Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur bygger jag stort och hållbart med polykarbonat?  (läst 1127 gånger)

sizz

  • Inlägg: 122
    • Uppland
Hur bygger jag stort och hållbart med polykarbonat?
« skrivet: 02 mar-23 kl 16:12 »
Jag tänkte bygga ett större växthus och tänkte använda polykarbonat. Jag vill ha 50-150 kvm. Har någon tips på hur jag enklast gör? Finns det någon färdig stomme att köpa? Finns det någon marknad för begagnade stora växthus där jag kan leta?
Har du byggt eller går i byggtankar och har något klokt att säga?
Tack!

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14459
    • Östergötland
SV: Hur bygger jag stort och hållbart med polykarbonat?
« Svar #1 skrivet: 02 mar-23 kl 18:09 »
Har du funderat på vad polykarbonat kostar till ett så stort bygge? Det drar iväg i pris rejält.

När du tänker PC, funderar du då också på aluminiumprofiler till stommen för att få allt att hålla länge? Med rätt profil så kan du få ihop det rätt lätt. Men det kostar...


Tunnelväxthus med växthusplast är nog det bästa till rimligt pris.

Vasa

  • Inlägg: 318
    • -
SV: Hur bygger jag stort och hållbart med polykarbonat?
« Svar #2 skrivet: 02 mar-23 kl 23:55 »

Har du byggt eller går i byggtankar och har något klokt att säga?

Kolla med kommunen om den tilltänkta platsen kan få bygglov! Tänk på bärighetsförmåga på stommen när du väljer material! ett 150 kvm stort snötäcke kan väga en del. Ta också hänsyn till vindriktning om du verkligen få bygga så stort!

Ja, Jag håller på att planera framtida byggen och då tänker jag göra flera mindre växthus på olika utvalda platser, på vissa gavlar bland andra ställen och även tänker jag bygga några vagn växthus på husvagnsunderrede för att dels är det lättare att flytta efter solen (eller från solen) och dels för att ha precis nära inpå bostaden under vintern för att använda som en slags jordkällare, alltså huvudsakligen för att förvara potatis/rotfruk etc. och dels för att använda växelvis både som hönsgård och växthus på olika säsonger och på så viss att ta vara på all gödsel med mindre arbete bla. och hönsen lär inte heller ha problem med räven och även på vintern kommer de att ha "barmark" att klösa på..

Det blir olika material för min del i form av trä/ plåt/ begagnade fönster/ stängselnät/ växthusfolie etc. Ditt tilltänkta materialet polykarbonat tänkte jag framtill jag kollade priser ??? men den lär jag ändå använda men så lite som möjligt bara på platser där om andra material inte alls går att ha av olika anledningar. Jag tänker bygga helt från grunden då jag upptäckte att dels färdiga stommen kostar alltför onödigt mycket och inte alls pålitlig som hållbart i längden och dels är det svårt att hitta exakta mått som jag vill ha det. Lycka till med byggandet!         

 
« Senast ändrad: 03 mar-23 kl 00:05 av Vasa »

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14459
    • Östergötland
SV: Hur bygger jag stort och hållbart med polykarbonat?
« Svar #3 skrivet: 03 mar-23 kl 08:43 »
Bra där med en tanke på bygglov, det brukar inte finnas i mina tankar...

Ett tag funderade jag på ett ramverk i stål och limmade begagnade glasrutor. Ett sådant blir i mitt tycke det vackraste, men det kräver rätt mycket jobb. För att få ned priset behöver man ha lite kontakter också, typ byggare som nästan skänker fönster vid stora stambyten och skrotfirmor som lägger undan rätt profiler (eller någon som kan lägga undan lite profiler som har skönhetsfel vid tillverkningen).

Så nu är det tunnelväxthus som är modellen om det skall bli ett stort växthus här, och jag funderar på limträ till bågarna. Blir nog ett litet som modell först. Skall även prova ett som kommer att se ut som ett tält, modell tipi eller cirkustält. Ett sådant får ju minimalt med stomme (materialkostnad) och blir lätt att resa, men blir störande i landskapsbilden här om det blir för stort.


Polykarbonat är ett bra material, men dyrt. Jag har en skiva som jag haft ute i 25 år nu, och den är fortfarande stark. Det finns rätt tunna skivor om man vill ner i kvadratmeterpris, men då behöver man sikta på små rutor. Men billigt blir det inte.

lena melin

  • Inlägg: 31
SV: Hur bygger jag stort och hållbart med polykarbonat?
« Svar #4 skrivet: 04 mar-23 kl 23:46 »
Har du funderat på det som youtubefilmerna visar från Alaska och Kanada, där gör det självare har många smarta lösningar. Vattentunnor som jämnar ut värmen i växthuset tex.
Gräver ner växthuset ordentligt så jordvärmen hjälper till, ungefär som backstugsittare grävde in sig i backen baktill och bara tak och framsida synligt. Har också sett smarta lösningar med uppvärmning som leds i jorden och in i växthuset. Kanske kan man rent av bygga ett mindre växthus inne i det stora svalare växthuset, där man kan ha möjlighet till uppvärmning och försådd och dylikt.
Jaja, nu drömmer jag iväg, lär aldrig bli något som jag själv gör, men kul att titta på och söka på.
Greenhouse in the snow - Ingleside, Ontario
https://www.youtube.com/watch?v=mWN0A_gxrZo, https://www.youtube.com/watch?v=PJDNbblkXT0,
Greenhouse in the Snow - December Update
https://www.youtube.com/watch?v=C3ZjOjbCmyw   eller
Passive Solar Greenhouse

ärt

  • Inlägg: 833
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Hur bygger jag stort och hållbart med polykarbonat?
« Svar #5 skrivet: 05 mar-23 kl 17:43 »
 Bygger mej ett sol o regnskydd till valvslagningen av jordkällaren.

 FEL TRÅD!!!!!

 Nej vänta. När väl valvet är slaget så kan man sätta plast på o odla under.
Tog studsmattan o dela. Diametern. Skar av u- et på benen så det blev I. Stoppa häschestörar i oså presenning över.
Dörr till växthus får ni lösa själva.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

336 gäster, 2 användare
Slowfox, Luffsen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser