Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Uppvärmningsalternativ? Hjälp!  (läst 12036 gånger)

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Uppvärmningsalternativ? Hjälp!
« Svar #80 skrivet: 11 feb-18 kl 08:50 »
Många strävar efter att ackumulera värme på olika sätt, men störs av att den ackumuleras i en betongplatta med golvvärme, så det blir för varmt?
Öppna fönstret då eller var glad att det inte blir kallt så fort om du är beroende av el för värmens skull, vid ett strömavbrott.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Uppvärmningsalternativ? Hjälp!
« Svar #81 skrivet: 11 feb-18 kl 20:57 »
Alltså, det här med att en betongplatta på 20-30 ton ackumulerar värme och har en tröghet både när det gäller uppvärmning och avkylning är ju oftast en bra funktion. Men i vissa fall kan det vara negativt.

Skröpeltorparn

  • Inlägg: 92
    • Uppland
SV: Uppvärmningsalternativ? Hjälp!
« Svar #82 skrivet: 12 feb-18 kl 08:39 »
Skillnad att ha mycket värme i en ackumulatortank som man kan potionera ut efter behov, eller att ha en stor klump som man måste ändra temperatur på innan man får mer/mindre värme i huset. Vet en gammal kåk i närområdet där man just gjorde så, gjöt in golvvärme i en massa ton betong när man gjöt nytt golv. Ägaren konstaterar att det tar 2-3 dagar vid väderomslag innan huset värms rätt.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Uppvärmningsalternativ? Hjälp!
« Svar #83 skrivet: 25 feb-18 kl 16:52 »
Många strävar efter att ackumulera värme på olika sätt, men störs av att den ackumuleras i en betongplatta med golvvärme, så det blir för varmt?
Öppna fönstret då eller var glad att det inte blir kallt så fort om du är beroende av el för värmens skull, vid ett strömavbrott.

 ;D ;D ;D

Den svenska avundsjukan lär vara starkare än sexualdriften, om man får tro ett inlägg på en partiledardebatt häromåret..... Att gå omkring barfota i hemmet nu då nordanvindarna viner runt stugan är GULD.  ;) Jag har än idag aldrig mött någon som bor i en egen kåk med golvvärme som klagat på att golvet är för varmt - däremot flera som inte själva äger en sådan som klagar på golvvärme.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

torbjorn

  • Inlägg: 13749
    • Medelpad
SV: Uppvärmningsalternativ? Hjälp!
« Svar #84 skrivet: 25 feb-18 kl 17:35 »
Jag vet ett näraliggande fall - ett relativt nybyggt tvåvåningshus med vattenburen golvvärme i betongplattan och radiatorer på övervåningen. Där är det inte lätt att få lagom temperatur (åtminstone lagom subjektivt upplevd temperatur) på både bottenvåningen och övervåningen, då vädret är oberäkneligt och det är stora svängningar i temperatur och vindstyrka.  Men den stora fördelen med uppvärmd betongplatta där är att huset håller värmen någotsånär bra även om det blir utan uppvärmning en tid. Härom veckan hade cirkulationspumpen stängts av av misstag en eftermiddag, inget märktes överhuvudtaget under kvällen samma dag. Under natten var det -24 grader ute. Nästa morgon kändes det lite svalt i sovrummet på övervåningen och elementet var kallt men ingen felsökning hanns med på morgonen, det dröjde till kvällen innan cirkulationspumpen kunde startas igen.  Helt klart är i alla fall att det huset klarar ett dygn i stort sett utan värmetillförsel då utetempen i medeltal ligger på kanske -18 eller -20, utan att det blir odrägligt kallt ens för småbarn eller sjuklingar. Det är bra att veta ur beredskapssynpunkt!

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Uppvärmningsalternativ? Hjälp!
« Svar #85 skrivet: 25 feb-18 kl 19:34 »
;D ;D ;D

Den svenska avundsjukan lär vara starkare än sexualdriften, om man får tro ett inlägg på en partiledardebatt häromåret..... Att gå omkring barfota i hemmet nu då nordanvindarna viner runt stugan är GULD.  ;) Jag har än idag aldrig mött någon som bor i en egen kåk med golvvärme som klagat på att golvet är för varmt - däremot flera som inte själva äger en sådan som klagar på golvvärme.

När jag var djurvakt hos syrran, så brukade grannens höns komma in till hennes höns på natten när det var kallt.
Förmodligen var grannens höns avundsjuk, för syrran hade golvvärme i hönshuset.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Uppvärmningsalternativ? Hjälp!
« Svar #86 skrivet: 25 feb-18 kl 20:00 »

Jag har än idag aldrig mött någon som bor i en egen kåk med golvvärme som klagat på att golvet är för varmt - däremot flera som inte själva äger en sådan som klagar på golvvärme.

Kan det bero på att den som inte gillar golvvärme inte heller skaffar sådan?


Ahlman

  • Inlägg: 120
    • Uppland
SV: Uppvärmningsalternativ? Hjälp!
« Svar #87 skrivet: 25 feb-18 kl 21:20 »
Jag skulle installera en bra luftvärmepump och dessutom en begagnad modern pelletspanna. Totalkostnad 30000 om man är lite händig. Pelletsrejor ska naturligtvis vara moderna lättskötta saker med ställbar fläkt och automaturaskning och inte något som borde hamna på skroten. Moderna pannor säljs begagnade för omkring 10000 av folk som inte förstår någonting av eldning och köper hus.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Uppvärmningsalternativ? Hjälp!
« Svar #88 skrivet: 26 feb-18 kl 10:44 »
När jag var djurvakt hos syrran, så brukade grannens höns komma in till hennes höns på natten när det var kallt.
Förmodligen var grannens höns avundsjuk, för syrran hade golvvärme i hönshuset.

 ;D ;D ;D
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Uppvärmningsalternativ? Hjälp!
« Svar #89 skrivet: 26 feb-18 kl 11:25 »
Inte kan jag förstå vad avundsjuka och sexualdrift har med golvvärme att göra ???

Sedan tror jag inte att TS verkar vilja satsa på ett så omfattande projekt.


Att den som tycker om pellets skulle sätta in en begagnad modern pelletspanna som komplement till en väl fungerande, driftsäker värmepump, det kan jag förstå. Men inte att ge det rådet till en ensam person som inte verkar vara tekniskt intresserad utan vill lägga sitt fokus på djuren.


Ahlman

  • Inlägg: 120
    • Uppland
SV: Uppvärmningsalternativ? Hjälp!
« Svar #90 skrivet: 26 feb-18 kl 21:08 »

Att den som tycker om pellets skulle sätta in en begagnad modern pelletspanna som komplement till en väl fungerande, driftsäker värmepump, det kan jag förstå. Men inte att ge det rådet till en ensam person som inte verkar vara tekniskt intresserad utan vill lägga sitt fokus på djuren.
En luftvärmepump ger värme på vissa ställen. Huset har vattenburet värmesystem. På något sätt måste också det vattenburna systemet hållas varmt så att ledningarna inte fryser sönder. Blir det kallare än -15 grader ute stänger man helst av luftvärmepumpen och kör vidare med pellets. Så är arbetsgången. Enkelt och lättskött ska det vara utan smutsiga kaminer inne i bostaden som fordrar ständig passning. Ordnar man det bra får man mycket tid över till annat.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Uppvärmningsalternativ? Hjälp!
« Svar #91 skrivet: 26 feb-18 kl 21:56 »
En luftvärmepump ger värme på vissa ställen. Huset har vattenburet värmesystem. På något sätt måste också det vattenburna systemet hållas varmt så att ledningarna inte fryser sönder.
Ordnar man det bra får man mycket tid över till annat.

Jag instämmer! Tänka vad många timmar per år man får över genom att ha en värmepump som sköter sig självt, medans grannarna kånkar på ved eller pellets i ur och skur...
Att hugga en björk då och då för att ha lite myseldning i en kamin blir då rena nöjet.  ;)
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Uppvärmningsalternativ? Hjälp!
« Svar #92 skrivet: 26 feb-18 kl 23:13 »
Jag instämmer! Tänka vad många timmar per år man får över genom att ha en värmepump som sköter sig självt, medans grannarna kånkar på ved eller pellets i ur och skur...
Att hugga en björk då och då för att ha lite myseldning i en kamin blir då rena nöjet.  ;)

Tänk om man måste jobba med något som är tråkigare/skitigare/blötare än grannens kånkande på sin egen ved, för att betala elen till värmepumpen?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Uppvärmningsalternativ? Hjälp!
« Svar #93 skrivet: 27 feb-18 kl 00:21 »
En luftvärmepump ger värme på vissa ställen. Huset har vattenburet värmesystem. På något sätt måste också det vattenburna systemet hållas varmt så att ledningarna inte fryser sönder. Blir det kallare än -15 grader ute stänger man helst av luftvärmepumpen och kör vidare med pellets. Så är arbetsgången. Enkelt och lättskött ska det vara utan smutsiga kaminer inne i bostaden som fordrar ständig passning. Ordnar man det bra får man mycket tid över till annat.

En luftvärmepump kan värma de flesta rummen. Huset har ett vattenburet system som förslagsvis används ibland till dess systemet lägger av eller TS inte orkar med det, då töms det. Ledningarna fryser inte sönder, hon har väl inte engelsk ledningsdragning? Och huset ligger inte i Norrland. Värmepump sköter sig själv och kamin är så enkelt och säkert det kan bli. Smutsigt? Jag eldar för fullt inomhus och den smuts som kaminen skapar är inget att oroa sig för, katterna drar in mer.

torbjorn

  • Inlägg: 13749
    • Medelpad
SV: Uppvärmningsalternativ? Hjälp!
« Svar #94 skrivet: 27 feb-18 kl 08:44 »
Jag håller inte med om att en luft/luftvärmepump sköter sig helt och hållet själv. Man måste alltid räkna med att det blir en del handpåläggning då och då - konstigt väder kan lura avfrostningsautomatiken så att även den bästa värmepump fryser igen, vi vet inte om trådstartarens hus har en planlösning som gör det möjligt att få värmen från en enda inomhusdel spridd till större delen av huset, man måste tänka på vart smältvattnet från utomhusdelens avfrostningar tar vägen - att det inte t ex orsakar svallis på störande ställen eller blöter ner källaren i onödan, man måste se till att placera utomhusdelen så den inte blir mosad eller dränkt av snöras från hustaket.

En sak till som är värd att tänka på är att de flesta luft/luftvärmepumpar är enfasanslutna till elnätet. Om man vill klara sig med 16 A huvudsäkringar för att hålla ner den fasta avgiften på elabonnemanget så kan man behöva tänka sig för vilka andra förbrukare som ligger på samma fas som värmepumpen, för att inte förbruka huvudsäkringar i onödan.

Om planlösningen inte är lämplig för en luft/luft-värmepump, så tycker jag att man skulle kunna snegla på möjligheterna att sätta in en luft/vattenvärmepump som får köra mot det befintliga vattenburna värmesystemet. Luft/vatten-maskinerna har ofta en betydligt mer påkostad utomhusdel - större förångararea, trefasmatad kompressor mm - de blir kanske inte 100 % problemfria men risken för igenfrysning, snedbelastning av elnätet mm blir i alla fall mycket mindre än hos de flesta luft/luft.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Uppvärmningsalternativ? Hjälp!
« Svar #95 skrivet: 27 feb-18 kl 08:54 »
Jojo, allt kan krångla. Men med rätt installation så är det inte mycket man behöver göra med en bra luft/luft-värmepump.

Luft/vatten har sina fördelar, men kostar betydligt mer.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Uppvärmningsalternativ? Hjälp!
« Svar #96 skrivet: 27 feb-18 kl 11:32 »
Tänk om man måste jobba med något som är tråkigare/skitigare/blötare än grannens kånkande på sin egen ved, för att betala elen till värmepumpen?

Det gäller ju förstås att ha valt yrke som gör att man längtar till sitt arbete varje dag.  8)
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Uppvärmningsalternativ? Hjälp!
« Svar #97 skrivet: 09 mar-18 kl 13:58 »
Har inte tittat här på ett tag...
Jag har nu installerat luft/luft-värmepump.
Jag tycker att temperaturen som pumpen är inställd på stämmer dåligt med inomhustemperaturen. Jag får sätta pumpen på 23,24 grader för att det ska vara 19 grader inomhus. Men det är kanske så det är?
Jag har den på ögsta fläktinställningen dessutom - 'r det inte dyrare(drar mer el) än lägre fläkt??
Det gick på 25 papp i alla fall...

Ska nu fixa en vedkamin också. Har hittat en liten sak som heter Contura 850, som passar bra in i mitt vardagsrum. Vi får se vad de tar för den installationen...
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

torbjorn

  • Inlägg: 13749
    • Medelpad
SV: Uppvärmningsalternativ? Hjälp!
« Svar #98 skrivet: 09 mar-18 kl 14:32 »
Vanligtvis mäter värmepumpen temperaturen på den luft som sugs in för att värmas i inomhusdelen. Och om den sitter uppe vid taket är det alltid lite varmare där än längre ner i rummet.  En del luftvärmepumpar har möjlighet att reglera med hjälp av en givare i fjärrkontrollen, i så fall kan man placera fjärren på ett ställe där man är intresserad av att hålla önskad temperatur (och så får man förstås se till att det är fri sikt därifrån till värmepumpens IR-mottagare).

Det är bara bra att köra innedelens fläkt för fullt (om man inte störs av ljud eller luftdrag). Dels sprids värmen bättre i huset och dels tar man bättre vara på den värme som går att få ut ur kylmediet på det sättet.

Gika

  • Inlägg: 152
SV: Uppvärmningsalternativ? Hjälp!
« Svar #99 skrivet: 09 mar-18 kl 20:49 »
;D ;D ;D

Den svenska avundsjukan lär vara starkare än sexualdriften, om man får tro ett inlägg på en partiledardebatt häromåret..... Att gå omkring barfota i hemmet nu då nordanvindarna viner runt stugan är GULD.  ;) Jag har än idag aldrig mött någon som bor i en egen kåk med golvvärme som klagat på att golvet är för varmt - däremot flera som inte själva äger en sådan som klagar på golvvärme.
Nu möts vi dock inte irl. Men jag har haft golvvärme och tyckte inte det var skön värme. Svettig om fötterna och kall om händerna.
Den bästa uppvärmning jag har haft har varit ett luftvärmesystem från taket. Extremt ekonomiskt också då den tog vara på värmen som alstrades i olika rum. Vi behövde inte sätta igång värmen förrän långt in på hösten eftersom vi värmde upp huset genom att leva där. Enda nackdelen var blåsljudet.

Postat med Alternativ.nu´s app



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

484 gäster, 2 användare
ärt, Hans Hultén

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser