Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygga egen insats till öppen spis.  (läst 5219 gånger)

Hogan

  • Inlägg: 10
    • Södermanland
Bygga egen insats till öppen spis.
« skrivet: 03 okt-16 kl 20:04 »
Hej.
Jag har funderat på att bygga en egen insats till vår öppna spis i torpet. Jag har både kunskaper och tiden samt möjlighet att göra det. Och mest för att jag gillar att bygga. (Jobbar som smed) Det finns ju en ritning från ett företag på nätet som säljer en sådan för knappt 300:-  MEN. När jag läser lite runt detta med vedeldning får jag för mig att det numera krävs dokumentation så som CE-märkning och uppgifter om utsläpp mm på nyinstallation eller ombyggnad av befintliga eldstäder.  Då är ju frågan om det överhuvudtaget är någon idé att dra ihop en egen insats som efter installation riskerar bli belagd med "eldförbud" då det inte finns godkända dokument på min "amatörbyggda" hobbyinsats. Kan ju förvisso höra med en sotarfirma. Men det känns som de är rätt godtyckliga i sina bedömningar över lag, efter att ha läst igenom andra trådar här i forumet,  där sotare omnämns. Det en sotare ratar,  godkänner en annan, beroende på var man bor i landet. Känner till en gammal kollega som tillverkade en egen skorsten till sin kamin efter konstens alla regler, (dubbelmantlad isolerad rostfritt syrafast rör), men fick ett helsike att få ett okej då papper saknades. Ett annat aber kan ju också vara försäkringen. Att de skulle vara aviga då en amatörbyggd eldstad används. Eller kanske inte. Om nu sotaren ansett det hela okej.

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
SV: Bygga egen insats till öppen spis.
« Svar #1 skrivet: 03 okt-16 kl 20:50 »
Hur du än gör kan det ju knappast bli sämre för miljö, energieffektivitet eller säkerhet jämfört med en öppen spis.

Är den öppna spisen besiktigad och godkänd?

Hogan

  • Inlägg: 10