Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Letar information om Offgrid El, beräkning/dimensionering mm  (läst 9625 gånger)

krikav

  • Inlägg: 449
    • Hälsingland
SV: Letar information om Offgrid El, beräkning/dimensionering mm
« Svar #60 skrivet: 01 jan-18 kl 10:15 »
De här sakerna tycker jag behövs i ett offgrid system:

Biobränslesystem, troligen flera separata och eventuellt kombinerat med solvärme för de tre behoven uppvärmning, matlagning och varmvatten.
Här innefattas saker som: solpaneler, vedpanna och tankar, vedspis, rötkammare och gasspis.
Jordkyla för "kylskåp".

Har man sedan självtryck till vattnet så är det ett stort pluss.
Tvättmaskin och diskmaskin ska vara anpassade för att kunna använda varmvattnet och inte behöva värma vatten själv med el.
Diskmaskinen kan med fördel bytas ut mot ett väl genomtänkt rationellt system för att diska för hand.

Frysen ska man helst avstå, men om man känner att man måste ha en, så ska det vara av box modell och inte skåp. Den ska också vara av sådan teknik att den kan stå kallt.

Grejar man de förutsättningarna, då är man något på spåren.
Börjar man slira alltför mycket ifrån dessa förutsättningar måste ha mer pengar än förnuft om man väljer att gå offgrid.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Letar information om Offgrid El, beräkning/dimensionering mm
« Svar #61 skrivet: 01 jan-18 kl 10:26 »
Jag tycker det är enklast att skaffa ett äldre hus med vedspis, vedpanna med självcirkulation och vatten från källa med självtryck.

Då är det bara el som behöver fixas om man vill ha det.

Så är det för mig och jag känner mig nöjd, så när jag får tid ska jag fixa med el via solceller.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Letar information om Offgrid El, beräkning/dimensionering mm
« Svar #62 skrivet: 01 jan-18 kl 11:16 »
Men bor man där man gör så kan det vara svårt med självtryck från källa.

Jag kör ju inte off-grid men jag använder inverter i bilen, och skriver under på Hans visdomsord. Trodde jag tog i när jag monterade 1000W Sinus i den, men stöter ideligen på apparater jag vill köra som kräver minst 1500.

Och när det gäller vad man vill ha elen till så kommer inte jag att gå off-grid om jag inte klarar att dimensionera för allt som rör sig. Värme är en annan femma, den går bra att fixa utan el.


Det händer mycket nu, elpriserna går upp och solpaneler är billigare än någonsin. Snart så går det att ta klivet utan att behöva försaka något jag värderar.

torbjorn

  • Inlägg: 13745
    • Medelpad
SV: Letar information om Offgrid El, beräkning/dimensionering mm
« Svar #63 skrivet: 01 jan-18 kl 11:45 »
Tvättmaskin och diskmaskin ska vara anpassade för att kunna använda varmvattnet och inte behöva värma vatten själv med el.
Det verkar bli vanligare och vanligare att tvätt- och diskmaskiner inte har värmeelementet helt öppet inne i trumman eller diskutrymmet, utan att det sitter i en separat burk (på sidan, med egen cirkulationspump i tvättmaskiner, respektive längs sugledningen till stora pumpen i diskmaskiner).
Sådana maskiner bör vara ganska lätta att modifiera för yttre värmekälla - t ex värmeväxlare från pannvarmvatten eller någon form av gaspanna.

Frysen ska man helst avstå, men om man känner att man måste ha en, så ska det vara av box modell och inte skåp. Den ska också vara av sådan teknik att den kan stå kallt.
Det är mer vanligt att boxar klarar låg omgivningstemperatur (en bekant köpte i somras en billig box, undrar om den kan ha hetat LG, där skröts det med att den klarar -15 °C) än att frysskåp gör det.  Tydligen är det så att med det modernaste kylmediet R600a , så kan det bli problem med oljecirkulation och smörjning av kompressorn vid kyla om det är för stora höjdskillnader i anläggningen. En del skåp (t ex det Whirlpool kombinerade kyl och frys som jag har i stugan) stänger av sig helt och hållet när rumstemperaturen sjunker under +10 °C, för att skydda kompressorn.
Ska man hålla sig till offgridverksamhet med klena elverk och växelriktare, så bör man skaffa en inverterstyrd frys (vanligt på dyra modeller av de bästa energiklasserna), de har mjukstart så det är ingen risk att de är svåra att få igång på klen matning som on/off-frysar ofta är.
Jag har varit med om att en frysbox från 90-talet knappt gick att få igång på ström från en 1500 W växelriktare.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Letar information om Offgrid El, beräkning/dimensionering mm
« Svar #64 skrivet: 01 jan-18 kl 11:47 »
Men bor man där man gör så kan det vara svårt med självtryck från källa.

Jag kör ju inte off-grid men jag använder inverter i bilen, och skriver under på Hans visdomsord. Trodde jag tog i när jag monterade 1000W Sinus i den, men stöter ideligen på apparater jag vill köra som kräver minst 1500.

Och när det gäller vad man vill ha elen till så kommer inte jag att gå off-grid om jag inte klarar att dimensionera för allt som rör sig. Värme är en annan femma, den går bra att fixa utan el.


Det händer mycket nu, elpriserna går upp och solpaneler är billigare än någonsin. Snart så går det att ta klivet utan att behöva försaka något jag värderar.




Strömmen funderar jag på att lösa genom att ha solceller på husbussen och koppla den till huset när bussen är hemma.
Räcker inte solen till, så kan jag ladda batterierna från det andra huset där jag har verksamhet och har kvar fasta elabonnemanget.

En sak jag funderat på är att det verkar bli mer lönsamt att ha solenergi och skicka överskottet till elbolaget.
Men startar en ny tråd om det.

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=189579.0


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

846 gäster, 3 användare (2 dolda)
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser