Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Minilastare abelcozl60  (läst 2111 gånger)

Lars-Göran

  • Inlägg: 743
  • Torup
    • Halland
Minilastare abelcozl60
« skrivet: 10 nov-23 kl 19:09 »
Hej har köpt en abelco på klaravik  fattar inte hur man byter drivaxel olja på den kina maskinen har ju ingen instruktionsbok ens på engelska.
Någon som kan hjälpa med lite tips .

Har även en annan fråga brukar det vara olika oljor i framdiff, växellåda och bakdiff? På atv s
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Minilastare abelcozl60
« Svar #1 skrivet: 10 nov-23 kl 22:09 »
På ATV kan det variera, framför allt beroende på vad det är för slags växellåda. För de flesta sådana brukar det ju gå att hitta verkstadshandböcker och smörjschemor på nätet.
Hittar du inga uppgifter alls, analysera den gamla olja som finns i slutväxlar och växellåda (lukt, färg, hur trögflytande den är, hur den känns när man gnuggar den mellan fingrarna) och välj en ny olja som verkar motsvara den gamla. Det som man har att välja på är väl i stort sett motorolja, ATF eller GL4/5 hypoidolja.

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Minilastare abelcozl60
« Svar #2 skrivet: 13 nov-23 kl 10:56 »
Nu blir det lite reklam men atvhuset har en oljeguide har jag för mig. Och man kan ju köpa av andra webshoppar också :)

Det hade de ju:
https://www.atvhuset.se/olja-atv-guide

ATV-forum har jag sökt mig till info på också när jag har funderat över olja i diffarna:
https://www.atvforum.se/Forum/index.php?PHPSESSID=e9f281fff85fbb0c067e0dc2d1d50230&action=forum
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

Lars-Göran

  • Inlägg: 743
  • Torup
    • Halland
SV: Minilastare abelcozl60
« Svar #3 skrivet: 03 dec-23 kl 06:21 »
Tack för svar  .
Har hittat att det skall vara transmissionsolja  GL 5 till de 2 drivaxlar till minilastaren .
Vad betyder det finns ju någon GL 5 ls som är för lamell?.
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Minilastare abelcozl60
« Svar #4 skrivet: 03 dec-23 kl 08:03 »
Om det står LS (limited slip) i beteckningen för en olja har det inget alls att göra med hypoidklassning som t ex GL5 (även om det nu oftast är GL5-oljor som får LS-tillsatser.
De tillsatserna är till för att få diffbromsar att fungera bra utan att hugga, en del personbilar, jeepar och liknande med diffbroms kräver LS-olja.
LS-tillsatserna gör knappast någon skada i en slutväxel som inte kräver sådana, men LS-oljan är å andra sidan onödigt dyr och bör inte användas där den inte behövs.

När det gäller ATV, kolla också vad som står i tillverkarens instruktionsbok, verkstadshandbok och smörjschema. Visserligen kan de uppgifterna stämma dåligt med de oljekvaliteter som är gångbara idag, om maskinen är gammal. Men å andra sidan är det vanligt att de där oljeguiderna får saker om bakfoten eller har rena tryckfel, så man bör gärna försöka hitta flera källor och jämföra för att vara på den säkra sidan.
Man kan naturligtvis också kolla vad den befintliga oljan är av för kvalitet - det är ju ganska lätt att avgöra med viskositet, färg, lukt, hur den känns om man gnuggar den mellan fingrarna osv.

Lars-Göran

  • Inlägg: 743
  • Torup
    • Halland
SV: Minilastare abelcozl60
« Svar #5 skrivet: 03 dec-23 kl 13:11 »
Väldigt tacksam Torbjörn för alla dina svar .
Jag är tyvärr rätt okunnig inom motor världen .
Jag hörde bara att om man tar fel olja så kan det bli väldigt fel . Ursäkta att jag är rätt tjatig
Om det står GL 5 tror du då att det funkar med ex biltema helsyntetiska olja  75w-90  till drivaxlarna på minilastaren?.
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Minilastare abelcozl60
« Svar #6 skrivet: 03 dec-23 kl 13:36 »
Ja, det bör gå utmärkt. Den är väl specad GL4/5 nuförtiden? Det innebär att den har lika bra hypoidegenskaper som en "gammaldags" GL5 (eller för den delen sådana oljor som bara kallades hypoidoljor, bakaxeloljor eller liknande innan GL-klassningen var uppfunnen), men den är inte mer aggressiv mot kopparlegeringar än GL4, och kan således användas på de flesta ställen där antingen GL4 eller GL5 rekommenderades förr i tiden.

Tänk på att en del viktiga tillsatser i den där Biltemaoljan brukar sedimentera och lägga sig på botten om flaskan eller dunken har stått länge. Så skaka eller rör om den noga innan du häller olja ur den, speciellt om du inte ska göra av med allt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

422 gäster, 1 användare
Tiomilaskogen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser