Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Renrasighet  (läst 2132 gånger)

Ice

  • Inlägg: 59
Renrasighet
« skrivet: 14 feb-08 kl 22:06 »
Jag undrar över detta med renrasighet på höns, jag har köpt en mycket vacker grupp Brahmor som är otroligt vackra och mycket tama och trevliga så jag är väldigt nöjd. Har bara haft vad som kallats för sprätthöns tidigare och har då inte funderat över detta med rasrenhet. Jag förstår att genbanksanslutna djur har någon form av dokumentation men det är väl inte så väldans många höns som är genbanksanslutna, eller? Har inte andra höns någon dokumentation, jag fick nämligen inga papper med och då undrar jag om det är som det brukar även med rashöns, hur kan man då garantera rasrenhet?

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Renrasighet
« Svar #1 skrivet: 15 feb-08 kl 09:25 »
Det finns ingen dokumentation,utan det gäller aatt välja en seriös,kunnig och pålitlig uppfödare,och gärna en som fött upp rasen
i många år och vet vad gener  djuren har.
När man börjar med en ras eller färg  kan man annars få överraskningar på avkomman.
Köper man från en uppfödare som ställer ut regelbundet  och har ordning på sin avel är risken för blandraser liten.
Däremot finns det en del som experimenterar med färgerna,men det kan man ju fråga om.
Jag vill också framhålla att ingen utställningsuppfödare är betjänt av klena djur som växer och värper dåligt.
Man behöver  ta fram många kycklingar för att få några med alla detaljer på plats.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

orloff

  • Gäst
SV: Renrasighet
« Svar #2 skrivet: 15 feb-08 kl 10:24 »
Det var ett mycket bra svar av en seriös uppfödare.   :D    Vi har ju ringmärkningen som är en identifiering på sätt och vis. Man kan spåra vem som är uppfödare genom dessa i alla fall.     ;)

johe71

  • Inlägg: 1975
SV: Renrasighet
« Svar #3 skrivet: 15 feb-08 kl 10:39 »
Jag förstår att genbanksanslutna djur har någon form av dokumentation men det är väl inte så väldans många höns som är genbanksanslutna, eller?


genbanksanslutning används bara för det som kallas Svenska Lantraser då dessa inte har någon strikt officiel standard om hur hönan ska se ut utan det handlar mer om bevarandet av rasen. Och en höna med genbanksanlutning anses vara av den rasen. Om jag har förstått det rätt så finns det vissa kriterier för att en kyckling från en genbanksansluten höna ska få genbanksstämpeln...

Skånsk blommehöna, Åsbohöna, Ölandshöna, Gotlandshöna, Orusthöna, Bohuslän-Dals svarthöna, Kindahöna, Hedemorahöna, Öländsk dvärghöna och Gammalsvensk dvärghöna är de som står angiva på lanthönsklubbens hemsida http://www.kackel.se/


För andra (officiella) raser så finns det en standard (Skandinavisk Standard) som beskriver exakt hur en höna (och en tupp) av den rasen ska se ut, vilka färger de ska ha, vikt, höjd och en massa andra detaljer. Det är denna standard som domarna dömer efter vid utställningar. Det är alltså denna standard som avgör om en höna är av den rasen eller ej...

rina

  • Gäst
SV: Renrasighet
« Svar #4 skrivet: 15 feb-08 kl 18:55 »
När jag köpte mina första stora kochin fick jag en stamtavla med den killen var riktigt seriös det var spännande se vad som låg bakom de djuren även färgmässigt hur han tidigare parat in en gul kochin höna på guld svartbandade.
Den uppfödaren hade avelsbås och där gick endast en höna med en tupp. Synd han slutade avla på höns !!!

Hönsmamma

  • Inlägg: 123
SV: Renrasighet
« Svar #5 skrivet: 16 feb-08 kl 10:56 »
De flesta raser som inte har Genbank finns ju en rasstandard för.
Jag & gubben har bland annat: Ancona, Araucana, Australorp, Brahma, Brakel, Faverolle, Friesen, Fönix, Hollende hoens, Holländska Vithättor, Isbar, Jersey Jätte, Kochin, Lohmann, Maran, Millie Fleur, Silke, Svarthöns,Sussex, Wyandotte,
Mysk-ankor och Kinesiska knölgås, Amerikansk gul gås och katte

Prosit

  • Inlägg: 1085
    • Södermanland
SV: Renrasighet
« Svar #6 skrivet: 16 feb-08 kl 21:05 »
...
Den uppfödaren hade avelsbås och där gick endast en höna med en tupp. Synd han slutade avla på höns !!!
Stackars hönor! Fick de aldrig komma ut? Som burhönsen då fast kanske lite större burar? :'(
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

johe71

  • Inlägg: 1975
SV: Renrasighet
« Svar #7 skrivet: 16 feb-08 kl 22:47 »
Stackars hönor! Fick de aldrig komma ut? Som burhönsen då fast kanske lite större burar? :'(

nu vet jag inte hur det var hos just den här personen, men oftast har man bara så 3-4 veckor när det är avelssäsong... resten av året brukar alla höns gå tillsammans och ha det lika trevligt som hos alla andra

men om man verkligen avlar på sina hönor så vill man ju veta exakt vem som är pappa och mamma till kycklingen för att kunna jämföra olika linjer och kunna avla på exakt de egenskaper som man eftersöker hos rasen... och då är ovanstående det enda sättet att göra det på

iceman

  • Inlägg: 455
  • ät av livet innan livet äter dig
    • Dalarna
    • hoberget
SV: Renrasighet
« Svar #8 skrivet: 31 mar-08 kl 23:00 »
det var någon som sa på forumet att det spelar väll ingen om det är renrasigt... för att jag inte bville att man skulle blanda upp gamla hotade lantraser... 

ack du grymma värld...


lev väl...
Lever  med kära maken på älskade Hoberg i Sunnansjö Ludvika Dalarna miljö och vänster aktivist) ... Bevarar fjällnära kor,  Jämtgetter,Gotlandskaniner, Hedemorahöns, till eftervärlden samt självhushåll...(genbank på  samtliga raser)

Nypålandetsfru

  • Gäst
SV: Renrasighet
« Svar #9 skrivet: 01 apr-08 kl 18:20 »
Hotade lantraser tycker jag man ska försöka bevara. Helt klart.
Sen om man till "vardags" har sina blandraspullor är det ju en helt annan sak.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

322 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser