Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Svärmbildning enligt Taranov  (läst 3901 gånger)

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Svärmbildning enligt Taranov
« Svar #20 skrivet: 01 apr-17 kl 18:32 »
Hittills kan jag bara konstatera att jag har 100% vinteröverlevnad i mina samhällen och jag har följt råden från proffsen.

Gratulerar!

Ibland talas det om antalet bi-år man har i sitt bagage. Dvs antal samhällen gånger antal år man hållit på. Man lär sig fortfarande något nytt varje vecka som fortgår, och det är ju som bekant misstag som är en av de viktiga faktorerna till framgång.

Alla olika skötselsätt inom biodling fungerar i stort sett, men gillar man sina bin så vill man förstås ge dem optimala förutsättningar. Jag känner en kollega som har mångdubbelt fler samhällen än mig, som gjorde sig en erfarenhet häromåret; Vid invintringen upptäckte han en av sina bigårdar som han inte hade besökt sedan ett år tidigare! Med andra ord är det nyttigt att föra anteckningar i samma omfattning som man bedriver verksamheten, för att inte glömma någon viktig detalj. Hur det gick med hans bigård? Jodå, samtliga samhällen fyllde mer än väl ut sina kupor som inte hade skattlådor på, men samtliga hade förstås svärmat hejvilt.  ;)
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Svärmbildning enligt Taranov
« Svar #21 skrivet: 02 apr-17 kl 09:51 »
...Vid invintringen upptäckte han en av sina bigårdar som han inte hade besökt sedan ett år tidigare!...
Haha! När jag var uppe på 10 bigårdar så var jag livrädd att glömma någon. Det är mycket svårare att komma ihåg alla bigårdar än man tror, speciellt om man inte hinner med alla på en helg utan man får fortsätta nästa helg. Vid 5 st skrattade jag åt att att man kunde ha ett sådant problem, vid 10 var det högst verkligt. Jag kan bara föreställa mig hur mycket anteckningar och checklistor man måste ha vid fler bigårdar.

 

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Svärmbildning enligt Taranov
« Svar #22 skrivet: 02 apr-17 kl 19:31 »
Haha! När jag var uppe på 10 bigårdar så var jag livrädd att glömma någon. Det är mycket svårare att komma ihåg alla bigårdar än man tror, speciellt om man inte hinner med alla på en helg utan man får fortsätta nästa helg. Vid 5 st skrattade jag åt att att man kunde ha ett sådant problem, vid 10 var det högst verkligt. Jag kan bara föreställa mig hur mycket anteckningar och checklistor man måste ha vid fler bigårdar.

Han hade på den tiden 60-65 bigårdar i sin firma... Anteckningar är av ondo, bättre med dator/mobil om de kan hållas fria från kladd. (Liksom svärmning är av ondo apropå TS)  ;)
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Svärmbildning enligt Taranov
« Svar #23 skrivet: 02 apr-17 kl 19:45 »
Med täta svärmar i den glömda bigården så bör det ha hållit nere varroatrycket, med naturliga yngelavbrott, annars  hade nog varroan vunnit med ett helt år utan behandling

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Svärmbildning enligt Taranov
« Svar #24 skrivet: 02 apr-17 kl 19:50 »
Med täta svärmar i den glömda bigården så bör det ha hållit nere varroatrycket, med naturliga yngelavbrott, annars  hade nog varroan vunnit med ett helt år utan behandling

Är varroabekämpningen normalgod sedan tidigare, så klarar de mer än ett kalenderår innan de dukar under. Jag har sett biodlares samhällen som haft nedfall på tusentals kvalster i slutet på nittiotalet, och samhällena klarade sig fint efter bekämpningen trots allt. Vi snackar drivor under kakgatorna...
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: Svärmbildning enligt Taranov
« Svar #25 skrivet: 02 apr-17 kl 20:13 »
Till alla ni hobbyodlare (jag är en själv) som gnäller över inlägg från de som försörjer sig på bin..."jag gör inte detta för att få en stor honungsskörd" läser man ofta...och "Jag är inte ute efter skörden...

För mig, som också är hobbyodlare, ser jag honungsproduktion som ett mått på hur bra bina mår och hur välfungerande samhället är. Jag är den första att lyssna på just hur professionella biodlare sköter sina samhällen och mindre intresserad av 111 sätt att på diverse mer elle mindre komplicerade vis att slå samman samhällen, att ta hand om svärmar, top list kupor osv. Mycket flum kring detta kan jag bara konstatera.

Hittills kan jag bara konstatera att jag har 100% vinteröverlevnad i mina samhällen och jag har följt råden från proffsen.


Hej

Om du följer proffsen på samma sätt som du "följer" temat här, så undrar jag hur du lyckas med det.

Men du är inte ensam som jag ser, du är i god sällskap av vissa proffs här som inte heller klarar av att hålla sig till temat.

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Svärmbildning enligt Taranov
« Svar #27 skrivet: 03 apr-17 kl 11:39 »
Hej

Angående proffs...nog var Taranov ett sådant.
Det räcker väl att titta på listan!
https://scholar.google.se/scholar?q=Taranov+GF+(1955)+On+the+biology+of+swarming+in+bees&hl=sv&as_sdt=0&as_vis=1&oi=scholart&sa=X&ved=0ahUKEwjr6MqqxYbTAhXDCywKHTBICtsQgQMIGjAA

Men om han fortfarande hade varit verksam år 2017, så är jag övertygad om att han inte längre hade praktiserat konstsvärmning - mot bättre vetande. Han var smart och använde dåtidens kunskap väl. Smarta personer tar till sig nya erfarenheter, och praktiserar inte förra årtusendets lära...  ;)
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Svärmbildning enligt Taranov
« Svar #28 skrivet: 03 apr-17 kl 12:33 »
Hans stora bidrag var att han kom med nya insikter om hur bina kommunicerar och kollektivt fattar beslut. Så  för ett halvt sekel sedan när han skrev artikeln om brädan så var det kanske mest menat att visa hans tankegångar då. Det finns ju knappast någon yrkesbiodlare som tar sig tid att stå en halvtimma och titta på när bina sakta vandrar över en bräda...

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: Svärmbildning enligt Taranov
« Svar #29 skrivet: 03 apr-17 kl 17:21 »
Hej

Oavsett om det gäller bi, matematik eller fysik...vissa sanningar förblir sanningar.
Även efter mera än 2500 år så gäller fortfarande Pytagoras sats.

En svärm innehåller mera ungbin än gamla är en annan "sanning".

Och än en gång: jag är ingen yrkesbiodlare!
Jag kan och vill ta mig tid att titta på ett sådant skådespel när en (konst)-svärm tar en ny kupa i besittning.
För mig är detta en del av glädjen i att ha med bi att göra.

Att det skall vara så svårt för somliga att begripa?
Det säger i och för sig en hel del om vilket "stuk" biodlaren har...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

449 gäster, 1 användare
sayerbýr

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser