Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vårt ansvar  (läst 793 gånger)

airam

  • Inlägg: 6
vårt ansvar
« skrivet: 27 jan-08 kl 13:23 »
Det är vi som väljer


Det är du och jag som väljer. Det är vi som tar det avgörande steget mot en bättre värld. Var och en av oss har ett ansvar. Vi har ett alternativ.
Du och jag väljer att inte köpa de där billiga tomaterna. De som fraktats 300 mil hit upp till oss. De som plockats av förtvivlade afrikaner som med livet som insats tagit sig in i det hägrande EU. I de spanska tomatodlingarna lever de i misär. De lämnade sina länder eftersom de inte längre kan försörja sig.  Genom hård beskattning ”slumpas” deras egna råvaror för att sedan förädlas i den rika världen.  
Du och jag väljer att inte köpa den där billiga kycklingen. Den som under de mest horribla förhållanden föds upp i mastodontanläggningar  inom EU där det levande reducerats till endast  en vara.
Du och jag väljer att inte köpa  äpplen som aldrig ruttnar p g a bestrålning och kemikalier. Vi väljer att inte köpa den där billiga köttbiten som kommer från djur som hopfösta som sardiner i en burk fraktats långväga . Inte så få av dem dör under transporterna.
Du och jag väljer att köpa rättvisemärkta produkter som t ex kaffe. Det kostar litet mer men det har vi råd med.
För många år sedan skakade Jan Troell om Sverige med sin film Sagolandet. Den framstår i dag som rena söndagskolan. Inte ens Troell kunde nog då föreställa sig  den utveckling som skett. Föreställa sig den värld vi lämnar efter oss till våra barn. . Du och jag tillsammans kan ta det avgörande steget mot en bättre värld genom att välja. Vad skall vi annars göra?

Airam







 



Palleman

  • Inlägg: 2123
  • Pallefierad
    • Patrik Eriksson
SV: vårt ansvar
« Svar #1 skrivet: 07 feb-08 kl 09:11 »
Jag köper hellre en eko tomat från Spanien som fraktats hit, än att köpa en vanlig som kommer från Växjö som vuxit i växthus med gifter. På så vis ger jag signaler te den svenska tillverkaren att jag vill bara ha eko produkter, dvs han förlorar pengar och ser till att skaffa det.

Det tar tid men det är det enda sättet vi konsumenter kan göra nån skillnad på. Dessutom totalt sett har eko tomaten från Spanien, från frö till mun släppt ut mindre CO2 än den ifrån Växjö (inkl. transporter).
Finurlig grabb som bor på ett historieboks nämnt torp i Göteborg. Torpet Mon, fyllt med ankor, vaktlar, höns, katt, vänner och härlig trädgård. Mitt i pulsande staden, mitt i lugna skogen!

http://www.torpetmon.se Urban Farming - Bed & Breakfast


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

447 gäster, 3 användare
Själv är bäste dräng, alternaiv, Sundance

* Forum

* Om tidningen Åter



Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser