Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Renovera med inkomst från skogen?  (läst 7900 gånger)

Kontorsråttan

  • Inlägg: 953
  • Frågar för att förstå. Hobby Dyslektiker.
    • Dalsland
SV: Renovera med inkomst från skogen?
« Svar #20 skrivet: 27 aug-17 kl 09:33 »
Inte för att jag köpt nån gård eller kommit närmare, men en liten funderare till dök upp i skallen.
Kan man med ett uttag i skogen finansiera en solceller till gården?
Monterade på ladugården givetvis.
"Vi är alla våra egna djävlar, och vi gör världen till vårt helvete."
"“Don’t confuse my personality with my attitude. My personality is who I am. My attitude depends on who you are.” ― Frank Ocean
"I reject your reality and replace it with my own"

Berlin

  • Inlägg: 2
    • Södermanland
SV: Renovera med inkomst från skogen?
« Svar #21 skrivet: 27 aug-17 kl 10:19 »
Det är ganska mycket jobb att ta ut pengar ur skogen. Och låter man ett skivbolag göra det så blir det kanske 80kr kvar till dig per kubikmeter skog. Så för typ 200 kubik skog får du kanske behålla 16000kr. Blir inte så mycket renoverat/investerat för de pengarna

Postat med Alternativ.nu´s app


Berlin

  • Inlägg: 2
    • Södermanland
SV: Renovera med inkomst från skogen?
« Svar #22 skrivet: 27 aug-17 kl 10:20 »
Skogsbolag ska det stå

Postat med Alternativ.nu´s app


Kontorsråttan

  • Inlägg: 953
  • Frågar för att förstå. Hobby Dyslektiker.
    • Dalsland
SV: Renovera med inkomst från skogen?
« Svar #23 skrivet: 27 aug-17 kl 10:43 »
Kreativa och konkreta tips.
Man kan alltid lita på att få alternativa svar på detta forumet.
Tackar.
« Senast ändrad: 27 aug-17 kl 10:55 av Kontorsråttan »
"Vi är alla våra egna djävlar, och vi gör världen till vårt helvete."
"“Don’t confuse my personality with my attitude. My personality is who I am. My attitude depends on who you are.” ― Frank Ocean
"I reject your reality and replace it with my own"

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Renovera med inkomst från skogen?
« Svar #24 skrivet: 27 aug-17 kl 12:13 »
Något som möjligen kan vara en lösning är att du låter bostadshuset vara en del av näringsverksamheten där näringsverksamheten då även sysslar med bostadsuthyrning. Då kan du renovera huset och ta det som en kostnad i näringen och alltså renovera med oskattade pengar. (Jag ger mig inte in på moms för bostadsuthyrning här då jag vet för lite men tillräckligt för att inse att det kan bli ohyggligt krångligt.)


Sen kan du ju hyra ut till vem du vill, även dig själv och hyran för ett boende som kanske har vissa brister kan vara låg.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Renovera med inkomst från skogen?
« Svar #25 skrivet: 27 aug-17 kl 18:03 »
Åja, här i svaren är man väldigt negativ till att återinvestera skogsinkomster i näringsdelen av fastigheten?

Men det är ju så man gör? Åtminstone gör vi det.

Skogsinkomsterna blir nya skogsvägar/renovering av gamla, diken både i skogen och runt åkrarna, bättre stängsel, nytt plåttak på logen etc. har betalats av skogen hos oss.

Och visst går det att investera i solceller på logtaket också med skoginkomster! Det är ett kommande projekt här hos oss.

Beroende på vad man hugger i skogen, så kan man få betydligt mer betalt än 80 kr kubiken. 200 kr kubikmeter i handen, kan man få för massaved i södra sverige, och det dubbla för timmer.

Kontorsråttan

  • Inlägg: 953
  • Frågar för att förstå. Hobby Dyslektiker.
    • Dalsland
SV: Renovera med inkomst från skogen?
« Svar #26 skrivet: 27 aug-17 kl 18:39 »
Tackar skogaliten.
Inser att jag skulle behöva ett snack med någon, lrf eller nått.
Men inte föränn det ligger närmare realisering.
"Vi är alla våra egna djävlar, och vi gör världen till vårt helvete."
"“Don’t confuse my personality with my attitude. My personality is who I am. My attitude depends on who you are.” ― Frank Ocean
"I reject your reality and replace it with my own"

Ex.

  • Inlägg: 761
    • -
SV: Renovera med inkomst från skogen?
« Svar #27 skrivet: 12 sep-17 kl 20:06 »
Åja, här i svaren är man väldigt negativ till att återinvestera skogsinkomster i näringsdelen av fastigheten?

Men det är ju så man gör? Åtminstone gör vi det.

Skogsinkomsterna blir nya skogsvägar/renovering av gamla, diken både i skogen och runt åkrarna, bättre stängsel, nytt plåttak på logen etc. har betalats av skogen hos oss.

Och visst går det att investera i solceller på logtaket också med skoginkomster! Det är ett kommande projekt här hos oss.

Beroende på vad man hugger i skogen, så kan man få betydligt mer betalt än 80 kr kubiken. 200 kr kubikmeter i handen, kan man få för massaved i södra sverige, och det dubbla för timmer.

Jag ser ingen här i tråden som är negativ till att investera skogspengar i näringsverksamheten?   Frågan gällde ju att renovera bostadshuset för skogspengar. Och det är en rätt dålig affär.
Kan man inte göra det med mandelmassa, så ska man låta bli.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Renovera med inkomst från skogen?
« Svar #28 skrivet: 12 sep-17 kl 20:38 »
Något som möjligen kan vara en lösning är att du låter bostadshuset vara en del av näringsverksamheten där näringsverksamheten då även sysslar med bostadsuthyrning. Då kan du renovera huset och ta det som en kostnad i näringen och alltså renovera med oskattade pengar. (Jag ger mig inte in på moms för bostadsuthyrning här då jag vet för lite men tillräckligt för att inse att det kan bli ohyggligt krångligt.)


Sen kan du ju hyra ut till vem du vill, även dig själv och hyran för ett boende som kanske har vissa brister kan vara låg.

Skärpning! Ring Skatteverket och fråga dem om din "teori". Posta deras svar här tack.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Renovera med inkomst från skogen?
« Svar #29 skrivet: 12 sep-17 kl 22:08 »
Skärpning! Ring Skatteverket och fråga dem om din "teori". Posta deras svar här tack.

Jag ska villigt erkänna att jag inte gör så själv men grannen har skog, jord och bostäder som han hyr ut och bor själv i en av dem. Jag kan inte förstå varför det skulle vara ett problem att blanda skogsbruk och hyresfastigheter. Vem hyresgästen är bryr sig skattemyndigheten inte om så länge hyresgästen betalar marknadsmässig hyra.

Mitt tidigare inlägg var ett förslag på upplägg att undersöka vidare, vilket förhoppningsvis framgår av min försiktiga formulering. Har du något som talar emot att det skulle vara möjligt är jag förstås tacksam om du postar det.

Posta deras svar här tack.
Forumet är inte en beställningstjänst, det skulle vara trevligt om du dämpade dig lite.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Renovera med inkomst från skogen?
« Svar #30 skrivet: 13 sep-17 kl 12:15 »
Jag kan inte förstå varför det skulle vara ett problem att blanda skogsbruk och hyresfastigheter. Vem hyresgästen är bryr sig skattemyndigheten inte om så länge hyresgästen betalar marknadsmässig hyra.

Som sagt, ring Skv, så får du besked på att de visst bryr sig om detta. Självfallet behöver du inte redovisa svaret från dem, särskilt inte för min del då jag vet svaret, mer tänkt för andra läsare som möjligen kan tro att din teori är ok.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Ex.

  • Inlägg: 761
    • -
SV: Renovera med inkomst från skogen?
« Svar #31 skrivet: 13 sep-17 kl 23:12 »
Jag ska villigt erkänna att jag inte gör så själv men grannen har skog, jord och bostäder som han hyr ut och bor själv i en av dem. Jag kan inte förstå varför det skulle vara ett problem att blanda skogsbruk och hyresfastigheter. Vem hyresgästen är bryr sig skattemyndigheten inte om så länge hyresgästen betalar marknadsmässig hyra.

Mitt tidigare inlägg var ett förslag på upplägg att undersöka vidare, vilket förhoppningsvis framgår av min försiktiga formulering. Har du något som talar emot att det skulle vara möjligt är jag förstås tacksam om du postar det.
Forumet är inte en beställningstjänst, det skulle vara trevligt om du dämpade dig lite.

Som enskild näringsidkare kan du inte hyra ut en bostad till dig själv. I så fall måste du låta ett AB äga byggnaderna.

Däremot är det ju såklart inget som hindrar en enskild näringsidkare att hyra ut bostäder till andra, och därmed låta dessa hus vara en del av näringsverksamheten.  ( om man nu ser nån vits med det )
Moms på reparationer får man då inte dra av, eftersom det inte är moms på hyran sen.

Så din granne håller förmodligen isär vilka bostäder som är till vad/vem.
Kan man inte göra det med mandelmassa, så ska man låta bli.

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Renovera med inkomst från skogen?
« Svar #32 skrivet: 13 sep-17 kl 23:44 »
Tack, Ex, för ett förklarande och vänligt svar som jag kan förstå.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Skogsola

  • Gäst
SV: Renovera med inkomst från skogen?
« Svar #33 skrivet: 14 sep-17 kl 07:51 »
 Här ska jag sätta upp solceller på lagårdstaket endera dagen och de hör givetvis till näringsverksamheten och finansieras med överskott från gården. Att sätta upp dem privat med skattade pengar vore knappast lönsamt.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Renovera med inkomst från skogen?
« Svar #34 skrivet: 14 sep-17 kl 18:38 »
Att sätta upp dem privat med skattade pengar vore knappast lönsamt.

Inte? Jag har hört flera personer som räknat på att investera i detta privat, och med skattade medel, och de är samstämmiga över att detta är en lönsam investering.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Skogsola

  • Gäst
SV: Renovera med inkomst från skogen?
« Svar #35 skrivet: 14 sep-17 kl 20:11 »
 Beror givetvis på hur mycket "egna" pengar man har. :)

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Renovera med inkomst från skogen?
« Svar #36 skrivet: 14 sep-17 kl 20:36 »
Har man inga pengar över så har ju banken det....
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Ex.

  • Inlägg: 761
    • -
SV: Renovera med inkomst från skogen?
« Svar #37 skrivet: 14 sep-17 kl 23:02 »
Moms- och skattereglerna är ju rätt komplicerade när det gäller solcellsanläggningar, så det gäller att ha allt klart för sig innan man bestämmer sig för vad som är mest lönsamt.

För privat försäljning av överskottsel är det ju betydligt enklare, bland annat då att man får sälja för 40 000 skattefritt. ( även om man måste regga sig för moms vid 30 000.. trist att dom inte la de gränserna på samma belopp kan man tycka... )
Kan man inte göra det med mandelmassa, så ska man låta bli.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

601 gäster, 6 användare (1 dolda)
xaelanar, skräptanten, von tratt, reimersro, javill

* Forum

* Om tidningen Åter



Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser