Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Socker och sylt  (läst 5477 gånger)

tp

  • Gäst
Socker och sylt
« skrivet: 11 apr-06 kl 09:11 »

Jag undrar om det finns något alternativt socker att använda vid insyltning än det vanliga vita man köper i affärerna?

solkatten

  • Inlägg: 287
    • Väskor, kuddar, plånböcker mm med härliga motiv
Re:Socker och sylt
« Svar #1 skrivet: 12 apr-06 kl 19:55 »
syltsocker, kanonbra.

tp

  • Gäst
Re:Socker och sylt
« Svar #2 skrivet: 13 apr-06 kl 08:56 »
 :-[

Trodde att syltsocker och vanligt vitt socker innehöll "syntetiska" ämnen och att det kanske fanns andra alternativ

ChristinaR

  • Inlägg: 5562
    • Västergötland
    • Elins trädgård
Re:Socker och sylt
« Svar #3 skrivet: 18 apr-06 kl 13:53 »
Socker är rent socker (sackaros), inget annat. Bra ur konserveringssynpunkt, meningslöst ur näringssynpunkt. Man kan sylta med råsocker, eller honung förstås. Men jag är lite osäker på proportioner och hållbarhet. Lägger man sylten i frysen borde det inte vara ngt problem.

Syltsocker - innehåller det möjligen pektin?

yrian

  • Inlägg: 1498
    • Skåne
    • Hannasgården
Re:Socker och sylt
« Svar #4 skrivet: 18 apr-06 kl 21:51 »
Jo, det är pektin i syltsocker. Det är förstås väldigt smidigt att använda och ger lätt ett bra resultat. Gör man t ex marmelad på citrusfrukter så går det bra med vanligt socker, eftersom citrus innehåller så mycket pektin i sig självt. Alternativ som honung har jag inte testat - ännu. Att frysa sylt går ju bra, jag har en del lättsockrat äppelmos hemma som smakar alldeles utmärkt. Man får väl gå efter förnuft när man kokar sylt tycker jag, det är väl ingen som direkt anser att man ska frossa i det, lagom är bäst!
Höns, stickning och pelargoner

skånetösen

  • Inlägg: 553
    • Skåne
Re:Socker och sylt
« Svar #5 skrivet: 25 jun-06 kl 09:04 »
Angående socker så finns det inte några alternativ vad jag vet men om man vill frysa in en sötad produkt kan man använda en ört som heter Stevia. Den innehåller ett naturligt sötningsmedel flera gånger starkare än det syntetiska aspartamet. Inga kalorier eller annat. Idealiskt för diabetiker t ex. Går att odla i sverige. Håller själv på med en experimentodling. Första året så vi får se hur det går. :)
Mvh Helena
Det jag inte hinner idag kanske jag hinner imorgon.

Attis

  • Inlägg: 654
    • -
Re:Socker och sylt
« Svar #6 skrivet: 03 jul-06 kl 00:14 »
Jag kokade fyra kilo jordgubbssylt igår, har för mig att kokboken rekomenderar ca två kilo socker till det.

Jag höftade i socker så ja vet inte exakt hur mycket jag hade i men det var inte mer än tre dl totalt. Bara så att smaken kommer fram. Sen i med lite pektin, så den inte blir allt för rinning i konsistensen. Sedan är det bara att frysa.

Kanske inget svar på din fråga, men på det här viset blir det ganska lite av det vita sockret. Som alternativt socker kan man säkert byta det vitta sockret mot råsocker (brukar räcka med halva mängden).
Annars kanske man får bra smak med andra typer av socker, muskavado, palm, rör osv?
Någon som provat?
/Attis


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

415 gäster, 3 användare (1 dolda)
Emil i backen, skräptanten

* Forum

* Om tidningen Åter



- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser