Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur tar ni bort fästingar på hund o katt?  (läst 27484 gånger)

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Hur tar ni bort fästingar på hund o katt?
« Svar #20 skrivet: 18 jun-11 kl 10:41 »
Jag bara rycker bort dom med fingrarna rakt ut bara , använder naglarna.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

LottaLuvin

  • Gäst
SV: Hur tar ni bort fästingar på hund o katt?
« Svar #21 skrivet: 18 jun-11 kl 10:45 »
Med naglarna. Men det skulle vara fint att ha en kofot till Särskilt Krångliga Fall. 'skriver upp på skaffa-listan'

hustran

  • Inlägg: 1803
SV: Hur tar ni bort fästingar på hund o katt?
« Svar #22 skrivet: 18 jun-11 kl 11:02 »
"kofoten" är absolut bäst! Enda nackdelen är att den är så lätt att tappa bort.Borde ha en liten ögla eller nåt så man kunde ha den om halsen. ;D

Kista

  • Gäst
SV: Hur tar ni bort fästingar på hund o katt?
« Svar #23 skrivet: 18 jun-11 kl 11:16 »
fisketråd funkar

jaktbeagle

  • Inlägg: 93
    • -
SV: Hur tar ni bort fästingar på hund o katt?
« Svar #24 skrivet: 18 jun-11 kl 22:05 »
pennan är helt suverän..  behöver ej oroa sig för eventuella bakterier heller som när man använder naglarna

Just_me

  • Inlägg: 1409
    • Småland
SV: Hur tar ni bort fästingar på hund o katt?
« Svar #25 skrivet: 18 jun-11 kl 22:27 »
Men....  huvet blir ju liksom alltid kvar? Både om jag plockar från mig eller från djuren?
Tror de är huvudet, en hård knöl liksom... måste vara det.
Menar ni att man kan få bort hela fästingen??? :/

Hundens Husse

  • Inlägg: 243
    • Västergötland
SV: Hur tar ni bort fästingar på hund o katt?
« Svar #26 skrivet: 18 jun-11 kl 22:31 »
Jag använder fästingpenna, tycker den är toppen. Har en sån där "kofot" också men tycker att det är svårare att få tag i fästingen med den, men så har jag hund av pälsras också. Har man hund (eller katt för den delen) med lite mindre tjock päls så fungerar säkert kofoten lika bra eller kanske bättre.
Han tomten med långt hår och två stora hundar i det röda huset vid ladan.

Luff

  • Inlägg: 998
    • Västergötland
SV: Hur tar ni bort fästingar på hund o katt?
« Svar #27 skrivet: 18 jun-11 kl 23:35 »
Men....  huvet blir ju liksom alltid kvar? Både om jag plockar från mig eller från djuren?
Tror de är huvudet, en hård knöl liksom... måste vara det.
Menar ni att man kan få bort hela fästingen??? :/
Det du känner är nog svullnaden som blir efter man tagit bort eländet. Som ett liten krater. Har du med ett gäng ben så har du även huvudet. Det ska inte sitta kvar något efteråt - då är det risk för infektion.
//Luff

Just_me

  • Inlägg: 1409
    • Småland
SV: Hur tar ni bort fästingar på hund o katt?
« Svar #28 skrivet: 18 jun-11 kl 23:51 »
Det du känner är nog svullnaden som blir efter man tagit bort eländet. Som ett liten krater. Har du med ett gäng ben så har du även huvudet. Det ska inte sitta kvar något efteråt - då är det risk för infektion.

Hm ja nog får jag med ben varje gång tror jag.
Brukar ha som vana att hålla koll på fästingbettet ett tag efteråt, men nu på senaste har det varit vansinnigt många :S Hittade en krypandes i sängen imorse  :-X

hen

  • Inlägg: 446
  • extremt mycket frågor...
    • Småland
SV: Hur tar ni bort fästingar på hund o katt?
« Svar #29 skrivet: 25 jul-11 kl 14:01 »
Vi har ett kit med 2st små typ "kofötter", ena är riktigt liten för småååå fästingäckel och den andra är lite större (för de lite större fästingäcklen då :p), bara att trycka in mellan fästing/hud och sen snurra något varv så lossnar de utan bekymmer :) brukar finnas att köpas på apotek, zoobutiker, mm

har en "kofot" också underbart effektiv

Svarthönan

  • Inlägg: 921
    • Skåne
    • Sorbiska ägg
SV: Hur tar ni bort fästingar på hund o katt?
« Svar #30 skrivet: 25 jul-11 kl 14:09 »
Man ska INTE snurra på fästingen - då ökar risken för att någon del av den bryts av, dvs blir kvar i huden!
Det hör man ofta, men jag snurrar och får alltid med huvudet. Däremot när jag försökte dra rakt ut på katt så hände det att huvudet blev kvar, tycker inte alls det funkar utan att snurra på katt medan de på hund och häst verkar sitta lösare??
Använder fingrarna (inte naglarna) på stora och liten pincett på små. Har försökt använda fästingborttagare men det gick inte alls.

Inga höns i villaområde

  • Inlägg: 6
    • Västmanland
SV: Hur tar ni bort fästingar på hund o katt?
« Svar #31 skrivet: 17 sep-12 kl 16:54 »
Fästingpenna!
Suverän uppfinning.
Den tunna fisklinan man trycker ut fästes runt fästingens kropp..sedan drar man.
Hela fästingen följer med ut!

Trots att vi använder fästingmedel så fastnar ju en och annan äcklig fästing ändå!

Fästingpenna...som man trycker på sidan..ej på toppen.Kalasbra!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

817 gäster, 5 användare
xaelanar, Lucy Rist, ekoknutte, FrökenMyra, peterm

* Forum

* Om tidningen Åter



- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser