Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vedklyv - vilka är bra?  (läst 8183 gånger)

Nina W

  • Inlägg: 3987
    • Värmland
Vedklyv - vilka är bra?
« skrivet: 01 jul-13 kl 12:52 »
Jag tänker köpa mig en alldeles ny vedklyv. Sällan jag köper något nytt, men tänkte det var säkrast. Allra helst skulle jag vilja köpa en Faxes men jag kan inte bläddra upp tiotusen för en klyv som jag använder till tio kubik, max, om året... Så mycket annat som behövs också. Jag har hört att "alla" andra tillverkas i Kina, om inte annat så lägger kända märken ut tillverkningen dit. Går dom sönder så finns det inte reservdelar att få tag på. Är det sant? Jag har hittat ett ställe på nätet där man jämför vedklyvar och ger omdömen. En av märket Park garden, 2100 w, 7 ton ser ju bra ut. Pris 3863 kr inkl frakt.  Och omdömet är högt, men jag vet inte riktigt om omdömet gäller den eller kanske märket Park garden i stort. Någon som har erfarenhet av vedklyvar?

Broberg

  • Gäst
SV: Vedklyv - vilka är bra?
« Svar #1 skrivet: 01 jul-13 kl 13:58 »
Har en sådan här: http://www.harald-nyborg.se/tradgard/maskiner/vedklyvar/vedklyv-7twls520-b.html
som jag fick i födelsedagspresent för ca tio år sedan. Det går fortare att klyva med yxa. En fördel är väl att den tar sådant, som man annars behöver kila.
När den var ny satte jag ena sonen på att klyva vresig björk med den och då la den snabbt av.. Sedan stod den tills ifjor när jag fick för mig att glo på den. Var bara ny olja som behövdes. Var väl nåt billigt skit i, som inte tålde att bli varm.

För att överhuvudtaget kunna klyva kort spis- och kakelugnsved, fick jag, när den var ny, förlänga grejen som trycker fram veden. Den stoppar nämligen alldeles för tidigt, så kolla så de trycker tillräckligt långt fram.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Vedklyv - vilka är bra?
« Svar #2 skrivet: 02 jul-13 kl 10:12 »
Men just vedklyv, som ofta inte använts så mycket, är ju verkligen något man skall köpa begagnat!

Nina W

  • Inlägg: 3987
    • Värmland
SV: Vedklyv - vilka är bra?
« Svar #3 skrivet: 02 jul-13 kl 18:45 »
Jag har letat på blocket länge nu. Någon i Sunne annonserar att han säljer både nya och begagnade vedkapar och klyvar. Men då jag ringde sa han att han bara säljer Faxex, gäller även beg. Och kommer det in en beg klyv så är den såld inom några dagar. Och man kan inte ställa sig i kö för att få köpa en...

Huggorm

  • Gäst
SV: Vedklyv - vilka är bra?
« Svar #4 skrivet: 02 jul-13 kl 18:59 »
Farsan köpte billigaste möjliga på Jula eller motsvarande och den fungerade faktiskt väldigt bra. Åtminstone till kubbar i längder runt 30cm, skall man kapar bitar på 80-100cm till någon panna så får man nog ha större grejer

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Vedklyv - vilka är bra?
« Svar #5 skrivet: 02 jul-13 kl 19:07 »
Kan du inte låna klyv av någon granne? De där små är tråkiga att använda, klena, långsamma och kräver att du har var hand på spakarna för någon ny säkerhetsregel. Jag känner ett par personer som klyvt 10 m3 var med sådana, och de tyckte det gick bra men de har aldrig använt riktiga klyvar. Själv skulle jag nog ta yxan som Lopt istället för de där leksakerna. Jag har en svensk piratkopia av Faxes och den är nästan lika bra som de blå. 3000 på blocket. Och grannen lånar den ;D

Broberg

  • Gäst
SV: Vedklyv - vilka är bra?
« Svar #6 skrivet: 02 jul-13 kl 19:46 »
Kan du inte låna klyv av någon granne? De där små är tråkiga att använda, klena, långsamma och kräver att du har var hand på spakarna för någon ny säkerhetsregel. Jag känner ett par personer som klyvt 10 m3 var med sådana, och de tyckte det gick bra men de har aldrig använt riktiga klyvar. Själv skulle jag nog ta yxan som Lopt istället för de där leksakerna. Jag har en svensk piratkopia av Faxes och den är nästan lika bra som de blå. 3000 på blocket. Och grannen lånar den ;D

Fast klen vet jag inte om jag vill kalla den, med den hastigheten blir det ju rätt starkt.. Klöv en del med den, då ifjor för sakens skull och upp till ca 60 cm i diameter, var det åtminstone inga problem, även om de var vresiga. Är ju som sagt korta bitar jag eldar med. 25-30 cm. Men sakta går det och bara grejen att man får börja med att bygga om liksom...

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Vedklyv - vilka är bra?
« Svar #7 skrivet: 04 jul-13 kl 21:06 »
En bra vedklyvare skulle väl vara en sån där som har en cylinder med över en meters slaglängd och drivs av hydraulpumpen på traktorn. Då kan man klyva metersved ganska effektivt. Begagnade exemplar brukar vara relativt billiga på Blocket. Här i Finland är de alltid ungefär dubbla priset jämfört med i Sverige och blir sålda direkt de kommer ut på marknaden.

Min vertikala klyvare som trycker in en kil i sidan på metersveden är bra den också. Den hänger i trepunktslyften och drivs av hydraulpumpen på traktorn. Den är några procent långsammare men kräver mindre oljeflöde och gamla traktorer har ju relativt små hydraulpumpar.

Sedan finns det ju skruvklyvare som man hänger i trepunktslyften och som drivs av kraftuttaget. De består av en kraftig bock som hindrar vedträet att snurra och en konisk skruv som skruvar in sig i vedträet och klyver det. Enklare modeller är direkta självmordsmaskiner men de bättre modellerna är säkrare och otroligt effektiva och billiga dessutom...... men det är upp till ens personliga övervägande om man vågar använda dem.

De där små eldrivna och handdrivna klyvarna för kortved förstår jag mig inte på. Jag föredrar yxan.



Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

astrojensen

  • Inlägg: 132
    • Danmark
SV: Vedklyv - vilka är bra?
« Svar #8 skrivet: 05 jul-13 kl 09:18 »
Citera
De där små eldrivna och handdrivna klyvarna för kortved förstår jag mig inte på. Jag föredrar yxan.

Farsan gillar att elda med ved, men har värk i händerna efter ett långt yrkesliv. Han klarar inte att klyva med yxa, så för honom är en eldriven klyv en magnifik liten sak. Fast helt så liten är hans elvedklyv inte. Vi har också en hemmagjord traktordriven klyv, men den har vi inte användt på länge.

Vi skojar nu och då, att farsan säkert får installerad kakelugn på vårdhemmet, så han kan elda där också.


Thomas, Bornholm

kurt

  • Inlägg: 3488

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Vedklyv - vilka är bra?
« Svar #10 skrivet: 12 okt-17 kl 18:08 »
Otroligt hur långt folk är beredda att gå för att slippa resa sig ur stolen och göra något för hand  :P Den där maskinen kostar väl mer än en hel livsförbrukning av ved, färdig levererad hemma på trappan

Berberis

  • Inlägg: 1579
    • Närke
SV: Vedklyv - vilka är bra?
« Svar #11 skrivet: 12 okt-17 kl 18:38 »
Otroligt hur långt folk är beredda att gå för att slippa resa sig ur stolen och göra något för hand  :P Den där maskinen kostar väl mer än en hel livsförbrukning av ved, färdig levererad hemma på trappan

Jag är tämligen gammal och får satans ont i armen av vedhuggning. Synd, för det är egentligen rätt kul att hugga lite ved åt gången.
Sist lånade jag en gammal billig klyv av en grannfru. Den gnisslade och pep, så jag tog reda på att den kanske ville ha lite hydraulolja. Köpte en liter. Grannfrun hade aldrig hört talas om hydraulolja, men informerade sig snabbt. Sen fixade vi klyven tillsammans. Hon var så tacksam, och det var jag också.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Vedklyv - vilka är bra?
« Svar #12 skrivet: 12 okt-17 kl 18:58 »
Jag håller inte med om påståendet i trådstarten att det inte skulle gå att få tag i reservdelar till en vedklyv bara för att den är tillverkad i Kina.
Har själv sedan drygt 10 år en tämligen märkeslös kinatillverkad hydraulklyv, köpt mycket billigt på Rusta. För några år sedan lyckades jag kröka kolvstången på den. Hade noterat att Clas Ohlson hade sålt en mycket snarlik klyv fast med annan färg och under något av sina egna varumärken. Lite efterforskningar visade att det gick bra att köpa kolvstång som reservdel från Clas Ohlson, den kostade 300-400 kr och när jag väl fick hem den så visade det sig dels att den faktiskt passade och dels att styrningen var förstärkt jämfört med originalet.
Har man inte sådan tur så är konstruktionerna ganska lika varandra mellan olika kinatillverkare, och det bör inte vara svårt att få tag på delar via t ex eBay eller Aliexpress. Även om det kan behövas några kvällars detektivarbete innan man lyckas beställa rätt.

Ett gott råd rent allmänt är att byta hydraulolja någon gång då och då i billiga hydraulklyvar. Det brukar inte finnas något filter alls i hydraulsystemet, och pumpen släpper oftast ifrån sig en hel del metallpartiklar under "inkörningen" då den är ny.
Vid oljebytet bör man om möjligt tvätta ur hydraultanken också.

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Vedklyv - vilka är bra?
« Svar #13 skrivet: 12 okt-17 kl 19:18 »
torbjörn, har man sönder klyven om man häller vanlig motorolja i den istället?


Själv har jag en Clas Olsson vedklyv för 2000 kr som funkar bra. Den går visserligen långsamt men klyver grov (50 cm) vresvuxen björk och klykor. Trycket stannar för långt från kniven så vresiga bitar får klyvas från två håll (mellanlägg är ingen bra idé). Jag klyver max 5 m3 per år med den och det funkar den till. För sitt pris är den helt fenomenal tycker jag. Allt som behövs utöver klyven är en pall att sitta på eller ett rejält bord att ställa den på.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Vedklyv - vilka är bra?
« Svar #14 skrivet: 13 okt-17 kl 06:55 »
torbjörn, har man sönder klyven om man häller vanlig motorolja i den istället?



Troligen inte, möjligen är motoroljan lite väl trögflytande så den kan få problem i kyla. Har man bara tillgång till sådana oljor som säljs på macken så är en billig ATF-olja annars utmärkt.
Ska man ändå köpa hem olja så brukar hydraulolja inte vara dyrare än motorolja på t ex Biltema.

Brukspatronen

  • Inlägg: 774
  • Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
SV: Vedklyv - vilka är bra?
« Svar #15 skrivet: 13 okt-17 kl 07:16 »
Tänkte precis säga att hydraulolja oftas är billigare än motorolja så har man inte en massa motorolja som inte kommer till annan användning känns det onödigt.

Motorolja förekommer annars i många hydraulsystem men då brukar det var "raka" oljor. Min grävmaskin vill t.ex har en SAE 10 olja i hydralsysystemet.

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Vedklyv - vilka är bra?
« Svar #16 skrivet: 13 okt-17 kl 09:05 »
Jag har en kompaktklyv av märket serva som fungerar utmärkt. När jag köpte den gjorde jag det på lantmännen (Granngården) Den har en presskraft på  4 ton, deras nya har på 6 ton.
kretslopp

Okulärbesiktning av Byrålåda

  • Inlägg: 232
    • Blekinge
SV: Vedklyv - vilka är bra?
« Svar #17 skrivet: 13 okt-17 kl 12:41 »
Tomas! Med vad ska man tvätta tanken till klyven och hur? Har också en billig,från jäm och fix tänkte serva den,

Postat med Alternativ.nu´s app


torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Vedklyv - vilka är bra?
« Svar #18 skrivet: 13 okt-17 kl 21:54 »
Det beror på hur tanken ser ut och vad det är för slags smuts man hittar i den.
I allmänhet kan det väl vara lämpligt att tvätta med t ex lacknafta eller dieselolja och pensel, diskborste eller tandborste, skölj ur ordentligt och blås torrt med tryckluft. Undvik att torka med papper eller trasor som kan lämna ludd ifrån sig, sådant kan ställa till bekymmer i hydrauliksammanhang.

rikardn

  • Inlägg: 188
    • Västergötland
SV: Vedklyv - vilka är bra?
« Svar #19 skrivet: 14 okt-17 kl 02:40 »
Vi har en billigaste från jula. Det är vår andra i raden från jula.
Den första höll runt 10 år och har kört runt 3-4m3 per år.

Vi har använt runt 30cm ved i kaminer och den gillar inte riktigt de mest kvistade bitarna, men det är endå ok då vi försöker såga ut dessa biltar från stockarna vid kapning.

Vi passade på när de var på rea under icke-säsong.

Rea på jula, 1500kr. http://www.jula.se/catalog/tradgard/ved-och-avverkning/vedbearbetning/vedklyvar/vedklyv-380042/
/Rikard

Brukspatronen

  • Inlägg: 774
  • Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
SV: Vedklyv - vilka är bra?
« Svar #20 skrivet: 14 okt-17 kl 10:57 »
Den har alltså hållit 30-40m3. För en som värmer sitt hus med ved skulle den hålla 1-2 år. Det vill inte jag kalla "godkänt"  :-\

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Vedklyv - vilka är bra?
« Svar #21 skrivet: 14 okt-17 kl 11:15 »
Den har alltså hållit 30-40m3. För en som värmer sitt hus med ved skulle den hålla 1-2 år. Det vill inte jag kalla "godkänt"  :-\
Har man så stora vedbehov kanske man skulle satsa på en dyrare vedklyv, eller en bra klyvyxa.

Brukspatronen

  • Inlägg: 774
  • Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
SV: Vedklyv - vilka är bra?
« Svar #22 skrivet: 14 okt-17 kl 15:44 »
Har man så stora vedbehov kanske man skulle satsa på en dyrare vedklyv, eller en bra klyvyxa.
Det var typ det jag försökte få fram  ;)

Angående klyvyxa är det väldigt effektitv. Men efter att lagt ihop årsved för 6-7 år med yxa har jag förstört mina armbågar så man bör vara försiktig.

rikardn

  • Inlägg: 188
    • Västergötland
SV: Vedklyv - vilka är bra?
« Svar #23 skrivet: 14 okt-17 kl 18:14 »
Det står i TS inlägg "max ca 10m3 per år".
Då kan en sån jättebillig på rea vara acceptabel trots ingen toppkvalitet.
Vi värmer inte huset med ved, utan extraeldar i kaminer.

Om man tar hand om klyven, servar den med olja varje år inför säsongen, borstar av den, förvarar inomhus/garage/bod etc så håller den säkert längre än 10år när den står utomhus under tak i vedboden.
Tror vi har toppat av oljan nån gång när den inte ville köra hela slaglängden på cylindern.

Men det är ju så att man måste ha en maskin till ändamålet.
Denna funkar bra till vårat behov (den brukar pendla mellan familjen).

Det är min erfarenhet av "kinamaskiner" från billighetsvaruhusen jag tänkte få med i tråden.

/Rikard

simon.arvestrand

  • Inlägg: 777
    • Östergötland
SV: Vedklyv - vilka är bra?
« Svar #24 skrivet: 14 okt-17 kl 18:57 »
Jag har haft en billig från hylte i ett par år . Funkar utmärkt. Hur länge den håller får vi se

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

582 gäster, 7 användare (1 dolda)
xaelanar, Trolle_85, Gröfre Slissing, Palle500, polyamorista, reimersro

* Forum

* Om tidningen Åter



- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser