Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hyra ut mark till kolonilotter?  (läst 6434 gånger)

Häxan & Trollgubben

  • Inlägg: 70
    • Värmland
Hyra ut mark till kolonilotter?
« skrivet: 11 jun-18 kl 22:08 »
Ingen aning om var jag ska lägga denna tråd, så jag provar här.

Går i funderingar om ett framtida projekt när man har egen gård om ett par år. Man ser numera många fina gårdar lite varstans i vårat avlånga land med ganska mycket tillhörande mark, både skog och odlingsmark. Jag är dock ingen storbonde och har heller inga planer på att bli det heller, så jag går i lite tankar om det ens är möjligt att hyra ut ens odlingsmark till någon kolonilottsförening? Saken är att jag inte vill hyra ut den till en annan bonde, utan jag vill stödja mindre hemmaodlare.
Så jag funderar på vad som kan krävas av mig som hyr ut marken, vad behöver jag göra så som underhåll, bokföring mm?

Kanske en dum fråga alltihop, aja! :P

karsan

  • Inlägg: 1895
    • Södermanland
SV: Hyra ut mark till kolonilotter?
« Svar #1 skrivet: 12 jun-18 kl 22:17 »
Jag tycker inte alls att det är en dum idé, men det hänger ju på att det finns folk i lägenhet/radhus inom ett par km.

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Hyra ut mark till kolonilotter?
« Svar #2 skrivet: 12 jun-18 kl 23:28 »
Jag tror inte heller att det är en dum idé, en sak man nog får lov att tänka på, är att det behöver finnas tillgång till vatten för bevattning, och att man  behöver fixa till så att det finns tillgång till toaletter för dem som ska hyra lotter.

Det kan vara så att det behövs mer anordningar för hyrestagarnas bekvämlighet också, som t.ex. en raststuga eller förvaringsbod för större redskap som skottkärror.

Då gör jag antagandet, att det handlar om odlingslotter, där det inte kan/får byggas något alls, utan på sin höjd får finnas en förvaringslåda för mindre redskap.

Jag antar att man måste planera vad det är man avser åstadkomma, för koloniområde med stugor på, lär kräva både byggnadslov och planeringsinsatser från kommunen.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Hyra ut mark till kolonilotter?
« Svar #3 skrivet: 13 jun-18 kl 06:16 »
Idén är god men jag tror genomförandet blir svårt. En del kommuner hyr ut kraftigt subventionerade kolonilotter för kaffepengar till sina invånare. Du kan omöjligt konkurrera med dom, speciellt som du måste köpa svindyr mark i närheten av samhället, och får lägga ut enorma pengar på bygglov för de där toaletterna samt att de skall byggas också. Även om du inte konkurrerar mot kommunen kommer lotterna bli dyra för folk att hyra om det skall gå runt för dig.

 

Häxan & Trollgubben

  • Inlägg: 70
    • Värmland
SV: Hyra ut mark till kolonilotter?
« Svar #4 skrivet: 22 jun-18 kl 19:34 »
Det är ju inget som jag tänker ska vara någon så vidare inkomst för mig, handlar mer om att få marken använd till något annat än till storjordbruk.
Jo vatten är ju något man måste tänka på. Funderar på att antingen borra en brunn eller att anlägga en damm, modell större i mitten av odlingarna, eller både och!
För min egna överlevnad så är planerna på att delvis ha en liten gårdsbutik för att sälja närproducerat från egna odlingar och från grannskapet. En annan del kommer att vara mitt och min fästmös hantverk, jag på träblås och hon på keramik. Hela raddan med att sköta företag har jag lite koll på då jag fick lära mig det under min utbildning, så där blir det förhoppningsvis inga större problem.

Men tillbaka till det hela så går jag även i funderingar till att kanske få en del av projektet sponsrat av möjligtvis kommun eller olika trädgårsföretag gentemot att jag marknadsför dom i butiken och har deras annoner på en hemsida. Har sett andra som gjort samma sak för att kunna utöka sin verksamhet med goda resultat.

Men men, allt detta är bara tankar som flödar fritt än så länge, så vi får se var man hamnar i framtiden! :P

  • Gäst
SV: Hyra ut mark till kolonilotter?
« Svar #5 skrivet: 23 nov-18 kl 18:03 »
Idén är god men jag tror genomförandet blir svårt. En del kommuner hyr ut kraftigt subventionerade kolonilotter för kaffepengar till sina invånare.

Enligt SCB är en idag en genomsnittlig arrendekostnad för jordbruksmark 1796 kr/ha.

I den kommun i södra Sverige där jag bor är årshyran för en odlingslott 4kr/kvm.  Det motsvarar hektar års kostnad på 40 000kr. Tillgång till vatten. Men inga toaletter.

Storleken på lotterna är 50 - 200  kvm. Du får enbart arrendera 1 lott.

Väntetiden att få en lott är 3 - 5 år.


« Senast ändrad: 23 nov-18 kl 18:11 av piggetröska »

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Hyra ut mark till kolonilotter?
« Svar #6 skrivet: 23 nov-18 kl 18:31 »
4kr per kvadratmeter och 200kvm, det blir bara 800kr per år. Svårt att göra lönsam business med sådana inkomster, man måste ju hyra ut enormt många lotter och med många kunder kommer en del alltid att vara krångliga också.

Arrendekostnad för jordbruksmark på 1796kr/ha, varför köper då folk gårdar för många miljoner? Man får ju mer i bara räntekostnader än vad det skulle kostat att arrendera

  • Gäst
SV: Hyra ut mark till kolonilotter?
« Svar #7 skrivet: 23 nov-18 kl 21:06 »
Hur du presenterar siffror påverkar onekligen en hel del.

4kr/kvm blir så sant 800kr för en lott på 200kvm, men hyr du ut 1ha så är det fortfarande 40 000kr.

Administration: folk som upplåter yta för P-platser i stan gör det ofta via Q-park, vilket innebär att de slipper hanteringen och får pengar in på kontot varje månad.

Nu tror jag   i o f s inte att det skulle bli någon rusning till odlingslotter 20km från en stad. Många stadsbor har heller inte bil. Men på sikt vet man inte.

Men att behöva vänta 5 år för att få lov att odla lite morötter och potatis . . .

Själv kan jag tänka mig att betala 2-3000kr och år för en odlinglingslott på landet där det är tyst och vacker natur. Jämför denna summa med årskostnaden för bilparkering,  där jag bor
4-6000kr.
Odlingslotter i stan ligger tyvärr oftast på 'överbliven' stadsmark intill trafikleder med mycket buller. På nätter ibland tillhåll för ungdomsgäng och deras aktiviteter. Du kan dessutom råka ut för att någon annan skördar det du odlat.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Hyra ut mark till kolonilotter?
« Svar #8 skrivet: 24 nov-18 kl 12:16 »
Jag tror det blir svårt såvida det inte ligger någon km från stadens centrum.

Det finns en sida som sammankopplar odlare med markägare och jag skrev in mig där för nåt år sen och fick inte ett enda svar. Jag har en gård 10km från stan men det är väl för långt bort, eller så är intresset dött här för jag bor i norrland. Kanske är fler som gillar att odla i Skåne.

http://www.co-grow.se

kretslopp

  • Inlägg: 2244
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Hyra ut mark till kolonilotter?
« Svar #9 skrivet: 24 nov-18 kl 14:17 »
Så himla roligt! Jag tror inte det behöver bli så stora problem. Du verkar ha tänkt igenom det här noga! Jag tror du får många nya trevliga vänner. Din roll som vaktmästare på stället tror jag blir något du kommer att trivas med.
kretslopp

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Hyra ut mark till kolonilotter?
« Svar #10 skrivet: 25 nov-18 kl 10:11 »
Ett normalt arrendepris i Skåne ligger på mellan 4000-5000:-/ha
1796:-/ ha då ligger marken långt upp i landet.

Rolle 007

  • Inlägg: 128
    • Medelpad
SV: Hyra ut mark till kolonilotter?
« Svar #11 skrivet: 25 nov-18 kl 11:58 »
Vi hyr en kolonilott i av en odlingsförening. Det är en mellanstor stad och lotterna är rätt centralt placerade. Storleken på dessa ligger på ca: 18-25  kvadratmeter, 250 och 300 är priset beroende på storlek och antalet lotter är 54. Nu är inte alltid alla uthyrda men ca: 14000 drar vi väl in.

Det är kommunen som är markägare. Bodar och vatten finns på plats och föreningens största kostnaden är vattenräkningen. Hyran till kommunen har jag inte i minnet just nu men den är inte speciellt hög men de har inte heller något ansvar för reparationer och underhåll utan det sköter vi i föreningen.


Skickat från min iPad med Alternativ.nu

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Hyra ut mark till kolonilotter?
« Svar #12 skrivet: 25 nov-18 kl 17:18 »
Ett normalt arrendepris i Skåne ligger på mellan 4000-5000:-/ha
1796:-/ ha då ligger marken långt upp i landet.

Hur långt upp i landet då? När jag tog över min fastighet betalade ena arrendatorn 0kr hektaren, den andra 0kr hektaren men tydligen 100kr hektaren till grannen som har flest åkrar i byn. På min andra fastighet fick vi 90kr hektaren. Jag tyckte det var lågt så ringde runt till lite olika bönder i området och frågade vad priserna låg på och de svarade att det antingen var gratis, eller att de betalade ungefär 300kr hektaren. En "storbonde" (vars gård såldes för 10 miljoner i våras) sa att det mesta han betalde i min by var 500kr hektaren till en fastighetsägare, men det funderade han på om det gick att få sänkt för det var ju ett överpris. Mina 2 gårdar ligger mellan 10-20 km från Jämtlands enda stad så läget kunde ju vara sämre.
Det jag vill säga är att på många ställen i landet så är folk bara glada att någon brukar marken så inte åkrarna växer igen.
Det roliga är ju att man får betydligt mer eu-stöd för marken här i norr än i södra Sverige, men avkasningen är ju sämre här i norr. Men är man som mig bara "hobby-brukare" spelar det ingen roll att avkastningen är låg för jag äger ändå ingen plog.

Sen ska jag tillägga att här där jag bor är det ingen kö på kolonilotter, och de är nog nästan gratis. Så ska man hyra ut kolonilotter är det viktigt man bor på rätt ställe.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Hyra ut mark till kolonilotter?
« Svar #13 skrivet: 25 nov-18 kl 19:52 »
Kolonilotter inom bekvämt gång- eller cykelavstånd från Södermalm, då skulle nog kunderna stå på kö  ::)

Finns det något krav på att ta hand marken när man arrenderar? Jag skulle då inte låta någon utarma mina åkrar, jag skulle åtminstone kräva gödsling motsvarande minst så mycket som de tar ut i form av grödor

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Hyra ut mark till kolonilotter?
« Svar #14 skrivet: 25 nov-18 kl 21:31 »

Finns det något krav på att ta hand marken när man arrenderar? Jag skulle då inte låta någon utarma mina åkrar, jag skulle åtminstone kräva gödsling motsvarande minst så mycket som de tar ut i form av grödor

Det där har jag funderat mycket på faktiskt. I byn där jag bor är det en gubbe som äger den mesta marken och han får alltså ca 100kr hektaren och det vet jag för jag frågade honom en gång för ca 2 år sen. Den bonden som brukar marken plöjer upp nästan samtliga åkrar varenda år här för att odla korn eller havre. Jag tänker att det är ju ett väldigt utarmande av de åkrarna, kan det inte få växa gräs nån gång. Jag själv kanske kunde arrendera dem tänker jag och bara slå vallen, och betala 200kr hektaren men då blir de väl griniga för att jag aldrig plöjer. Markägaren är säkert glad att se att åkern plöjs men de fattar antagligen inte att det inte är så bra att plöja jämt heller. Jag har ingen aning om de gödslar nåt.

Feministgubben

  • Gäst
SV: Hyra ut mark till kolonilotter?
« Svar #15 skrivet: 25 nov-18 kl 23:52 »
Det där har jag funderat mycket på faktiskt. I byn där jag bor är det en gubbe som äger den mesta marken och han får alltså ca 100kr hektaren och det vet jag för jag frågade honom en gång för ca 2 år sen. Den bonden som brukar marken plöjer upp nästan samtliga åkrar varenda år här för att odla korn eller havre. Jag tänker att det är ju ett väldigt utarmande av de åkrarna, kan det inte få växa gräs nån gång. Jag själv kanske kunde arrendera dem tänker jag och bara slå vallen, och betala 200kr hektaren men då blir de väl griniga för att jag aldrig plöjer. Markägaren är säkert glad att se att åkern plöjs men de fattar antagligen inte att det inte är så bra att plöja jämt heller. Jag har ingen aning om de gödslar nåt.
Det brukar vara väldigt noga med träda och skiftesbruk. Det är roterande schema med vad som odlas var och hur länge marken ska få återhämta sig. Sen finns det säkert massvis med undantag.

Postat med Alternativ.nu´s app



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

304 gäster, 3 användare
xaelanar, isa, Palle500

* Forum

* Om tidningen Åter



- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser