Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Odlar potatis inomhus, ok att ställa ut efter ca 3 månader trots frostrisk?  (läst 5011 gånger)

Ivy C

  • Inlägg: 10
    • Värmland
Jag satte potatis i hink inomhus i början av februari. Dels en ekologisk sort (Laura?) jag köpte i mataffären som groddat sig, och dels en potatis med blått kött, vad den nu heter..

Satte dom längst ner i en hink som jag sedan kupade jorden i, och allt eftersom så staplade jag hinkar utan botten på varandra för att få mer höjd och kunna kupa högre. (googla "odla potatis på höjden" ^^)

Blasten blev då 1-1,5 meter på dom, har inte gett någon extra näring alls. Den blå potatisen har precis blommat, den andra vet jag inte, kanske missade blomningen. Blasten på den är ganska klen till skillnad från den blå, då den är nästan som ett litet träd nu!  :o

Räknade ut att de stått i jorden i ca 80-90 dagar, och de borde eg. gå att ta upp, men vill ju ha stora potäter så vet inte när det är rätt tid. Vet inte om de är tidiga eller sena sorter heller. Då hinkarna är staplade på varandra så är det otympligt att dra upp plantan eller gräva för att kolla så väntar hellre lite extra..

Nu klippte jag ner blasten något på den blå då den tog upp nästan hela fönstret och jag tänkte att den nog tar för mycket kraft från knölarna, om det nu finns några. Behöver de mer tid på sig i jorden isf?

De tar mycket plats i mitt kök just nu och jag funderar på om det går att ställa ut dom på verandan även om det är risk för frost på nätterna? Blasten gör väl inte så stor nytta efter 90 dagar att den är livsnödvändig? Men kommer knölarna i hinkarna att klara sig och växa klart då om blasten fryser?

Satte också ut en förgrodd potät med ganska hög blast i en urna på verandan. Den mår faktiskt bra trots att det är 1-2 minusgrader var och varannan natt.

Vad tror ni? Kan jag ställa ut åbäkena nu och ändå få mina potatisar till slut? Eller riskerar jag att förstöra knölarna?

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
Om blasten fryser bort så slutar knölarna att växa. Och de kommer ändå inte växa förrän jordtemperaturen håller sig på 7-8 grader och uppåt. I en hink kommer frosten åt bra från sidorna så även om jorden blir varm på dagarna kommer den svalna och kanske frysa på nätterna om det är frost.

kurt

  • Inlägg: 3488
Så mycket frost att jorden i en hink fryser blir det inte

Ivy C

  • Inlägg: 10
    • Värmland
Så det vore alltså helt ogjort att ställa ut dom nu i väntan på tillväxt? Då får jag nog stå ut med dom i köket ett par veckor till..

Innebär stor blast att knölarna behöver längre tid att växa? Eller stannar de i växten?
Hjälper det att klippa ner den till hälften efter blomning för att ge knölarna lite hjälp på slutspurten eller spelar det ingen roll vad man gör nu?

Funderar på hur jag ska optimera chanserna för större potatisar, innan jag tar upp dom om ca 3 veckor.
Förra året odlade jag i hink utomhus under sommaren. Skördade några veckor efter blomning och fick då pyttesmå potatisar. Några på 4-6 cm och många på 1-3 cm.. Vore tråkigt om det blev så igen, men nu har de ju stått inne hela livet så vem vet hur det blir nu ;D

Ivy C

  • Inlägg: 10
    • Värmland
Så mycket frost att jorden i en hink fryser blir det inte

Tror inte heller att själva jorden skulle frysa av ett par minusgrader. Det har den inte gjort i plasturnan iaf och den är inte mycket större än hinken.

Men tråkigt om kylan ändå gör att de stannar i växten. Det motverkar ju hela syftet isf.

kurt

  • Inlägg: 3488
Det vanligaste felet när man odla potatis i hink är ju att man har alltför näringsrik jord, så att det bara blir blast i stället för potatis. Och då har det ju ingen betydelse hur länge man väntar.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
Ja, det är väl med potatis som med allt annat att kväve stimulerar bildandet av löv. Det fina med potatis är att den ger utmärkt avkastning på halvdåliga sandjordar.

karsan

  • Inlägg: 1896
    • Södermanland
Jag förstår inte varför blasten skulle ta näring ur knölarna.  Efter vad jag har förstått är grundprincipen i växtfysiologi att bladen genom fotosyntesen skapar näring (dvs kolhydratenergi som vi kan tillgodogöra oss) av koldioxid och vatten. Ljuset ger energi till denna process.  Det är processerna i de gröna bladen som får potatisknölarna att växa.

Problemet med inomhusodling är att ljuset sällan är tillräckligt starkt. Det är därför utbytet blir litet.  Har du tagit bort blasten tror jag inte potatisarna kan växa mer. (Finns det kraft kvar i sättpotatisen kan den få ny blast, men troligen inte efter ett par månader som i ditt fall) Har du blast kvar kan det vara idé att ställa ut plantorna, men ta in dem om det är risk för frost. Potatisblast tål inte frost.

Ivy C

  • Inlägg: 10
    • Värmland
Jag förstår inte varför blasten skulle ta näring ur knölarna.  Efter vad jag har förstått är grundprincipen i växtfysiologi att bladen genom fotosyntesen skapar näring (dvs kolhydratenergi som vi kan tillgodogöra oss) av koldioxid och vatten. Ljuset ger energi till denna process.  Det är processerna i de gröna bladen som får potatisknölarna att växa.

Problemet med inomhusodling är att ljuset sällan är tillräckligt starkt. Det är därför utbytet blir litet.  Har du tagit bort blasten tror jag inte potatisarna kan växa mer. (Finns det kraft kvar i sättpotatisen kan den få ny blast, men troligen inte efter ett par månader som i ditt fall) Har du blast kvar kan det vara idé att ställa ut plantorna, men ta in dem om det är risk för frost. Potatisblast tål inte frost.


Jag tänker lite så också, men har hört att för mycket näring ger blast istället för knölar av någon anledning. Vet att en del växter lägger krut på att lagra energin nere i marken under svårare förhållanden, men vet inte om det är så för potatis också? (mina fikusar fungerar så)

När det gäller ljuset så tror jag den blå potatisen var mer tålig, då stammen är väldigt tjock. Den har verkligen inte jagat ljuset utan har varit fet och frodig sen den kom upp i slutet av februari. Den andra däremot blev lite blek och ranglig, så det fungerar uppenbarligen olika bra på olika sorter inne.

Jag har inte tagit bort blasten. Jag kortade bara ner den från 1,5 meter till 1 meter för att den tog över i fönstret och tog ljuset från de andra växterna. Blast har den fortfarande så det både räcker och blir över :)

Jag funderade på att ta in och ut dom som jag gör med de andra växterna nu, men de är svåra att bära så jag försöker slippa undan det  ;)

Ivy C

  • Inlägg: 10
    • Värmland
Det vanligaste felet när man odla potatis i hink är ju att man har alltför näringsrik jord, så att det bara blir blast i stället för potatis. Och då har det ju ingen betydelse hur länge man väntar.


Undrar om det verkligen kan bli för näringsrikt om man kör med icas vanliga plantjord? Kanske ska köra på sandblandat eller såjord nästa gång istället?

Ivy C

  • Inlägg: 10
    • Värmland
Funderar på att ta upp den potatis som blommat, för ca 2 veckor sen, den lila alltså. Kommer bli svårt att återställa den ifall de är små fortfarande. Men de borde vara tillräckligt stora efter 3 månader va? (90 dagar)  Tror jag läst ca 60-80 dagar nånstans, beroende på sort.

Den som inte blommat väntar jag nog lite med. Tror blomningen uteblivit för att blasten gått av på sina ställen så den har blivit "toppad" kan man säga. Växer konstigt och blasten ser mest ut som ett slingrigt kråkbo. Vet inte om den kommer blomma alls för isf borde det synas knoppar nu...

 Dum fråga kanske, men blomningen är väl inte relevant för själva tillväxten av potäterna? Den är väl mer en indikator på att det gått tillräckligt lång tid?
Finns det sorter som inte blommar? Isf hur vet man när de är färdiga då?

karsan

  • Inlägg: 1896
    • Södermanland
ja, det finns sorter som inte blommar. Och en del blommar bara ibland. Väntar man tills blasten har vissnat så tar man alla fall inte för tidigt.  Och jag tror knölarna växer en hel del mellan blomning och vissning.   Och i ditt fall, eftersom de växt inomhus blir de nog små ändå.

   Jag skördade  två krukor potatis 1 maj (plast, cirka 5 liters) som jag odlat inne med extra ljus sen i januari. Det blev ungefär 0,3 kg tillsammans.  Men då var det från långa 'ålar' som jag satt. Blir nog mer från knölar.

potatispiraten

  • Inlägg: 1
    • Västergötland
Hej IvyC,
jag är jättenyfiken på hur dina knölar såg ut, om du har tagit upp dem ännu. Jag jobbar med en bok om potatis och är för övrigt intresserad av alla tips och trix, om någon vill dela med sig.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

805 gäster, 5 användare (1 dolda)
xaelanar, Oskari, Jens Osterman, Björkris

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser