15 hk i en Saab 96 borde räcka till 60-70 km/h (vindstilla och plan mark) och då tror jag original utväxling (3800 rpm @ 100km/h) kan vara ganska lagom för en svag diesel. Vad den lille motorn faktiskt orkar beror inte bara på dess effekt och utväxling, utan även cylindervolym/vridmoment. 15hk låter som ca 500cc...? Jag har en liten tvåcylindrig Kubota industrimotor på 600cc som ger 10-12 hk vid 3200rpm. Denna har jag haft en rad olika tankeprojekt för och det mest realistiska i nuläget är att sätta den i just en saabgurka.
Tidigare hade jag en trehjulig MC-bil från 50-talet, ca 250kg med encylindrig bensinmotor på 200cc och 10hk. Marschade 70-80 km/h på plan mark i vindstilla efter att ha nött en stund. Har också haft Fiat 126, 600kg bil, 2-cyl 600cc/23hk. marschade omkring 100km/h. Tredje motorsvaga bilen var en Fiat 127 med "halverad" originalmotor (två kolvar urplockade) och den marschade 80-90 efter en stunds nötande med sina dryga 500cc/25hk på 700kg bil. Saaben är ännu tyngre, drygt 900kg (tjänstevikt) men å andra sidan har den nog lite bättre aerodynamik är fiatarna. Har man bara fått upp farten i en motorsvag bil kan hög vikt ofta vara en fördel på landsvägen.
Blir utväxlingen i V4-lådan för hög kan man prova lådan från tvåtakts "långnos" eller 95, de är också fyrväxlade men har lägre utväxling. Med en liten diesel på en eller två cylindrar finns också möjligheten att få plats med en kilremstransmission mellan motor och växellåda, och även kunna använda denna som koppling. På så vis blir det enklare att laborera med olika utväxlingar.
Slutligen finns olika rallyversioner på växellådorna med specialdrev som gör dem mer tätstegade. Kostar sannolikt en slant dock.