Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  messmör  (läst 6894 gånger)

markatta

  • Gäst
messmör
« skrivet: 02 dec-05 kl 17:43 »
Hej.

Jag undrar om det finns någon här som vet hur man gör messmör? Har hört någonstans att det görs på vasslen när man gjort getost men har ingen aning. Det skulle vara kul att veta eftersom jag mer eller mindre växt upp på en kost bbaserad på smörgås med messmör!

Tack på förhand,
Markatta.

Mullvaden

  • Inlägg: 130
Re:messmör
« Svar #1 skrivet: 08 dec-05 kl 14:01 »
jo nu var det några år sedan jag var me å kokade mese men som jag minns det så kokar man på svag värme en hel dag å när det börjar gegga ihop häller man i socker.svårigheten är att inte bränna i botten,men får som inte röra för det kan skära sig.

man måste inte göra på getmjölk,går med all sorts vassla.
farsan brukar göra kaffeost och koka ner vasslen efteråt.

äh vafan det måste väl finnas folk här på forumet som kan det här bättre än jag :-\

Eulalia

  • Gäst
Re:messmör
« Svar #2 skrivet: 08 dec-05 kl 16:49 »
En grej som liknar messmör men görs på mjölk+ socker (istället för vassla)
är Dulce de Leche, som äts mycket i sydamerika.

Det görs på samma sätt som Mullvaden beskrev här ovan, man långkokar mjölk (med sockret i från början enl. vad jag vet) på långsam värme & ständig omröring.
Tar ett antal timmar att göra, men det är det värt, otroligt gott och onyttigt :-)

Går att köpa "turkaffärerna"
Och vill man göra det enkelt & billigt , köper man en burk kondencerad mjölk som man kokar i vattenbad några timmar....

http://www.marga.org/food/recipes/dulce.html
« Senast ändrad: 08 dec-05 kl 16:50 av Eulalia »

markatta

  • Gäst
Re:messmör
« Svar #3 skrivet: 10 dec-05 kl 14:55 »
Tack för svaren!

Mullvaden, vad är kaffeost? Hur gör man det?

Min moster brukade göra en hård sorts mese när jag var liten som fick man använda osthyvel för att kunna ha smörgåsen. Tyvärr är hon inte längre i livet så jag kan inte fråga henne hur hon gjorde den men den var helt underbar i alla fall.

Eulalia, jag kastade ett getöga på länken du lade upp och det verkar ju inte helt ofarligt att koka denna efterrätt. Finns det verkligen mjölk på burk i sverige eller går det lika bra med kokosmjölk? Den är ju söt i alla fall. Har en burk i kylen som jag inte får använda i maten för min älskade gubbe (han tycker det är för sött   ;)) så jag kanske ska prova göra dulce de leche istället! Jag menar exploderar den har jag ju inte förlorat annat än kraft och några timmar på städningen efteråt! Jag ska överlägga med mig själv om risken är värd att ta så får jag återkomma sedan!

MVH, Markatta.

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:messmör
« Svar #4 skrivet: 10 dec-05 kl 19:04 »
Kaffeost är ostmassa utplattad i en långpanna som sen gräddas. Man skär upp den i fyrkanter och äter den till kaffe i näverkosa. Lite gnisslig mot tänderna. Exakt recept har jag inte, men vill minnas att det är gott.

Kondencerad mjölk hittar man i många vanliga mataffärer.

Det finns ett indiskt mjölkgodis som består av försiktigt nerkokt mjölk också. Smakar som fudge och finns med olika smak och tillsatser som vanilj, mandel eller pistage t.ex.

Valma

  • Inlägg: 602
  • Och allt är början, mittoppi och slut..
Re:messmör
« Svar #5 skrivet: 11 dec-05 kl 18:24 »
Kaffeost åt min mormor jämt, den påminner lite om halloumi i konsistensen. Har för mig att den var en aning söt. Här kommer i alla fall ett recept hämtat från svt.se:

"Ingredienser
Beräknat för 10 portioner
10 l  opastöriserad råmjölk, eller 2/3 standardmjölk och 1/3 grädde
3 tsk  ostlöpe,
smör eller margarin, för att smörja en ugnsform

Värm mjölken i en stor kastrull, till 37 º. Tillsätt ostlöpen och rör om ordentligt i ca 4-5 minuter. Låt mjölken stå på den avslagna kokplattan i 45 min-1 timme, utan att röra den. Slå på plattan och värm återigen upp mjölken. Denna gång nästan till kokpunkt (obs, får ej koka). Samla ihop ostmassan till en stor klump med en hålslev. Lägg klumpen i en stor sil. Pressa ut så mycket vätska som möjligt med händerna. Lägg en tallrik med tyngd ovanpå (exempelvis en mortel). Låt stå svalt och vattna ur i 3-4 timmar. Forma klumpen till en ca 3 cm tjock kaka. Placera kakan på en smord form. Grädda i 225º i ugn 20-25 minuter. Låt osten svalna.
 
Kaffeost går utmärkt att frysa ner och spara till festliga tillfällen. Den njutes bäst på detta sätt: Fyll ungefär en tredjedel av kaffekoppen med finskuren kaffeost och lite strösocker. Häll på hett kaffe så att det täcker osten. Drick upp kaffet låt osten ligga kvar. Häll på en påtår och vänta på den kulinariska finalen. Drick upp kaffet och njut allra sist med hjälp av skeden av kaffeosten. Gnisslar det mellan tänderna är osten som den ska!"


Mamma tog hem en bit till mig för några år sedan som vi bara bröt och åt av óch jag har inget minne av att mormor heller hällde kaffe över sin men det kanske är gott...

/Valma



Får, höns, hund, katter, grisar och heltidsjobb.

Eulalia

  • Gäst
Re:messmör
« Svar #6 skrivet: 19 dec-05 kl 10:47 »


Eulalia, jag kastade ett getöga på länken du lade upp och det verkar ju inte helt ofarligt att koka denna efterrätt. Finns det verkligen mjölk på burk i sverige eller går det lika bra med kokosmjölk? MVH, Markatta.

tja,jovisst finns mjölk på burk, och den är god som den är, men godare som dulce de leche :-)
Jag har gjort det (kokat en burk kondenserad mjölk) och har hittills överlevt :-)
Tror att det viktigaste är att inte koka på för stark värme, det ska bara sjuda, och se till att det är vatten över hela burken, hela tiden.
ca 1,5 timme har jag kokat den i genomsnitt.

Den som vill smaka utan att riskera livet kan köpa färdig, finns i välsorterade turkaffärer i alla större städer.




Eulalia

  • Gäst
Re:messmör
« Svar #7 skrivet: 19 dec-05 kl 11:05 »

Det finns ett indiskt mjölkgodis som består av försiktigt nerkokt mjölk också. Smakar som fudge och finns med olika smak och tillsatser som vanilj, mandel eller pistage t.ex.

låter gott! vad heter det?
Dulce de leche påminner också om fudge, fast i kräm-form.

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:messmör
« Svar #8 skrivet: 19 dec-05 kl 12:56 »
Precis! Det indiska påminner om fudge också. Ska se om jag kan söka runt lite och komma på vad det heter.
« Senast ändrad: 19 dec-05 kl 12:56 av Gruff »

OliK

  • Inlägg: 330
  • Dead-ends tend to get you dead, in the end.
    • Uppland
Re:messmör
« Svar #9 skrivet: 19 dec-05 kl 13:09 »
Rainbow
dessutom finns en schweizisk variant "Milchmädchen" som tyvärr saluförs av Nestle.
/oliver

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:messmör
« Svar #10 skrivet: 19 dec-05 kl 13:15 »
Burfi!!!!!  ;D Det går tydligen att fuska med torrmjölk också. Så finns det tydligen vegansk burfi med cocosmjölk eller mandel. Då har även jag lärt mig något nytt idag.

Den sista är den enda jag hittade där man börjar med vanlig mjölk.

http://www.daawat.com/recipes/contributions/chocolateburfi.htm
http://www.geocities.com/NapaValley/3925/recipe_dessert_17.html
http://www.punjabilok.com/rasoi/sweet_kalakand.htm


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

830 gäster, 5 användare (2 dolda)
Bortan, von tratt, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter



- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser