Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hemlig svensk motor drar en matsked soppa per mil  (läst 3351 gånger)

Ulric Eriksson

  • Gäst
Hemlig svensk motor drar en matsked soppa per mil
« skrivet: 31 mar-06 kl 10:10 »
Det låter för bra för att vara sant som vanligt, men enligt artikeln skall den "presenteras" i morgon, vad det nu innebär.

http://www.n24.se/dynamiskt/nyheter/did_12252293.asp

Ulric Eriksson

  • Gäst
Re:Hemlig svensk motor drar en matsked soppa per mil
« Svar #1 skrivet: 31 mar-06 kl 10:19 »
Och i morgon är förstås den första april. Men det verkar udda att förhandsannonsera aprilskämt.

Bo

  • Inlägg: 4238
3 ml
« Svar #2 skrivet: 31 mar-06 kl 11:35 »
stod det någonstans vilket maximalt med apparater som har 100% verkningsgrad ger en dragkraft på 0,5 kilopond en mil, om jag räknade rätt.

Det kanske går på glansis och i medvind.

Ulric Eriksson

  • Gäst
Re:Hemlig svensk motor drar en matsked soppa per mil
« Svar #3 skrivet: 31 mar-06 kl 12:10 »
Enligt den här sidan:

http://www.shell.com/home/Framework?siteId=uk-en&FC2=/uk-en/html/iwgen/society_environment/eco_marathon/record/zzz_lhn.html&FC3=/uk-en/html/iwgen/society_environment/eco_marathon/record/record_eco_marathon_0204.html

är världsrekordet för att frakta en människa i en bil 10705 miles per gallon. Det motsvarar 0,002 - 0,003 l/mil, beroende på hur stor man tycker en gallon är.

Jag tycker det låter ofattbart även om det var en tolvåring som styrde.

ollebolle

  • Inlägg: 673
Re:Hemlig svensk motor drar en matsked soppa per mil
« Svar #4 skrivet: 31 mar-06 kl 17:49 »
Utan rull- och luft-motstånd så går det inte åt någon energi för att hålla fordonet rullande. Jag hade en elcykel en gång och den gick c:a 3 mil på en laddning 3 st 12 V 8Ah batterier. Ung 15 km/h gick den på plan väg om det inte blåste motvind. 36x8=0,288kWh. 0,288kWh motsvarar 0,03 liter bensin (en liter bensin innehåller 8,9 kWh energi).

Sättet att lösa problemet är nog inte så mycket motorkonstruktionen som att få rullmotståndet så lågt som möjligt och köra så sakta att luftmotståndet blir nästa obefintligt.

Fordonet blir opraktiskt att använda i trafiken men kan vara en fingervisning om hur man kan göra i framtiden. Om man t.ex kopplar samman alla som ska till t.ex Stockholm från Göteborg i en lång rad försvinner nästan luftmotståndet. Lägger man sedan en vägbeläggning som är av stål på asfalten så får man nästan inget rullmotstånd.

Som uppfinnare blir man dessvärre ofta varse att uppfiningen redan finns och i detta fall funnits i minst hundra år. (Jag kom just på det medan jag skrev ovanstående).

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:Hemlig svensk motor drar en matsked soppa per mil
« Svar #5 skrivet: 31 mar-06 kl 19:07 »
Som uppfinnare blir man dessvärre ofta varse att uppfiningen redan finns och i detta fall funnits i minst hundra år. (Jag kom just på det medan jag skrev ovanstående).

Var inte lessen för det ollebolle, vi har uppfunnit hjulet åtskilliga gånger härinne på alternativ.nu.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

592 gäster, 4 användare
Sundance, Idd, ärt, simon.arvestrand

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser