Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Te  (läst 4794 gånger)

naivmobil

  • Inlägg: 10
Te
« skrivet: 27 jun-04 kl 00:57 »
nån som vet mycket om naturens gåvor och medicinalväxter som vill tipsa om goda hemma gjorda teer och örtdrycker.???!!

nån stans ska man ju börja och icke svarta hemmateer känns bra...

mynta tillexempel. hur är det med den??????

solsken

mirakel

  • Inlägg: 171
    • Närke
Re:Te
« Svar #1 skrivet: 27 jun-04 kl 13:57 »
Hej!

Mynta är en bra nybörjarteväxt. Äppelmynta, (citron-)temynta eller grönmynta är godast, växer som ogräs så man får vara försiktig med var man planterar den.

Det är samma med citronmeliss, den är väldigt lättodlad och det blir ett gott, svagt lugnande te utav den.  

Jag tycker att det blir bäst om man blandar olika örter och kryddor, det är bra att ha en mild "basört" som utgör en större del av teet och sedan krydda med örter som har starkare smak/verkan. Bra basteer får man av: hallonblad (min favorit), smultron-jordgubbsblad, älgört (innehåller salicylsyra, ge ej till barn, god "jenka"-smak), olika myntor, citronmeliss, späda björkblad, svartvinbärsblad, ljungblom (lugnande!) mfl.

Krydda med: Salvia (bra för magen, svetthämmande), ringblommor, timjan, lavendel, fläderblommor och lindblommor (bra vid feber), kamomill förstås (bra till det mesta, lättodlad) humlekottar (beskt men svagt lugnande), johannesört och valeriana(lugnande var försiktig), Mfl! Experimentera fram vad du tycker smakar/känns bra. Låna gärna en bok i ämnet och läs mer, det finns ofta flera titlar på biblioteket.

Lycka till! /Gabriella

Tösen

  • Gäst
Re:Te
« Svar #2 skrivet: 16 jan-05 kl 16:51 »
Hej
svartvinbärsblad smakar gott som te
möjligt att torka också (har stjälv inte provat att torka men min dagis fröken gorde altid det, så jag antar att hon tycker det är gott.)

peppci

  • Inlägg: 61
Re:Te
« Svar #3 skrivet: 18 jan-05 kl 14:42 »
Hallonblad och johannesört dricker jag för pms. Mår faktiskt bättre av det.

Christoffer

  • Gäst
Re:Te
« Svar #4 skrivet: 06 mar-05 kl 08:37 »
Iskallt Rölleka-te på sommaren tycker jag är jättegott!

I dagarna köpte jag en liten påse med iranskt saffranste, som innehåller
bland annat socker och kardemumma. Faktiskt väldigt gott och innehåller
inget te (alltå Thea).

Förr i tiden användes saffran som lugnande och smärtstillande och som parfym!

fjällan

  • Inlägg: 318
    • Östergötland
Re:Te
« Svar #5 skrivet: 14 mar-05 kl 18:28 »
hej jag använder nässla som bas i mina teer,inte varje dag men ofta ,haräven tokade nypon,krossade, svenska äppelskal torkade,plus vad föregående skrivit sen blandar jag lite olika varle dag äpple och mynta ihopmed lite älgört är nog favorit

noora

  • Gäst
Re:Te
« Svar #6 skrivet: 11 maj-05 kl 14:05 »
Jag ser att detta är en gammal tråd, men svarar ändå...

Bland mina favoritblandningar finns:

Mynta (gärna gråmynta, men grönmynta eller pepparmynta går också bra) och en liten gnutta torkade älgörtsblommor

Citrontimjan, limebasilika och äppelmynta

Kamomill och salvia

Sen brukar jag även kombinera fritt bland det jag har - älgörtsblommor, svartvinbärsblad, fläderblommor, kamomill, timjan, salvia, citronmeliss, citrontimjan...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

433 gäster, 2 användare
Lucas Axman, DaisyMalone

* Forum

* Om tidningen Åter



- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser