Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gjutjärnspisar  (läst 7154 gånger)

poa02

  • Inlägg: 3
    • Norrbotten
Gjutjärnspisar
« skrivet: 22 jun-18 kl 09:00 »
Har någon erfarenhet av "Smålandsspisen" den s k Barnspisen?
Kan den vara ett alternativ till de större spisarna? För värme o lite matlagning.
Ska installeras i en 24 kvm stuga med loft.
Försöker tänka lite smått

Postat med Alternativ.nu´s app


Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Gjutjärnspisar
« Svar #1 skrivet: 22 jun-18 kl 10:21 »
Har du någon bild/data på den. Min erfarenhet är att vedspisar inte är något vidare bra att som enda värmekälla. Litet vedutrymme och inte särskilt effektiv förbränning eller värmestrålning.

Skickat från min AGM X1 via Tapatalk


Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Gjutjärnspisar
« Svar #2 skrivet: 22 jun-18 kl 11:26 »
Min erfarenhet av järnspis (för all del en av de större modellerna) är att den utan vidare värmer upp hela huset.  Kalla vinterdagar ibland med ugnsluckorna öppna!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Gjutjärnspisar
« Svar #3 skrivet: 22 jun-18 kl 11:32 »
Men man kan få samma värme med mycket mindre arbetsinsats om man har en kamin som är i första hand byggd som kamin och eventuellt i andra hand som spis.
Då behöver man inte lägga in ved så ofta som i en järnspis, och man behöver inte heller lägga ner så mycket arbete på att finklyva veden för att den ska gå in i en trång eldstad.
Det är också större chans att en kamin har någotsånär bra verkningsgrad, även om skillnaden inte är stor mot de bästa järnspisarna så kan det åtminstone teoretiskt märkas på vedåtgången.

poa02

  • Inlägg: 3
    • Norrbotten
SV: Gjutjärnspisar
« Svar #4 skrivet: 22 jun-18 kl 11:47 »
Lyckas inte bifoga bild eller faktablad, men om man googlar
 på "smålandsspisen barnspisen
Stugan är tänkt som sommarstuga och jag vill ha båfe lite värme o möjlighet att laga mat på spisen

Postat med Alternativ.nu´s app


ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Gjutjärnspisar
« Svar #5 skrivet: 22 jun-18 kl 11:53 »
När jag eldade i vedspisen på vintern för att laga mat och det inte var kallare än -10, så blev det för varmt i köket, så man fick öppna fönstret lite.

Köket och en liten suga är lika stort ungefär.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Gjutjärnspisar
« Svar #6 skrivet: 22 jun-18 kl 20:57 »
Mat måste man ju laga varje dag.   :-[
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Gjutjärnspisar
« Svar #7 skrivet: 22 jun-18 kl 21:38 »
Vedspis kan nog värma en hel stuga, om den är liten som torpen var förr. Dagen "palats" kan behöva fler eldstäder, även om de är bättre isolerade. Men en 24kvm stuga värmer man utan vidare med vedspis och man behöver inte elda några stora vedträn ändå på så liten yta. Men jag är ändå nöjd att jag valde en kamin med kokplatta, eftersom den är för värme i första hand och matlagning i andra

aralia

  • Inlägg: 52
    • Södermanland
SV: Gjutjärnspisar
« Svar #8 skrivet: 22 jun-18 kl 22:57 »
Ja brukar ha en 15 liters kastrull med vatten på spisen när jag ändå eldar. Då lagrar man värme och det finns varmt vatten på morgonen, skönt mycket skönt.

VS

  • Gäst
SV: Gjutjärnspisar
« Svar #9 skrivet: 22 jun-18 kl 23:52 »
Jag har en Velox 02 gjutjärnsspis som är 54 cm djup och 58 cm bredd, kokytan är några cm större och den är lik den spisen du menar, min uppvärmningsyta är ca 30 kvm. Men den installerade för några veckor sedan, även om nu är det sommar vissa nätter har varit väldigt kalla och den levererar bra värme. Tanken är att om den inte ger tillfredsställande värme på vintern ska sätta två lagom stora täljsten block på kokytan, som man kan lyfta själv och sätta över på varandra, när man vill laga mat har man då halva kokytan. Å andra sidan lagrar täljsten värme relativt längre än gjutjärn skulle jag tro och ger ca två timmar mer sov tid på så vis men ändå inte mer än ca 6 timmar totalt :'( Sedan kan man också använda kaminfläkt och fördela värmen mer effektivt. Apropå ved åtgången kan man tjäna igen genom att ha två cistern på vardera sida av spisen och värma vatten konstant och lagra det värmda vattnet i flera isolerade sluten kokkärl och använda som varmvatten (ljummet i alla fall). Om stugan är tät och inte så hög avstånd till taket kan en sådan spis duga utan anmärkning skulle jag tro.

Lite mer läsning om vedspis..
https://www.alternativ.nu/index.php?topic=172165.0

 

poa02

  • Inlägg: 3
    • Norrbotten
SV: Gjutjärnspisar
« Svar #10 skrivet: 23 jun-18 kl 08:14 »
Tack till alla från Anne från Torneälv, kanske bastu är det man ska bygga först enligt de gamle.

Postat med Alternativ.nu´s app



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

302 gäster, 4 användare
xaelanar, ärt, per.martinsson, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter



- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser