarna behöver jag kunna lämna pannan med minst halva vedmagasinet fyllt och det är här jag fegar ur nu. Vi hade två strömavbrott under sensommaren/hösten, liksom oplanerade såna och utan nån förklaring från elnäts-ägaren. Trist situation.
Som jag ser det så är det en pålitlig UPS jag ska ha för att säkra att laddomaten går vidare vid strömavbrott. Nån som har testat detta och kan rekommendera en som kan funka?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: UPS till laddomat
« Svar #12 skrivet: 06 dec-23 kl 12:13 »
Jag har skaffat lite utrustning för att kunna klara ett strömavbrott, kanske tillochmed ett ganska långt strömavbrott. Har dubbel uppsättning av omvandlare 12 - 230 V, sinuskurva. Har även två stycken minielverk att använda för laddning av batterierna. Finns det bensin hemma så ska jag kunna klara huset från att frysa sönder. Problemet är att det förutsätter att jag vet att det är strömavbrott, att jag är hemma helt enkelt.
När temperaturen ligger så lågt som det gjort de senaste dagarna behöver jag kunna lämna pannan med minst halva vedmagasinet fyllt och det är här jag fegar ur nu. Vi hade två strömavbrott under sensommaren/hösten, liksom oplanerade såna och utan nån förklaring från elnäts-ägaren. Trist situation.
Som jag ser det så är det en pålitlig UPS jag ska ha för att säkra att laddomaten går vidare vid strömavbrott. Nån som har testat detta och kan rekommendera en som kan funka?
Den enklaste lösningen är att vid oplanerade avbrott kunna strypa luften in i pannan.
Så enkelt som att man har en elektromagnet som släpper luckan som stängs igen och helt enkelt kväver elden.

Då slipper du opålitliga/dyra ups-enheter.
Har en granne som löst det på det sättet.
Jag klarar samma läge genom att vi har behållit självcirkulationen.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: UPS till laddomat
« Svar #13 skrivet: 06 dec-23 kl 12:19 »
De flesta märkes-UPSer brukar vara fullt tillräckligt tillförlitliga. Se dock upp för en del märken, t ex APC, som har en del irriterande begränsningsfunktioner inlagda så de inte går att köra med större batterier än de inbyggda från fabrik (eller rättare sagt, de går att köra med större batterier men det går inte att utnyttja dem helt, UPSen stänger av ändå när de små inbyggda borde ha varit urladdade).

Eller, som sagt, gå över till likströmsmotorer för fläktar och pumpar och kör dem direkt på batterispänningen, batterierna får stå parallellt med ett nätaggregat som fungerar som underhållsladdare.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14456
    • Östergötland
SV: UPS till laddomat
« Svar #14 skrivet: 06 dec-23 kl 13:16 »
Av en händelse så står det APC på mina UPSer...

Min panna som jag hade då klarade inte att strypas så den lät bli att koka när det var bra med glöd. Eller, den slutade koka och sjöd bara. Men jag hade svag självcirkulation eftersom den stod nära ackumulatortanken. Tror jag hade kopplat med 28 mm kopparrör också.

Första huset jag installerade en panna i ville det sig inte bättre än att jag hade full fyr när ett oväntat strömavbrott kom. Där var det ingen självcirkulation och liten volym i pannans vattenmantel. Ströp luften, men det räckte inte, så jag släckte med vatten. Det molnet skulle miljö- och hälsoskydd sett ;D


När man börjar tänka på vad som kan gå illa så vill man gärna ha dubbel, eller trippel, säkerhet. UPS och termostatstyrd stängning av luckan? Jag litade på min växelriktarlösning, men skulle nog nu efter lite funderingar gärna haft en säkerhet till. Även om egen el är säkrare än den som kommer över skogen, så är den ju inte helt säker den heller.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: UPS till laddomat
« Svar #15 skrivet: 06 dec-23 kl 14:02 »
Av en händelse så står det APC på mina UPSer...

Min panna som jag hade då klarade inte att strypas så den lät bli att koka när det var bra med glöd. Eller, den slutade koka och sjöd bara. Men jag hade svag självcirkulation eftersom den stod nära ackumulatortanken. Tror jag hade kopplat med 28 mm kopparrör också.

Första huset jag installerade en panna i ville det sig inte bättre än att jag hade full fyr när ett oväntat strömavbrott kom. Där var det ingen självcirkulation och liten volym i pannans vattenmantel. Ströp luften, men det räckte inte, så jag släckte med vatten. Det molnet skulle miljö- och hälsoskydd sett ;D


När man börjar tänka på vad som kan gå illa så vill man gärna ha dubbel, eller trippel, säkerhet. UPS och termostatstyrd stängning av luckan? Jag litade på min växelriktarlösning, men skulle nog nu efter lite funderingar gärna haft en säkerhet till. Även om egen el är säkrare än den som kommer över skogen, så är den ju inte helt säker den heller.
Man skulle vara tvingad att installera Stirlingvedpannor.
Då har man drivning av systemet på plats
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

lekman

  • Inlägg: 62
    • Värmland
SV: UPS till laddomat
« Svar #16 skrivet: 08 dec-23 kl 17:33 »
Klarar sej min 10 år gamla laddomat21 med modifierad sinus, eller behöver det vara riktig sinusvåg för att den ska gå. Förmodar att det inte finns så mycket avancerad elektronik i den

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: UPS till laddomat
« Svar #17 skrivet: 08 dec-23 kl 19:33 »
Modifierad sinus är det UPS-och växelriktarnasarna döper om fyrkant- eller trappstegsspänning till.

Sådan spänning är sällan eller aldrig något problem för elektronik, speciellt inte för modern elektronik med switchade nätdelar, utan som jag skrev i inlägg #10 i denna tråd är det framför allt asynkronmotorer som kan få bekymmer med den.  En del fasvinkelstyrda saker med triacar eller tyristorer (dimmers, en del varvtalsregleringar och mjukstarter för motorer, vissa tv-apparater från tidigt 70-tal mm) kan också vara lite petiga med kurvformen.

von tratt

  • Inlägg: 1766
    • Skåne
SV: UPS till laddomat
« Svar #18 skrivet: 09 dec-23 kl 03:18 »
Modifierad sinus är det UPS-och växelriktarnasarna döper om fyrkant- eller trappstegsspänning till.

Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

lekman

  • Inlägg: 62
    • Värmland
SV: UPS till laddomat
« Svar #19 skrivet: 09 dec-23 kl 06:14 »
Inser att det nog blir krångligt att bara säkra laddomaten från avbrott med en UPS, kopplat så att bara den fortsätter att gå och resten får stanna (och orsaken att jag tänkt så har varit att hålla nere behovet att batterikapacitet). Det blir väl lite svårt att få laddomaten att stanna eftersom UPSen slår till när ladden ska stanna, väl? Blir väl att köra hela anläggningen via 12v och växelriktare som föreslagits här, för rätta mej om jag har fel, men det blir väl knepigt att koppla bara laddomaten via UPS
Jag har tidigare haft separat matning av laddomaten men sen jag installerade ny panna matas ju laddomaten av pannan, får nog skylla på begynnande demens här
« Senast ändrad: 09 dec-23 kl 07:51 av lekman »

lekman

  • Inlägg: 62
    • Värmland
SV: UPS till laddomat
« Svar #20 skrivet: 12 dec-23 kl 17:00 »
Jag vill gärna lyckas få till en batterbackup till pannan och jag attraheras inte så speciellt av tanken att köra via växelriktare och batteriladdare hela tiden, alltså när pannan går under normala förhållanden. Eftersom jag har en panna som styr laddomaten, matar laddomaten, så ser jag ingen annan möjlighet än att köra hela anläggningen via en tillräckligt stor UPS. Jag har tänkt att det skulle kunna räcka med att laddomatens funktion har batteribackup, lite för att öka sannolikheten att det överhuvudtaget fungerar när det väl behövs men får inte till detta.Så, en UPS som klarar hela anläggningen är väl enda alternativet, om jag nu ogillar idén med att köra på växelriktare hela tiden. Bygga om allt till batteridrift verkar också väl krångligt


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

418 gäster, 3 användare
skogaliten, von tratt, skräptanten

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser