Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Göra eget smörgåsmargarin?  (läst 10455 gånger)

JennyH

  • Gäst
Göra eget smörgåsmargarin?
« skrivet: 18 okt-05 kl 10:08 »
Hej! Letar recept hur man gör eget bredbart "margarin" av äkta smör och rapsolja. Det jag undrar är hur mycket smör resp rapsolja man ska ha? Och hur länge det håller i kylskåpet sen? Tack på förhand!

JennyH

  • Gäst
Re:Göra eget smörgåsmargarin?
« Svar #1 skrivet: 20 okt-05 kl 06:39 »
Finns det verkligen ingen här som har receptet?

cap2k

  • Gäst
Re:Göra eget smörgåsmargarin?
« Svar #2 skrivet: 20 okt-05 kl 07:59 »
Här hittade jag ett recept på margarin av lite annat slag. http://www.phbalans.com/sid.asp?m=4&sid=61

Sen har jag läst någonstans att man kan göra ett eget margarin genom att mixa rumstempererat 2/3 smör med 1/3 olivolja och lite salt och pressad citron.

Hoppas det blir bra.

JennyH

  • Gäst
Re:Göra eget smörgåsmargarin?
« Svar #3 skrivet: 20 okt-05 kl 09:31 »
Tack! Precis vad jag var ute efter, man kan ju såklart ta rapsolja istf olivolja. Samma goda egenskaper men utan smaken. Tack snälla!

larssonscath

  • Gäst
Re:Göra eget smörgåsmargarin?
« Svar #4 skrivet: 20 okt-05 kl 21:06 »
Jag har sett ett annat recept nyligen som jag inte provat än.
500 gr smör, 1 dl rapsolja och 1 dl vatten. Så kan det användas både till mackan och maten.

cap2k

  • Gäst
Re:Göra eget smörgåsmargarin?
« Svar #5 skrivet: 21 okt-05 kl 13:30 »
Jag måste nog ta och göra lite eget margarin nu.
Det här känns mycket spännande att få expermintera med.

 

fjällan

  • Inlägg: 318
    • Östergötland
Re:Göra eget smörgåsmargarin?
« Svar #6 skrivet: 04 nov-05 kl 21:07 »
hej, ett till recept på mjuksmör,det har stått i tidningen Land .220gram smör 13/4dl rapsolja 11/2msk vatten salt (men själv så höftar jag ,häller i olja till "lagom konsistens"inget vatten ) det blir bra,det gör inget om det inte blir helt slätt.  lycka till från fjällan

larssonscath

  • Gäst
Re:Göra eget smörgåsmargarin?
« Svar #7 skrivet: 04 nov-05 kl 22:54 »
Jag har nu provat mitt recept. Och jag kan rekomendera det.
Smöret måste vara riktigt rumsvarmt, olivolja så mycket man önskar ( har bara det hemma) och så vara sparsam med vattnet som är svårt att arbeta in. När man ändå har smöret varmt så är det utmärkt att göra en stor sats och krydda med tex vitlök, rosépeppar, lite citron.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

817 gäster, 4 användare (2 dolda)
Bustera, karsan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser