Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Inget vatten i kökskranen  (läst 5778 gånger)

Glumrike

  • Inlägg: 1
    • -
Inget vatten i kökskranen
« skrivet: 28 feb-18 kl 19:47 »
Hej!

Igår upptäckte vi att det inte kom något kallvattnet ur kökskranen. Varmvattnet fungerade och vattnet i badrummet intill. Idag var både kall- och varmvatten väck i köket. Badrummet är än så länge fungerande.

Vi har haft kyliga temperaturer i en vecka och funderar om någon ledning kan ha frusit? Vi provar just nu med värmefläkt under diskbänken som ett första försök. Har ni några idéer tar det tacksamt emot!

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Inget vatten i kökskranen
« Svar #1 skrivet: 28 feb-18 kl 20:57 »
Om det har frusit i ledningarna så har ju det skett på ett ställe där det är kallt runt omkring dem. Alltså knappast i diskbänksskåpet om ni håller normal rumstemperatur i köket, men däremot kanske i krypgrunden under huset om ledningarna går helt öppet där.
Det är väl bara att följa ledningarna undersöka vilka ställen som är misstänkta för frysning, och värma upp de ställena.  Tänk på risken att någonting kan ha frusit sönder och börjar läcka när det hela väl är upptinat, det gäller att hålla god uppsikt på sådant för att undvika vattenskador!

Livat

  • Inlägg: 337
    • -
SV: Inget vatten i kökskranen
« Svar #2 skrivet: 28 feb-18 kl 21:05 »
Precis rådet jag fick när det frös här: tänk efter vart rören kommer i dagen. Här var det i snickarboden där pumpen står som det frusit.

Postat med Alternativ.nu´s app


kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Inget vatten i kökskranen
« Svar #3 skrivet: 01 mar-18 kl 08:56 »
När det är risk att vattnet ska frysa kan man låta vattnet stå och rinna lite gran. Då brukar det klara sig även om det är rejält kallt.
kretslopp

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Inget vatten i kökskranen
« Svar #4 skrivet: 01 mar-18 kl 11:01 »
Glöm inte bort att kolla så rören inte sprängts... när det sen tinar blir det isåfall blött

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Inget vatten i kökskranen
« Svar #5 skrivet: 01 mar-18 kl 11:24 »
När det är risk att vattnet ska frysa kan man låta vattnet stå och rinna lite gran. Då brukar det klara sig även om det är rejält kallt.

Det funkar till och med att ha trädgårdsslangen liggande på backen och skotta på några decimeter snö, när det är -25 och låta vattnet rinna bara lite grann

Theoneandonly

  • Inlägg: 119
    • Skåne
SV: Inget vatten i kökskranen
« Svar #6 skrivet: 01 mar-18 kl 14:09 »
Ett par tips..
Stäng huvudledningen så att det inte blir stora vattenskador ifall ledningen spruckit någonstans.
Ni är kanske inte hemma när det töar :-\
Slå av strömmen till ev varmvattenberedare så det inte tar fyr om den går torr.

Här är det hink-bärande som gäller oxå.
Inga problem men djuren tycks alltid bli lite extra törstiga när ledningarna frusit :P

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Inget vatten i kökskranen
« Svar #7 skrivet: 01 mar-18 kl 14:25 »
Slå av strömmen till ev varmvattenberedare så det inte tar fyr om den går torr.
Förutsatt att den är placerad frostfritt, annars bör man tömma den också så inte vattnet fryser och spräcker tanken

Berberis

  • Inlägg: 1579
    • Närke
SV: Inget vatten i kökskranen
« Svar #8 skrivet: 01 mar-18 kl 18:05 »
Om ett diskbänkskåp är placerad med ryggen mot ytterväggen och det går en ledning efter golvet därbakom,
kan skåpet hindra stugvärmen från att skydda ledningen. Det hände en granne och det hände även i min tvättstuga.
Det kan vara svårt att komma åt med varmluftskamin eller hårtork.
Jag försöker förhindra det genom att låta skåpluckorna stå öppnade under riktigt kalla nätter. Jag har också rotat utifrån och tätat det jag kom åt: det var ju en ingång för mössen också.

Du har redan fått en del bättre förslag än mitt, men det är inte fel att försöka med värmefläkten under diskbänken. Om det finns någon glipa, går det kanske att blåsa in där med hårtork?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Inget vatten i kökskranen
« Svar #9 skrivet: 01 mar-18 kl 21:34 »
Jag har torpargrund och det är trångt som sjutton att krypa omkring där, så ett år när det frös därunder så ställde jag en 10kW byggfläkt till att blåsa in under huset. Efter en halvtimme kom vattnet tillbaks :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

615 gäster, 11 användare (2 dolda)
xaelanar, alternaiv, kebbe, Westerbergarn, larbri, ärt, Jon.b, LimJans, William

* Forum

* Om tidningen Åter



- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser