Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp med att få dom tama!!  (läst 2940 gånger)

Zagamin

  • Inlägg: 5
    • Uppland
Hjälp med att få dom tama!!
« skrivet: 01 jun-16 kl 13:05 »
Hej!
Har några frågor om duvor. Jag är nybliven ägare av två söta brevduvor, och jag skulle vilja ha lite tips om hur jag bäst och snabbast får dom tama.

Är självklart lugn och snäll runt/med dom, försöker mata dom med hirskolvar eller solrosfrön men dom är misstänksamma och vägrar komma och äta.
Jag skulle kanske behöva lite tips på godare godis?

Vill så gärna gosa med dom och få dom super tama! :)

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Hjälp med att få dom tama!!
« Svar #1 skrivet: 01 jun-16 kl 13:10 »
Har du inte hanterat dom sedan dom var nyfödda så är det inte helt lätt, men annars är det som du redan gör, visa att du är snäll och kommer med godis åt dem sitt still i deras närhet så de vänjer sig vid dig.

Hyacinten

  • Inlägg: 30
    • Närke
SV: Hjälp med att få dom tama!!
« Svar #2 skrivet: 06 sep-16 kl 12:58 »
Jag köpte en skrattduva som inte var tam alls, så jag handmatade endast mina duvor, till sist kom även flygandes, hungrig och åt från min hand med de andra. Blev väl aldrig lika tam som de andra, men jag hade den inte så länge (fick nytt hem då den bråkade med mina andra hanar) så den kanske hade blivit tamare med tiden. Ha inte mat framme, de förknippar dig snart med den som kommer med maten/godiset några gånger om dagen. Kanske värt ett försök!  :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

558 gäster, 4 användare
xaelanar, magtob, karsan, fri

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser