Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Köpa befruktade ägg  (läst 2310 gånger)

Annhir

  • Inlägg: 9
    • Östergötland
Köpa befruktade ägg
« skrivet: 23 apr-22 kl 13:05 »
Ska för första gången kläcka ägg i maskin och starta en liten grupp med höns.
Vill ha fyra olika raser. Har hittat två olika personer som har två sorter var som jag önskar. Går det att lösa så att jag har alla ägg i samma kläckmaskin samtidigt?
Hänger inte riktigt med på hur man vet vilken dag ägget är befruktat. Om de ska vara kläckning efter 21 dagar och jag ska ändra temperatur och fuktighet tre dagar innan. Borde väl vara från befruktningen?

Om jag förstår det rätt kan jag inte ha för lite ägg i maskinen. Tänkte om jag ska köra den i två omgångar för äggen från de två olika ”uppfödarna”?

Blev lite rörigt, men om jag får äggen skickade till mig samma dag från två olika håll. Kan jag lägga dem i maskin tillsammans.
Hur vet jag vilken dag jag ska ställa in maskinen på?🤔😄
Blivande Hönsägare🐓

Tiomilaskogen

  • Inlägg: 294
    • Dalarna
SV: Köpa befruktade ägg
« Svar #1 skrivet: 23 apr-22 kl 14:58 »
Jag gör så här:
Alla ägg läggs i samtidigt oavsett ras. De ska vara så färska som möjligt. Se till att hålla luftfuktigheten under hela tiden. Sista dygnet fram till planerad kläckning stoppas rullningen och extra vatten ställs in om det finns plats. Blir det för torrt så fastnar de i äggskalen när de försöker komma ut.
Temperaturen ska vara den samma under hela processen. Försök snabba på med påfyllningen av vatten och ta ljummet vatten (samma som kläcktemperaturen) så du undviker avkylning. Befruktningsdagen vet bara tuppen och hönan men om man använder en så kallad ägglampa och lyser äggen efter några dar så syns det att blodkärl bildats på de som kommer att kläckas. Jag brukar strunta i att hantera äggen och låter eventuella obefruktade gå med hela resan.
När kläckningen startar brukar man höra små pip inifrån äggen innan de spricker. Låt kycklingarna vara kvar i maskinen tills de är helt torra. De klarar sig galant utan mat under den tiden.
Förbered för de kläckta kycklingarna genom att bygga en rund cirkel av exempelvis en masonitplatta som du kapat så höjden blir ca 50 cm. I bottnen lägger jag wellpapp (inga skarvar som de kan fastna med fötterna i) och sen hänger jag upp värmelampan. Lägg en termometer under den och justera höjden tills du får rätt temperatur. Det ska vara uppvärmt och klart när de små flyttar in. Vatten i en låg skål eller tallrik som de inte kan drunkna i eller inte ta sig ur. Tar du en papptallrik så lägg en sten i mitten så den inte tippar. En flat sten som de kan stå på är alltid bra i vattenskålen. Maten strör du ut på wellpappen i början. Om du sen knackar lite med fingret så det uppstår ett pickande ljud så börjar de omedelbart att börja äta. Var noga med temperaturen i början. Klumpar de ihop sig så är det för kallt och ligger de mot ytterväggarna med utspända vingar är det för varmt. Ligger de jämt utspridda har du träffat rätt. Det är farligast när det klumpar ihop sig för då kan de understa kvävas.

Annhir

  • Inlägg: 9
    • Östergötland
SV: Köpa befruktade ägg
« Svar #2 skrivet: 23 apr-22 kl 17:53 »
Hej!
Tack för bra svar😄

Om jag köper ägg från två olika personer och äggen inte levereras samma dag. Hur gör jag då? Kan jag vänta med att lägga de första i äggkläckaren?
Blivande Hönsägare🐓

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14456
    • Östergötland
SV: Köpa befruktade ägg
« Svar #3 skrivet: 23 apr-22 kl 18:14 »
Visst, bara de står svalt.

Hönan lägger ju ett ägg om dagen till dess hon är nöjd med antalet. Först därefter lägger hon sig och börjar ruva, och då när äggen blir varma så startar utvecklingen i alla äggen. Man räknar inte från befruktningen.

Tiomilaskogen

  • Inlägg: 294
    • Dalarna
SV: Köpa befruktade ägg
« Svar #4 skrivet: 23 apr-22 kl 19:46 »
Kom i håg att vända på dem ett par gånger per dygn också så att gulan håller sig mitt i ägget.

Annhir

  • Inlägg: 9
    • Östergötland
SV: Köpa befruktade ägg
« Svar #5 skrivet: 23 apr-22 kl 20:36 »
Tusen tack för svar. Då ska jag beställa👍🏼🐓
Blivande Hönsägare🐓

Tiomilaskogen

  • Inlägg: 294
    • Dalarna
SV: Köpa befruktade ägg
« Svar #6 skrivet: 24 apr-22 kl 08:38 »
Lycka till.
Första gången jag kläckte hade jag 50 ägg och fick 48 kycklingar.
Så bra har det aldrig gått sedan dess men det är alltid lika spännande när de små börjar titta fram ur skalen.

Annhir

  • Inlägg: 9
    • Östergötland
SV: Köpa befruktade ägg
« Svar #7 skrivet: 29 apr-22 kl 08:31 »
Nästa vecka kommer mina ägg😄
Hur svalt ska de ligga om jag måste vänta in några andra? Det rör sig om en eller två dagar.
Jag har fått låna Willabs äggkläckare, så jag hoppas den sköter äggvändningen åt mig😄🐣
Blivande Hönsägare🐓

Tossefarmors

  • Inlägg: 256
    • Dalsland
    • tossefarmors gotlandskaniner
SV: Köpa befruktade ägg
« Svar #8 skrivet: 29 apr-22 kl 21:07 »
Jag låter mina ligga i rumstemperatur, vänder på kartongen morgon och kväll. Det gör ingenting att de ligger några dagar efter transport, då får äggen mera tid att återhämta sig. Lycka till!

Annhir

  • Inlägg: 9
    • Östergötland
SV: Köpa befruktade ägg
« Svar #9 skrivet: 30 apr-22 kl 23:48 »
Tack!  :)
Blivande Hönsägare🐓

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14456
    • Östergötland
SV: Köpa befruktade ägg
« Svar #10 skrivet: 01 maj-22 kl 22:46 »
Har för mig att det är 23 grader de inte skall komma över, för då kan nedräkningen börja.

Annhir

  • Inlägg: 9
    • Östergötland
SV: Köpa befruktade ägg
« Svar #11 skrivet: 02 maj-22 kl 23:41 »
Ok, tack för svar😄🐣
Blivande Hönsägare🐓

Klockaregården

  • Inlägg: 25
    • Skåne
SV: Köpa befruktade ägg
« Svar #12 skrivet: 04 maj-22 kl 16:44 »
Om äggen har transporterats så ska de vila ett dygn innan man lägger dem i kläckare eller under höna så att äggen hinner "stabilisera" sig.
Man vet ju inte hur mycket posten har viftat med paketet innan leverans 🙄
Stone in my hand


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

326 gäster, 2 användare (1 dolda)
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser