Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hatar öronmärkena!!!  (läst 19994 gånger)

4-ever

  • Inlägg: 752
    • Skåne
Hatar öronmärkena!!!
« skrivet: 09 jul-12 kl 21:37 »
Varför i h*te ska man behöva dessa jäkla öronmärke?
Har försökt att hålla koll på våra små och deras märkningar, de har inte varit direkt infekterade, men det har inte heller läkt som det ska.
Idag fick jag dock ta bort stora klumpar runt deras märkning och då bara väller det ut var från dem  :-X
Jodapax är just nu min bästa vän  :-\
Blir så sur över att man ska behöva sätta dessa märken i öronen på dem och sen ska det skapa så mycket problem för de stackars små :(
Kan jag göra mer än bara jodapaxa dem? Eller det är liksom vad jag kan göra nu?
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

trassla

  • Gäst
SV: Hatar öronmärkena!!!
« Svar #1 skrivet: 09 jul-12 kl 22:48 »
Jag märkte mina när de var små, när märkena ramlade bort, fick de vara utan dem. Inte populärt hos myndigheterna, men mina getter går före deras välbefinnande :-[. Den första tanke som slår mig, och som jag skulle gjort, är att ta bort märkena, för att lättare få bort infektionen. Det är ju faktiskt en infektion, är det kommer var ur. Senare när det är läkt, så kan du ju märka om dem. Tvätta 2 gånger om dagen, och när du märker att det börjar dämpa sig, tvätta 1 gång per dag, till det är läkt.

4-ever

  • Inlägg: 752
    • Skåne
SV: Hatar öronmärkena!!!
« Svar #2 skrivet: 09 jul-12 kl 22:53 »
Jag bara tänker att om jag tar på bort dem så ska jag ju plåga dem ännu en gång med att märka om dem!
Eller vi bara låter dem gå utan? För meningen är ju att de ska stanna här för alltid liksom!
Tycker så himla synd om dem!
Hur gör jag om jag ska ta bort öronmärkningen? Det är sådana i plast.
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

trassla

  • Gäst
SV: Hatar öronmärkena!!!
« Svar #3 skrivet: 09 jul-12 kl 22:58 »
Eftersom jag är en riktigt motfalls kärring >:D, så har jag låtit mina gå utan öronmärkning. De går ju bara här hemma på gården, flyttas inte någon annanstans, eller säljas, så varför skall jag då behöva märka dem. Vet att flera inte heller märker sina, eller tar bort märkena, så om du gör det är du inte ensam. Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med råd om hur du tar bort dem, för på mina har de ramlat av sig självt, men kanske någon annan här på tråden kan ge dig tips. Jag tror inte att du får någon bukt med infektionen, om de sitter kvar.

4-ever

  • Inlägg: 752
    • Skåne
SV: Hatar öronmärkena!!!
« Svar #4 skrivet: 09 jul-12 kl 23:08 »
Jag förstår inte varför det ska vara på det viset att man ska ha märken i öronen!
Hundar och katter har man ju också koll på, men det är ett litet chip!
Eller en tatuering i örat!
Jag kommer nog att ta ditt råd och ta bort märkningarna på damerna, för det är de som har trassel med märkningen.
OM de mot förmodan ska flytta så får jag väl se till att göra det hemska och märka om dem  :'(
Jag har inte märkt våra minigrisar heller *visslar* hur ska jag få i en stor bricka i deras små öron?!?!?!?
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Hatar öronmärkena!!!
« Svar #5 skrivet: 09 jul-12 kl 23:13 »
Ingen bild på öronen?
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

4-ever

  • Inlägg: 752
    • Skåne
SV: Hatar öronmärkena!!!
« Svar #6 skrivet: 09 jul-12 kl 23:16 »
I morgon kan jag fixa det  ;)
Men det ser mest Jodapax brunt ut nu  :-[
Tänk dig där märket går igenom, sen är det ca en halv cm på ovansidan av märket där det liksom är ett sår, och det såret varar!
Det är varsitt öra på getterna.
Bockens märke sitter högre upp på örat, vilket verkar vara bättre.
Getternas märke sitter längre ner på örat.
Okej, jag förstod själv detta nu - bild är bättre   8)
Förstår ju inte ens själv vad jag försökt förklara  ;)
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

Hippievagnen

  • Inlägg: 343
    • Västergötland
SV: Hatar öronmärkena!!!
« Svar #7 skrivet: 09 jul-12 kl 23:52 »
jag skulle vilja uppmana folk att bojkotta skiten i protest, i allafall getägare eftersom getter verkar ha mycket problem med märkena, men då gör jag mig väl skyldig till brott. Hursomhaver märket skaver, det har väl de flesta märkt, och det bästa sättet jag kan se är att kompromissa med myndigheterna genom att låta öronmärkena hänga i ett halsband kring halsen på getterna istället. Risken finns att de fastnar med halsbandet istället, men man kan tillverka ett halsband som är såpass skört att det går av vid högt tryck, tips på olika material till detta tas tacksamt emot (finns katthalsband som också har den funktionen nuförtin, mycket tryggare i händelse att katten fastnar nånstans...)


4-ever

  • Inlägg: 752
    • Skåne
SV: Hatar öronmärkena!!!
« Svar #8 skrivet: 09 jul-12 kl 23:57 »
DET var en idé!
Halsband med märkena i!
Jag tror jag är lagvidrig from i morgon och plockar bort märkena!
Vill ju inte att de små ska lida!
Och varje gång jag är där i deras ömma sår och rotar så tar det ju på förtroendet för mig  :-\
Vi är inte riktigt kompisar ännu jag och Fielie
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

Hippievagnen

  • Inlägg: 343
    • Västergötland
SV: Hatar öronmärkena!!!
« Svar #9 skrivet: 10 jul-12 kl 00:04 »
De glömmer snart det onda :)
Jag fick hem en skygg liten killing som fick problem med öronmärket, och jag var där och tvättade med jodopax och var asjobbig, men hon blev tam till slut ändå. och fort gick det. :)

Men det här med att ha lapparna i halsbandet är också en liten risk om man har getter med horn, då de kan fastna i varandras halsband och strypa varandra (hände nästan mig en gång när getterna stångades med varandra och en get fastnade i halsbandet på en annan get då halsbandet hade tvinnat sig runt hornet ett varv och geten drog för att komma loss varpå den andra geten inte fick luft...)
Men som sagt: det måste finnas nåt bra material att göra halsbandet av, så att det går av om det fastnar! Men jag kommer inte på nåt bra material på rak arm..... ? Ge gärna tips! Annars har jag ju getter utan horn nuförtin... :P

Lycka till med avklippning av märke.  :D

Hippievagnen

  • Inlägg: 343
    • Västergötland
SV: Hatar öronmärkena!!!
« Svar #10 skrivet: 10 jul-12 kl 00:07 »
kan tillägga att när jag klippte av ett besvärligt märke från en get så var det enklaste sättet att en person håller fast getens huvud så hårt det går, så att det verkligen är fixerat. Det kan hjälpa att man viker huvudet helt åt sidan. Den andra personen får det svåra uppdraget att sikta rätt med avbitartången.... det kan vara lite trångt att komma åt minst sagt...

Alba

  • Inlägg: 897
    • Södermanland
SV: Hatar öronmärkena!!!
« Svar #11 skrivet: 10 jul-12 kl 00:23 »
Men som sagt: det måste finnas nåt bra material att göra halsbandet av, så att det går av om det fastnar! Men jag kommer inte på nåt bra material på rak arm..... ? Ge gärna tips! Annars har jag ju getter utan horn nuförtin... :P
Jag tänker på spännen jag tror sitter i cykelhjälmar för barn, eller liknande. Som ska öppna sig om man blir hängande i klätterställningen. Min dotter är för liten, så jag är inte helt hemma på det, men har för mig att vissa huvudbonader för småbarn ska ha ett sådant som gör att de inte stryps. De går kanske att köpa någonstans? Men har ingen aning om vart...  ::) Bara en tanke  :-[
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

Cokett

  • Inlägg: 702
  • Horn Pär även kallad Plutten
    • Gotland
    • Gotland
SV: Hatar öronmärkena!!!
« Svar #12 skrivet: 10 jul-12 kl 00:30 »

 4-ever Om du nu har sår efter märkena så sluta genast med Jodopax det förvärrar bara sårläkningen. Sår ska luft torka..Problemet med de du gör nu är plastmärken och mer fukt från jodapax som blir väldigt bra grogrund för bakterier. Jodopaxen tränger in i alla hål och täpper till så läkningen fördröjs..

Mitt råd är ( om du inte vill vara lagvidrig som mig och ta bort märkena  >:D ) att tvätta med koksaltlösnin ( koka vatten blanda i salt) och låt lufttorka så gott de går för märket om de är av plast som drar åt sig kondens
Pilla så lite du kan,, en sårskorpa är som ett plåster,,MEN, håll koll på att det inte blir en infektion under

Jag håller fullständigt med om att det är en hysteri med märkningar av djur som aldrig kommer att lämna gården levande Därför har jag skrivit upp nr i boken på mina lamm ( jo jag vet du har Get) men har inget i örat på lammet kommer heller inte att ha det.. Vad kan hända om man inte har gårdstöd eller andra Eu stöd.   ???
MvH Cokett
Bor på liten gård med några Gotlandslamm, hästar, hundar, katter,man och höns

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Hatar öronmärkena!!!
« Svar #13 skrivet: 10 jul-12 kl 00:43 »
Vad kan hända om man inte har gårdstöd eller andra Eu stöd.   ???

Du kan också få krav på dig att åtgärda felen vid vite. Det innebär att du kan bli tvungen att betala om du inte åtgärdar felen. Det gäller oavsett om du har stöd eller inte.

Dessutom kan Jordbruksverket besluta om att du inte får flytta dina djur om de inte är märkta, journalförda eller rapporterade på rätt sätt. Ett beslut om att du inte får flytta dina djur innebär att djur inte får lämnas till slakt eller flyttas till andra produktionsplatser. Jordbruksverket kan besluta om att du inte får flytta dina djur även om du inte har eller söker stöd.


Du kan heller inte ha dina djur med i Maedi-Visna programmet, eller Fårkontrollen.
« Senast ändrad: 10 jul-12 kl 00:51 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

4-ever

  • Inlägg: 752
    • Skåne
SV: Hatar öronmärkena!!!
« Svar #14 skrivet: 10 jul-12 kl 08:21 »
Okej - ingen Jodapax alltså! Då var det stopp på det med en gång.
Jag har försökt att inte pilla, men så igår så insåg jag att jag nog får pilla lite ändå och då plockade jag bort den gula skorpan.
Var fanns i massor under  :-X
Koksalt ska genast göras!
Jag får tvätta nu på morgonen med koksalt då och sen får mannen min hjälpa mig att ta bort märkena i kväll!
Spännen till hjälmar var en bra idé -  vi har ju ett par urväxta hjälmar här hemma som jag ska inspektera närmare  :D
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

korpnina

  • Inlägg: 27
    • Uppland
SV: Hatar öronmärkena!!!
« Svar #15 skrivet: 10 jul-12 kl 08:37 »
om du tar bort märkningen tänk på att pilla bort sårskorpor för att hålla öppet så att varet kan komma ut. vet inte hur det är med fåröron, men det kan lätt bildas varbölder som växer inåt om det inte finns en öppning.
lycka till

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Hatar öronmärkena!!!
« Svar #16 skrivet: 10 jul-12 kl 08:42 »
Vi har alltså flera aspekter:

Vad ska 4-ever göra för att häva den akuta infektionen?
Vad kan vi alla göra för att förebygga liknande infektioner?
Vad säger lagen?
Vi är flera som hatar dessa märken av samma anledning som 4-ever.
Finns det någon gemensam aktion vi skulle kunna starta?

Jag har bara hunnit skumma igenom tråden, men nog borde det gå att ta bort märkena nu, och sen OM det läker bra, sätta dit nya i samma hål?

(Sår på getter läker bäst om såret får torka.)


En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

4-ever

  • Inlägg: 752
    • Skåne
SV: Hatar öronmärkena!!!
« Svar #17 skrivet: 10 jul-12 kl 08:48 »
Jag har kokat vatten med salt i nu och hällt över i en gammal diskad ketchupflaska. Tänkte att då kunde jag liksom spruta det bakom märket också!

Är fortfarande inne på att det hade varit mycket snällare om man nu ska märka dem och sätta ett chip på dem som man gör med andra husdjur!!
Gemensam auktion är jag gärna med på!!!! Tillsammans är starkt!
Ska ut och tvätta och fota nu tänkte jag, om Fielie tillåter detta  :-[
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Hatar öronmärkena!!!
« Svar #18 skrivet: 10 jul-12 kl 08:52 »
0.9 % dvs i stort sett 1 % salt i.  Och ketchupflaska har vi flera goda erfarenheter av här på forumet.  Lillskruttets hundbitna älskling t ex   LYCKA TILL!!!!  *Håller tummarna och går ut och "alternativar"!*
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Hatar öronmärkena!!!
« Svar #19 skrivet: 10 jul-12 kl 08:56 »
Jag har ingen erfarenhet när det gäller att märka getter :-[
Men får och lamm har jag märkt en hel del...
Här är en gammal tråd som handlar om problem med öronmärken som ger sår.
Den gången jag fick problem använde jag fel tång...
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=73916.0
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

772 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser