Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Värma upp krypgrund med överskottsvärme  (läst 5100 gånger)

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Värma upp krypgrund med överskottsvärme
« Svar #20 skrivet: 05 dec-17 kl 08:43 »
Ni pratar mycket om kondens hit och dit.
En annan nackdel jag kan se är att i ventilationsrör samlas en massa damm och luftföroreningar, som är äckligt och med lite fukt i det så.

I min värld så isolerar man ett golv som är kallt och inte hittar på en massa andra lösningar.
« Senast ändrad: 05 dec-17 kl 09:09 av ensamhet »

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Värma upp krypgrund med överskottsvärme
« Svar #21 skrivet: 05 dec-17 kl 08:58 »
Kul å bo där det är fuktigt eller inte?

Jag har obehandlat järn som legat i ladugården i ca 8 år utan att värma eller avfukta.
Ser fortfarande ut som nytt, förutom lite damm
Det har sina nackdelar ibland :-\ Vissa år är besvärliga, det kan bli kondens till och med i höet så det möglar på skullen.

seeker

  • Inlägg: 21
    • Småland
SV: Värma upp krypgrund med överskottsvärme
« Svar #22 skrivet: 05 dec-17 kl 09:27 »
Ni pratar mycket om kondens hit och dit.
En annan nackdel jag kan se är att i ventilationsrör samlas en massa damm och luftföroreningar, som är äckligt och med lite fukt i det så.

I min värld så isolerar man ett golv som är kallt och inte hittar på en massa andra lösningar.
Luftföroreningar i frånluftsrör kan väl kvitta? Och isolerar man en krypgrund blir den ju kallare, och då är väl just kondens ett problem man måste lösa?

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Värma upp krypgrund med överskottsvärme
« Svar #23 skrivet: 05 dec-17 kl 10:09 »
Luftföroreningar i frånluftsrör kan väl kvitta? Och isolerar man en krypgrund blir den ju kallare, och då är väl just kondens ett problem man måste lösa?
Isolera golvet, inte krypgrunden.
Skiten kan leta sig in bakvägen om inte fläkten går dygnet runt.

seeker

  • Inlägg: 21
    • Småland
SV: Värma upp krypgrund med överskottsvärme
« Svar #24 skrivet: 05 dec-17 kl 10:21 »
Isolera golvet, inte krypgrunden.
Skiten kan leta sig in bakvägen om inte fläkten går dygnet runt.
Isolerar man golvet över krypgrunden så blir ju krypgrunden kallare och risken för fukt ökar. En frånluftsfläkt ska ju gå dygnet runt så det bör ju vara ett icke problem då.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Värma upp krypgrund med överskottsvärme
« Svar #25 skrivet: 05 dec-17 kl 10:29 »
Isolerar man golvet över krypgrunden så blir ju krypgrunden kallare och risken för fukt ökar. En frånluftsfläkt ska ju gå dygnet runt så det bör ju vara ett icke problem då.

Kanske beror på var man bor?
Har då inge problem med fukt i krypgrunden om det är bra eller halvtaskig isolering i golvet här uppe i Norrlands inland.

Känns lite knasigt att göra sig beroende av el i onödan, med en fläkt.
Sen blir det väll ett störande ljud av en fläkt som går hela tiden?

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
SV: Värma upp krypgrund med överskottsvärme
« Svar #26 skrivet: 05 dec-17 kl 11:06 »
Luftavfuktare i krypgrunden ger värme och håller borta fukten.
När föreningen satte in luftavfuktare i grunden, hus med krypgrund och 12 lägenheter, blev golven varmare.  Det var påtagligt trots att det var i början av augusti och vi borde inte ha kännt någon skillnad.  Men vi hörde fläkten.  Entreprenören fick göra en ljudisolerande åtgärd. Men i sovrummet ovanpå fläkten hör man ändå denna.  Nu löser familjen ovanpå detta med att stänga av strömmen på nätterna. 
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

seeker

  • Inlägg: 21
    • Småland
SV: Värma upp krypgrund med överskottsvärme
« Svar #27 skrivet: 05 dec-17 kl 11:14 »
Kanske beror på var man bor?
Har då inge problem med fukt i krypgrunden om det är bra eller halvtaskig isolering i golvet här uppe i Norrlands inland.

Känns lite knasigt att göra sig beroende av el i onödan, med en fläkt.
Sen blir det väll ett störande ljud av en fläkt som går hela tiden?
Om man isolerar golvet så blir grunden kallare och risken för fukt ökar. Men om det utgör något problem kan väl kanske påverkas av var i landet man bor. Jag hade själv inga problem med min krypgrund även om den relativa luftfuktigheten var lite hög ibland.

Min tanke med att leda ut frånluften via spirorör  genom grunden var ju främst om man redan har mekanisk frånluftsventilation. Istället för att blåsa ut luften vid taket så tar man tillvara på värmen och blåser ut den i marknivå istället. Det det blir ingen extra kostnad då iom är fläkten redan sitter där och blåser hela dagarna

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Värma upp krypgrund med överskottsvärme
« Svar #28 skrivet: 05 dec-17 kl 11:46 »
Om man isolerar golvet så blir grunden kallare och risken för fukt ökar. Men om det utgör något problem kan väl kanske påverkas av var i landet man bor. Jag hade själv inga problem med min krypgrund även om den relativa luftfuktigheten var lite hög ibland.

Min tanke med att leda ut frånluften via spirorör  genom grunden var ju främst om man redan har mekanisk frånluftsventilation. Istället för att blåsa ut luften vid taket så tar man tillvara på värmen och blåser ut den i marknivå istället. Det det blir ingen extra kostnad då iom är fläkten redan sitter där och blåser hela dagarna

Har man redan fläktar och rör för ventilation, så spelar väll några till åt ett annat håll kanske inte så stor roll.

Jag har bara självdrag genom skorstenen.
Tänkte mest på skit i rören, då röret mellan toan och skorstenen lossnade. Det var bara en meter rör, men det rasade ut en massa dynga.
Jag kommer att lösa det genom att göra toan större mot skorstenen, för att slippa horisontella rör, lättare för sotaren att rensa lodräta rör.

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Värma upp krypgrund med överskottsvärme
« Svar #29 skrivet: 05 dec-17 kl 15:01 »
Om du drar ned rör i krypgrunden som avger värme men släpper ut luften utan för huset så tror jag det fungerar.
kretslopp


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

454 gäster, 3 användare
xaelanar, javill, sayerbýr

* Forum

* Om tidningen Åter



- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser