Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dom nya hönsen värper inte, tips? (Brun lohman)  (läst 4604 gånger)

Herr Ober

  • Inlägg: 6
    • Västergötland
Dom nya hönsen värper inte, tips? (Brun lohman)
« skrivet: 03 jun-18 kl 06:09 »
För lite drygt 3 veckor sedan hämtade jag hem 5 lohmanhöns och en Faverolle-tupp, hönsen var då 22 veckor och hade precis börjat värpa enligt säljaren.
Jag hade 5 gamla höns hemma och det var lite bråkigt några dagar men nu verkar alla funnit sig tillrätta och hittat sin plats i flocken. Men några ägg kommer det inte 😳
Dom äter värpfoder, havre och krossad korn och matrester och går dessutom alltid fritt ute i trädgården när vi är hemma. Jag har lagt plastägg i redena, ställt kartonger med halm och plastägg i (om dom av någon anledning inte vill använda redena) jag har letat ute men inga ägg där heller. Nu är dom alltså drygt 25 veckor varför kommer det inga ägg?
Lite tråkigt då vi förlorade 5 av 10 höns i vintras och hade stadigt 9 ägg om dagen, nu är det bara 3 ägg som dom gamla värper. (Fick tyvärr ta bort en av de gamla pga. sjukdom) Några tips om hur jag kan få igång dom nya att värpa?

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Dom nya hönsen värper inte, tips? (Brun lohman)
« Svar #1 skrivet: 03 jun-18 kl 08:29 »
Jag skulle inte vara orolig ännu. Låt det ta lite mer tid.

Skickat från min AGM X1 via Tapatalk


kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Dom nya hönsen värper inte, tips? (Brun lohman)
« Svar #2 skrivet: 03 jun-18 kl 08:51 »
Jag håller med föregående, det kommer. sen har jag en del funderingar, det första är att dom värper i smyg någon stans som du inte hittat. Hur har du det får dom snäckskal? Ett gammalt sätt att få igång är att ge dom kokt ägg.
kretslopp

Herr Ober

  • Inlägg: 6
    • Västergötland
SV: Dom nya hönsen värper inte, tips? (Brun lohman)
« Svar #3 skrivet: 03 jun-18 kl 12:27 »
Snäckskal har dom, även finkrossade äggskal när jag haft det. Har ju som sagt så himla lite ägg så det blir liksom inget kvar åt mig själv då grannen köper och i alla tider har köpt ett 18-pack i veckan. Ska testa detta med kokt ägg, får offra dom 3 jag får över 😂👍
Har letat och letat ute men jag är rätt säker att dom inte lagt nåt, har hyfsad koll på ställena dom håller till på men visst är det möjligt att dom gjort det. Tycker ändå att det någon gång i så fall borde ha värpts i hönshuset när jag varit på jobbet och dom bara kan vara i hönsgården 😳
Jag håller ut, kanske tar dom tid på sig!

simon.arvestrand

  • Inlägg: 785
    • Östergötland
SV: Dom nya hönsen värper inte, tips? (Brun lohman)
« Svar #4 skrivet: 03 jun-18 kl 13:33 »
Har haft orpington som slutat värpa vid 30 veckors ålder efter en ombyggnad av hönshus va först vecka 44 dom började igen

Sent from my SM-G950F using Tapatalk


Herr Ober

  • Inlägg: 6
    • Västergötland
SV: Dom nya hönsen värper inte, tips? (Brun lohman)
« Svar #5 skrivet: 20 jun-18 kl 06:58 »
Äntligen! Nu har det ett par dagar legat 1 litet brunt ägg i redet på morgonen ❤️ Dubbelgula dessutom 😊
I morse när jag kollade så låg det 2 "skinnägg" på bajsbrädan så två till måste ha börjat också, är det vanligt att första äggen är utan skal?
Hoppas dom inte fortsätter lägga äggen på bajsbrädan bara 😳

karsan

  • Inlägg: 1901
    • Södermanland
SV: Dom nya hönsen värper inte, tips? (Brun lohman)
« Svar #6 skrivet: 20 jun-18 kl 07:57 »
Ja, jag tycker det är rätt vanligt att det blir skinnägg eller annat konstigt i början och i slutet av en hönas värpperiod.
Som att det är fel på organisationen av alla delarna av äggproduktionssystemet.

karsan

  • Inlägg: 1901
    • Södermanland
SV: Dom nya hönsen värper inte, tips? (Brun lohman)
« Svar #7 skrivet: 20 jun-18 kl 07:57 »
Ja, jag tycker det är rätt vanligt att det blir skinnägg eller annat konstigt i början och i slutet av en hönas värpperiod.
Som att det är fel på organisationen av alla delarna av äggproduktionssystemet.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

575 gäster, 3 användare (1 dolda)
Olofssonskan, Hans Hultén

* Forum

* Om tidningen Åter



- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser