Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygga egen insats till öppen spis.  (läst 5219 gånger)

Hogan

  • Inlägg: 10
    • Södermanland
Bygga egen insats till öppen spis.
« skrivet: 03 okt-16 kl 20:04 »
Hej.
Jag har funderat på att bygga en egen insats till vår öppna spis i torpet. Jag har både kunskaper och tiden samt möjlighet att göra det. Och mest för att jag gillar att bygga. (Jobbar som smed) Det finns ju en ritning från ett företag på nätet som säljer en sådan för knappt 300:-  MEN. När jag läser lite runt detta med vedeldning får jag för mig att det numera krävs dokumentation så som CE-märkning och uppgifter om utsläpp mm på nyinstallation eller ombyggnad av befintliga eldstäder.  Då är ju frågan om det överhuvudtaget är någon idé att dra ihop en egen insats som efter installation riskerar bli belagd med "eldförbud" då det inte finns godkända dokument på min "amatörbyggda" hobbyinsats. Kan ju förvisso höra med en sotarfirma. Men det känns som de är rätt godtyckliga i sina bedömningar över lag, efter att ha läst igenom andra trådar här i forumet,  där sotare omnämns. Det en sotare ratar,  godkänner en annan, beroende på var man bor i landet. Känner till en gammal kollega som tillverkade en egen skorsten till sin kamin efter konstens alla regler, (dubbelmantlad isolerad rostfritt syrafast rör), men fick ett helsike att få ett okej då papper saknades. Ett annat aber kan ju också vara försäkringen. Att de skulle vara aviga då en amatörbyggd eldstad används. Eller kanske inte. Om nu sotaren ansett det hela okej.

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
SV: Bygga egen insats till öppen spis.
« Svar #1 skrivet: 03 okt-16 kl 20:50 »
Hur du än gör kan det ju knappast bli sämre för miljö, energieffektivitet eller säkerhet jämfört med en öppen spis.

Är den öppna spisen besiktigad och godkänd?

Hogan

  • Inlägg: 10
    • Södermanland
SV: Bygga egen insats till öppen spis.
« Svar #2 skrivet: 03 okt-16 kl 20:59 »
Godkänd sedan länge. Sotad under sommaren och ingen anmärkning vare sig på vedspis öppna spisen eller rökgångar och skorsten. Men i byråkratins tjänst verkar det ju inte spela någon roll hur bra något är om det nu inte finns papper. Å andra sidan om man vill hårddra det hela skulle det ju inte gå att köpa någon begagnad insats heller utan papper om den nu är namnlös. Får nog höra med sotaren i alla fall hur han ställer sig till ett hembygge.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Bygga egen insats till öppen spis.
« Svar #3 skrivet: 03 okt-16 kl 22:01 »
Eldstadsreglerna är mycket lokala och kan variera från kommun till kommun och i all synnerhet beroende på om det finns en gällande detaljplan för området eller inte. Så det bästa är att kolla vad som står på den egna kommunens hemsida, ibland kan det ligga under miljökontoret, ibland under byggnadsnämnden, ibland ingår det i lokala ordningsföreskrifter.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Bygga egen insats till öppen spis.
« Svar #4 skrivet: 04 okt-16 kl 07:57 »
Allra viktigast är att först av allt bjuda hem Skorstensfejarmästaren i ditt distrikt. Har denne gett råd och tips innan byggstart, så kan jag nästan garantera att hon/han sedan godkänner vid besiktningen. Kostar några hundralappar för besöket, och det anser jag det värt.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Hogan

  • Inlägg: 10
    • Södermanland
SV: Bygga egen insats till öppen spis.
« Svar #5 skrivet: 04 okt-16 kl 19:30 »
Tackar för era svar.

Hogan

  • Inlägg: 10
    • Södermanland
SV: Bygga egen insats till öppen spis.
« Svar #6 skrivet: 09 okt-17 kl 13:45 »
Hej
Nu är hösten här och ämnet är aktuellt igen. Detta svar har jag idag fått från sotaren :

"Det som gäller är dels dessa utsläppskrav (Ekodesigndirektivet) som gäller braskassett samt utgående rökgastemperatur (max 350 grader).
Dessa krav kan vara mycket svåra att bedöma. Kostnaden för kontrollen av dessa krav kan bli väldigt dyra för en produkt som man ej vet om den blir godkänd eller ej. Samma kontroll skall utföras om man installerar en begagnad kassett."
 Det tillades att frågan även hängde på kommunen i fråga, om de accepterade ett amatörbygge och begagnade insatser utan papper. Men generellt sett är det "Ekodesigndirektivet" som gäller.
Jag har även ställt frågan till Boverket gällande hembyggen och väntar på svar.

Min slutsats är således att begagnatmarknaden, samt de glada amatörerna, kan lägga ner och snällt gå till butiken för att få en effektiv uppvärmning med typintyg, eller bara fortsätta elda upp ved i den öppna spisen med sämre utsläpp miljömässigt sett. Samt att det bara är att skrota gamla spisar som inte har intyg. Torde ju då även gälla gamla Husqvarna-spisar, kakelugnar och andra rumsvärmare.

En anings trist tycker jag.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Bygga egen insats till öppen spis.
« Svar #7 skrivet: 09 okt-17 kl 17:53 »
En anings trist tycker jag.

Fast väldigt bra enligt både försäkringsbolagen och räddningstjänsten. Statistiken vid brandskadad fastighet lär tala sitt tydliga språk huruvida eldstaden är godkänd eller ej. Varför vill man chansa på livsfarliga grejor?
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Bygga egen insats till öppen spis.
« Svar #8 skrivet: 09 okt-17 kl 18:51 »
Om man ändå skall investera tid och arbete, så är det ju betydligt mycket bättre att riva öppna spisen och bygga en rörspis i stället

Hogan

  • Inlägg: 10
    • Södermanland
SV: Bygga egen insats till öppen spis.
« Svar #9 skrivet: 09 okt-17 kl 19:24 »
Fast väldigt bra enligt både försäkringsbolagen och räddningstjänsten. Statistiken vid brandskadad fastighet lär tala sitt tydliga språk huruvida eldstaden är godkänd eller ej. Varför vill man chansa på livsfarliga grejor?
Beror lite på hur man ser på saken. En dåligt utförd installation, och utan att göra en bygganmälan till kommun och undvika en besiktning av sotaren så visst. Då spelar det ingen roll om det är en fabriksny produkt, med allt vad intyg heter, som sitter där. Nu är det inte riktigt så jag har tänkt mig att göra. Det jag vill dra fram är att det numera inte, om direktiven skall följas, finns möjlighet att installera en gammal hederlig järnspis, eller annan begagnad rumsvärmare, om intyg saknas på själva produkten.

TL

  • Inlägg: 876
    • Östergötland
SV: Bygga egen insats till öppen spis.
« Svar #10 skrivet: 09 okt-17 kl 19:59 »
hej har byggt en del insatser och fått godkända av sotare lite här o var.

utseende montering mm betyder en hel del skulle ja tro.
mvh Thomas
lev väl
Livet e hårt grymt orättvist.
Men en kan göra skillnad.

Hogan

  • Inlägg: 10
    • Södermanland
SV: Bygga egen insats till öppen spis.
« Svar #11 skrivet: 09 okt-17 kl 20:04 »
Om man ändå skall investera tid och arbete, så är det ju betydligt mycket bättre att riva öppna spisen och bygga en rörspis i stället
Möjligt att en sådan lösning faller utanför kraven. Men jag tvivlar och tror den kan hamna under benämningen braskamin. Och då blir det ju intressant. Vad är då skillnaden i att bygga en egen insats och att mura en egen rörspis miljömässigt sett? Utsläppskraven på braskaminer och insatser är de samma. Och bägge lösningar kräver ju intyg. För övrigt har jag bestämt mig för att installera en insats om jag nu gör någon ändring.

Hogan

  • Inlägg: 10
    • Södermanland
SV: Bygga egen insats till öppen spis.
« Svar #12 skrivet: 09 okt-17 kl 20:15 »
hej har byggt en del insatser och fått godkända av sotare lite här o var.

utseende montering mm betyder en hel del skulle ja tro.
mvh Thomas
Är det efter den 22 juni -17? Nämligen då de nya reglerna kom. Sedan är det också lite upp till kommunen att godkänna det du har tänkt göra. Och sotarens besiktning naturligtvis. Men jag tolkar det hela som att du i princip inte kan ta något i bruk som inte har ett intyg på utsläpp och verkningsgrad efter den 22/6-17.
I mitt fall vill kommunen att jag gör en ansökan och dokumenterar det jag kan. Frågan är ny för dom både vad gäller amatörbygge och installation av en begagnad insats som saknar intyg.

TL

  • Inlägg: 876
    • Östergötland
SV: Bygga egen insats till öppen spis.
« Svar #13 skrivet: 09 okt-17 kl 20:53 »
Har satt dit en beg i de fall dom frågat  ;) ingen i år...
Har jobbat som sotare i ett par år så har bes en del installationer o sett många olika hembyggen, överlag mkt
fina byggen måste ja sä...
Har inte satt mig in vad som gäll ida men ofta hårdare nära stad än på landet...
lev väl
Livet e hårt grymt orättvist.
Men en kan göra skillnad.

Hogan

  • Inlägg: 10
    • Södermanland
SV: Bygga egen insats till öppen spis.
« Svar #14 skrivet: 10 okt-17 kl 11:50 »
Har satt dit en beg i de fall dom frågat  ;) ingen i år...
Har jobbat som sotare i ett par år så har bes en del installationer o sett många olika hembyggen, överlag mkt
fina byggen måste ja sä...
Har inte satt mig in vad som gäll ida men ofta hårdare nära stad än på landet...
Tror att de flesta förhoppningsvis satt sig in i ämnet så pass mycket att de vet vad som gäller när man bygger själv. (inga regler utan undantag) Har inte fått någon bekräftelse, men fått till mig att kraven endast gäller kommersiella produkter och inte privat eller begagnat. Vilket ju verkar logiskt. En rätt utförd installation bekräftas ju av sotaren vid besiktningen och bekräftar ju även till stor del säkerheten. Reglerna vänder sig till miljöaspekter vilket är något som intygas via tillverkarens intyg vid försäljning. Något som inte kan krävas av en privatperson som bygger något för eget bruk eller köper begagnat. Väntar ännu på ett svar från Boverket där jag hoppas på att få en bekräftelse på teorier om hur reglerna skall tolkas. Vore kul att kunna bifoga dessa till kommunen i samband med bygganmälan.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

578 gäster, 5 användare
xaelanar, alternaiv, Kengus89, ÖsterFröken, Lenakatarina

* Forum

* Om tidningen Åter



- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser