Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gul squash  (läst 7096 gånger)

Harriet S

  • Inlägg: 118
Gul squash
« skrivet: 22 jun-18 kl 08:45 »
Mina squash börjar växa, men samtidigt som de växer från ena änden blir de gula och börjar ruttna i andra änden. De hinner inte  bli mer än 5 cm förrän de blir förstörda.  Vet någon vad felet är och hur jag kan åtgärda det?

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Gul squash
« Svar #1 skrivet: 22 jun-18 kl 10:46 »
Har du köpt fröerna?
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

MissT

  • Inlägg: 596
    • Västergötland
SV: Gul squash
« Svar #2 skrivet: 22 jun-18 kl 12:26 »
Antagligen är dom inte befruktade. Är ju väldigt ont om humlor i år. Du kan ta en hanblomma och befrukta själv.

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Gul squash
« Svar #3 skrivet: 22 jun-18 kl 13:06 »
Mina squash börjar växa, men samtidigt som de växer från ena änden blir de gula och börjar ruttna i andra änden. De hinner inte  bli mer än 5 cm förrän de blir förstörda.  Vet någon vad felet är och hur jag kan åtgärda det?

Gul squash är enligt min erfarenhet oerhört mycket känsligare än grön. Om fruktämnena ligger mot t.ex. fuktig lera/jord, så kan de börja ruttna, trots att grannplantor med grön squash får fina frukter.

Dessutom brukar nästan alltid de första frukterna efter den inledande blommningen på gul squash ruttna bort på det sätt du beskriver, hur man än gör. Och är det en regnig period, så får man färre frukter som växer till sig utan att ruttna.

Avvakta lite, blommor "högre upp" på plantan har större chans att bli fina frukter. Eventuellt så kan du lägga halm under, så att frukterna hålls lite torrare.

Jag har nästan helt slutat att odla gul squash, just därför att de är så känsliga för att börja ruttna, jämfört med grön squash. Även lite större frukter kan vid olämplig väderlek, börja ruttna, trots att den gröna squashen intill är jättefin.

Harriet S

  • Inlägg: 118
SV: Gul squash
« Svar #4 skrivet: 22 jun-18 kl 19:22 »
Det är grön squash från köpta fröer. De har ingen kontakt med jorden och står inte fuktigt. Så fler förslag ???

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Gul squash
« Svar #5 skrivet: 22 jun-18 kl 19:53 »
Det är grön squash från köpta fröer. De har ingen kontakt med jorden och står inte fuktigt. Så fler förslag ???
Men frågan gällde enligt rubriken gul squash? Sniglar kan "gnaga" på fruktämnena så de tröttnar och ruttnar vilket är mitt nästa förslag  ;) ;)
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Harriet S

  • Inlägg: 118
SV: Gul squash
« Svar #6 skrivet: 23 jun-18 kl 11:12 »
Oj tänkte inte på det :-\ menade att squashen blir gul och rutten.... sniglar har vi inte heller. Men nu har det kommit ett par nu som fortfarande är gröna och fina och  växer,   så jag håller tummarna att de håller sej fina nu.

 

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Gul squash
« Svar #7 skrivet: 23 jun-18 kl 17:05 »
Det jag misstänker att ha hänt är att dom inte blivit pollinerade.
Det är inte ovanligt att honblommorna utvecklas snabbare än hanblommorna.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

349 gäster, 5 användare
xaelanar, Tur-Johan, Numera, larbri, peterm

* Forum

* Om tidningen Åter



- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser