Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Utnöttja bilens spillvärme till någe vettit  (läst 11741 gånger)

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Utnöttja bilens spillvärme till någe vettit
« skrivet: 30 dec-05 kl 05:14 »
Det vore ju galant om en kunne utnöttja spillvärma från e bilmotor till någe vettigt iställe för å bare fläkte borten.
Nåja, på vintren kan en ju allti värme opp kupén.
Men resten å värmen borde kunne användes på någe vettit sätt.
Till å torke trattkantareller å nypon kanske... eller en kunne göre någe slags torktumlare i baklucka å slänge in tvätta innan en åker till jobbe...eller...hårfön kanske om en har brått...
Någen som har någe bra förslag?
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
Re:Utnöttja bilens spillvärme till någe vettit
« Svar #1 skrivet: 01 jan-06 kl 14:43 »
Kul ide, gör en värmeväxel för de heta avgaserna oxå!
Varför ska man ha en äggkokare? Eller en hembrännare, som inte är spillvärmsdriven.
« Senast ändrad: 01 jan-06 kl 14:44 av Skytten »
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
Re:Utnöttja bilens spillvärme till någe vettit
« Svar #2 skrivet: 01 jan-06 kl 16:16 »
Zeke!
Du skriver "ETANOLBIL" på en dekal i bakrutan, så förklaras lukten.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Chaan

  • Inlägg: 1069
    • -
    • chaaniversum
Re:Utnöttja bilens spillvärme till någe vettit
« Svar #3 skrivet: 02 jan-06 kl 11:16 »
Hoho, gör som BMW (ångdrift).
« Senast ändrad: 02 jan-06 kl 11:18 av Chaan »

Attis

  • Inlägg: 654
    • -
Re:Utnöttja bilens spillvärme till någe vettit
« Svar #4 skrivet: 02 jan-06 kl 21:32 »
Till å torke trattkantareller å nypon kanske... eller en kunne göre någe slags torktumlare i baklucka å slänge in tvätta innan en åker till jobbe...eller...hårfön kanske om en har brått...

Smart, full värme som går till en låda med torkollor borde vara perfekt. Gäller bara att vägen är hyffsat slät så inte allt hamnar i en hög i botten. Får klura lite.
och skaffa en bil först.... ;D
/Attis

Chaan

  • Inlägg: 1069
    • -
    • chaaniversum
Re:Utnöttja bilens spillvärme till någe vettit
« Svar #5 skrivet: 03 jan-06 kl 02:46 »
Tack för tipse du chaan.

Men di anvender bare avgasvärmen å inte kylervärmen så de finns mer å hämte.

http://www.nyteknik.se/art/43770


Visst finns det mer att hämta. Men inte är det så bara "15 procent lägre bränsleförbrukning och samtidigt 10 kW (13 hästkrafter) högre effekt. Vridmomentet ökade också med 20 Nm."
« Senast ändrad: 03 jan-06 kl 02:48 av Chaan »

sprithitler

  • Inlägg: 1059
    • Swedish survivalist.
Re:Utnöttja bilens spillvärme till någe vettit
« Svar #6 skrivet: 04 jan-06 kl 15:47 »
500 liters ackumulatortank i bakluckan på kombin som värms av motorns kylvatten och kopplas före kylaren. När man så kommer hem så är förhoppningsvis temperaturen i tanken ca 85 grader och ger ett välkommet tillskott till husets värme när man parkerar i garaget och ansluter tanken till värmesystemet.
Vad skulle du göra?
Om du inte var rädd.
 I touch the fire and it freezes me, I look into it and its black. Why cant i feel, my skin should crack and peel, I want the fire back.  vapenlobbyn.egetforum.se sprithitler.blogg.se

Chaan

  • Inlägg: 1069
    • -
    • chaaniversum
Re:Utnöttja bilens spillvärme till någe vettit
« Svar #7 skrivet: 05 jan-06 kl 17:02 »

Hehe, du får installera grövre kullager i bakhjulen  :P

Zigge

  • Inlägg: 601
    • 24volt.eu
Re:Utnöttja bilens spillvärme till någe vettit
« Svar #8 skrivet: 05 jan-06 kl 17:07 »
...och större bensintank för bilen lär bli lite törstigare.  :D

Chaan

  • Inlägg: 1069
    • -
    • chaaniversum
Re:Utnöttja bilens spillvärme till någe vettit
« Svar #9 skrivet: 05 jan-06 kl 17:26 »

500 liters ackumulatortank i bakluckan på kombin som värms av motorns kylvatten och kopplas före kylaren.

Låter lika "smart" som luftbilen. Först kör man en vanlig motor. Sen driver den en kompressor som i sin tur driver hjulen  ;D
« Senast ändrad: 25 jan-06 kl 00:56 av Chaan »

sprithitler

  • Inlägg: 1059
    • Swedish survivalist.
Re:Utnöttja bilens spillvärme till någe vettit
« Svar #10 skrivet: 06 jan-06 kl 01:49 »
Nog lär 600 kilo tank i bakluckan på 245an eller capricen öka förbrukningen, men inte på ett katastrofalt sätt, snarare med 1-2 dl/mil. Vinsten i värme kan dock kanske vara värd den kostnaden.
Inte för att jag skulle använda metoden, men jag tolkade tråden som halvseriös brainstorming.
Vad skulle du göra?
Om du inte var rädd.
 I touch the fire and it freezes me, I look into it and its black. Why cant i feel, my skin should crack and peel, I want the fire back.  vapenlobbyn.egetforum.se sprithitler.blogg.se

Zigge

  • Inlägg: 601
    • 24volt.eu
Re:Utnöttja bilens spillvärme till någe vettit
« Svar #11 skrivet: 06 jan-06 kl 02:33 »
Varför inte värmeisolera motorrummet och/eller motorn så att överskottsvärmen inte tar sig ut när motorns stannas. Då skulle det inte bli lika många kallstarter och kanske kunde det vara varmt inne i bilen när man kommer tillbaka efter att ha varit och handlat, eller gjort andra ärenden.


ollebolle

  • Inlägg: 673
Re:Utnöttja bilens spillvärme till någe vettit
« Svar #12 skrivet: 06 jan-06 kl 19:41 »
Jag har haft tankar åt detta håll också.

Det var när jag hade en stor amerikansk skåpbil med bamsemotor och överflöd av lastkapacitet.

Körde omkring ensam med en 5-kilos serviceväska för jämnan och tyckte man kunde använda värmen till att värma huset. Det blir ju massor av spillvärme. En Ottomotor (bensinmotor) har bara 25 % verkningsgrad.  Använder man sig av t.ex 50 kW (c:a 65hk) att förflytta sig går 150 kW ut till kråkorna m.fl.

Kör man då 1 timme så har man värme för 10 dagar till huset sommartid eller 1-2 dagar på vintern. En del blir förstås förluster i avgaser och avkylning direkt av motorn från fartvinden men 50 % går nog att få ut i kylvattnet som kan värma en isolerad tank. En kopparslinga i en gammal hydrofor eller likn.

Väl hemma pumpar man in vattnet till husets värmesystem (accumulatortank)

Ingen som skruvat ihop något dylikt?


Målle

  • Gäst
Re:Utnöttja bilens spillvärme till någe vettit
« Svar #13 skrivet: 07 jan-06 kl 02:43 »
Man kan faktiskt laga mat av spillvärmen. Man tar en bit aluminiumfolie och lägger i vad man vill ha och gör ett paket, sen lägger man det över grenröret, kör cirka en halvtimme sen är det klart. Det här såg jag på tv för många år sen och jag prova några gånger med traktorn och det gick hur bra som helst. Jag gjorde bla korv med potatis och laxkotletter. Man får ha lite matolja så det inte fastnar i folien. Väldigt praktisk att ta med maten i traktorn, man lägger dit paketet en stund innan man kör hem från åkern sen är maten klar.

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
Re:Utnöttja bilens spillvärme till någe vettit
« Svar #14 skrivet: 07 jan-06 kl 14:37 »
Det är en förbaskad massa värme som går till de svetta kråkorna när man kör omkring med en bil.

För att få ett gott överskott av energi i förhållandet till en extra last som en lagring utgör, skall kanske smältvärmeteknik användas. Vissa salter har upp till 10 gånger så stor värmekapacitet som vatten, utan att de väger mer.

En isolerad tank på 100 kg kan lagra som ett ton vatten.

En fördel med smältvärme är att tanken håller samma temperatur hela tiden tills allt är i fast fas igen.

Glaubersalt, sterarin är exempel på lämpliga värmelagrare.

De bör börja smälta vid 60-70 grader och rullas den sen in i ett rum och åtminstone en sida av isoleringen avlägsnas, värmer det länge med konstant temperatur.

Jag fundera på att använda denna teknik genom att ta värme från elementet i köket och på så sätt ha det lite varmare på morgonen innan jag tuttat på i pannan.
« Senast ändrad: 07 jan-06 kl 14:44 av Skytten »
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

kjove

  • Gäst
Re:Utnöttja bilens spillvärme till någe vettit
« Svar #15 skrivet: 09 jan-06 kl 20:58 »
Nu ble ja allt besviken på deg chaan.
De är ju fråge om å ta tevare energin som går bort me avgasera å genom kylarn.
En ottomotor har ju bare ~30 % verkningsgrad.
Resten blir värme till inge nytte!
Inte drar bila mer soppe för att en tar rede på spillvärma!!!
Ja om en nu inte tänkt å dra en virkestork etter på släp eller någe...

Det går åt 17 kg (liter) vatten för att lagra 1 kWh värmeenergi vid en temperaturskillnad av 50 grader C.
Antag att du har en tank på 500 liter i bilen. Den innehåller då 500/17, dvs 29 kWh värmeenergi, eller lika mycket som i 7 kg ved vid fullständig förbränning, eller 3,5 liter bensin vid fullständig förbränning.
Om vi antar i allra bästa fall att vi kan lagra i tanken 33% av motorns totala energiförbrukning, så går det åt 10,6 liters körning för att värma upp tanken.
Om motorn drar 2 dl mera per mil för att släpa runt på tanken, så blir det 2,1 liter mera bensin, till ett pris av 23 kr.
Det blir varmvatten för 79 öre/kWh. Billigare än el och olja, men dyrare än pellets och mycket dyrare än att elda med ved.

kjove

  • Gäst
Re:Utnöttja bilens spillvärme till någe vettit
« Svar #16 skrivet: 09 jan-06 kl 21:13 »
Jag skrev mitt inlägg som en kommentar till zeke. Det var inte meningen, ursäkta zeke, det var ju inte du som kom med vattentanken.

kjove

  • Gäst
Re:Utnöttja bilens spillvärme till någe vettit
« Svar #17 skrivet: 09 jan-06 kl 21:32 »
Jag hade en liten Mercedesbuss en gång. Där satte jag in en isolerad tunna med 50 liter vatten, som värmdes med kopparspiral från värmesystemet. Det blev uppvärmt på vägen till jobbet.
En kvart innan jag skulle åka hem, gick jag ut och startade en cirkulationspump som körde värmen baklänges till motorn, som då startade lättare.

Mikael Perman

  • Gäst
Re:Utnöttja bilens spillvärme till någe vettit
« Svar #18 skrivet: 10 jan-06 kl 09:19 »

Hej.
Att lagra spillvärme i bilen för att förhindra kallstart senare, tycker jag är den vettiga och praktiskt genomförbara iden från denna diskussion!

Mikael Perman.

carneveganen

  • Gäst
Re:Utnöttja bilens spillvärme till någe vettit
« Svar #19 skrivet: 13 jan-06 kl 16:45 »
Jag tror att  1watt höjer tempraturen på en liter vatten med en grad på en timme,
hur mycket energi du kan tillgodogöra dig beror även på vilken lägsta tempratur som är användbar för dig. Exempelvis äldre värmeelement kräver en temp på ca 60 grader för att kunna värma ett rum. Så då får du ut 95(motortemp)-60(lägsta användbara temp)=35x500(liter)/1000=17,5kW/h.

Bränsleförbrukningen vid stadskörning  ökar med ca 1 dl/milen för varje 100kg , vid konstant hastighet är vikten i ointresant.

Så även om det är en kul tanke är det nog svårt att göra något som funkar i praktiken, möjligen att spara 50-100l vatten i förslagsvis en gammal varmvattenberedare som man sedan vintertid använder för att värma upp kupen före start.
Behovet att värma bilens motor före start är en gammal ide som envist hänger kvar från tiden med mineraloljor, gjutjärnsmotorer och förgasare. På moderna bilar är bränslebesparingen så liten att det knappt täcker motorvärmarens elkostnad.

ollebolle

  • Inlägg: 673
Re:Utnöttja bilens spillvärme till någe vettit
« Svar #20 skrivet: 14 jan-06 kl 12:48 »
Kanske man kunde använda värmen till att torka fisk.

Om man spänner upp långa fiskar med träpinnar och hänger dessa på en torkställning i skuffen kan värmen och en fläkt som blåser ny torr varm luft genom en kupévärmare (kan köpas  billigt på skroten) så kan man ganska snabbt få till lutfisken lagom till jul om man börjar i augusti.  

Man kan få en extravarm bil som kan användas till att värma nedfrusna uteliggare på vintern. Eller sig själv efter att ha varit borta från bilen några timmar kan en tidsinställd cirkulationspump dra igång fisktorken riktad mot kupén.

Jag hade faktiskt en sådan i min skåpbil. Fast jag hade aldrig kommit på det här med fisken då. Det kallades pausvärmare och fungerade så att en elektrisk cirkulationspump knuffade runt vattnet i motorn och den vanliga kupévärmen så att det blev varmt i bilen nån halvtimme efter att motorn stoppats.

Nej jag har svårt att finna vettiga tillämpningar till att ta tillvara spillvärmen momentant i en bil. Kan finnas likn fisktörken men som inte har så karakteristisk lukt. Kanske vindruvor eller nypon. Tvätten torkar snabbare också. Tusan så svårt det var att hitta något som är revolutionerande.

Det finns säkert något som någon kommer på. Jag ska själv grunna mer på saken. Man har trots allt c:a 75 % gratisenergi här medan man åker omkring och kan inte tillgodogöra sig den. Det var då själva Watt att man inte kan Volta ur sig några gratis Amper ur denna energikälla som bara gör det varmare för kråkorna.

Zigge

  • Inlägg: 601
    • 24volt.eu
Re:Utnöttja bilens spillvärme till någe vettit
« Svar #21 skrivet: 15 jan-06 kl 03:15 »
Varför inte köra bilen inomhus? Då slösar man inte bort 75 % i värmeförluster, då tar man istället tillvara dessa 75 % och slösar bara bort de 25 % som skulle kunna driva blien framåt.

Elfrågan blir ju samtidigt löst. Det är bara att sätta några extraljus på bilen och rikta dem åt olika håll.

Vill man se på TV kör man in i vardagsrummet och parkerar bilen där, med motorn igång så man slipper frysa och sedan är det bara att dra en kabel från batteriet. Har man svårt att höra vad de säger på TV, då vevar man ner sidorutan så hörs det bättre.

Inte behöver den bli så dyr i drift heller. Man kokar potatis  i kylarvattnet, sedan kopplar man hembränningsapparaten direkt till förgasaren. Vill man äta av potatisen går det bra eftersom det inte behövs någon glykol i kylaren när an bara kör inomhus. Potatisen odlar man i baksätet och eftersom det alltid är varmt inne i bilen (full värme på för jämnan) fungerar den som växthus och man kan med lätthet skörda fem gånger om året. Korv och ägg steker man på grenröret och ärtorna äter man som de är. Vill man steka lövbiff behövs lite extra värme, men då är det bara att trampa gasen i botten en stund. Det man vill hålla på eftervärme stoppar man i avgasröret, en bratwurst, t.ex.

Badvattnet går också bra att värma upp med hjälp av bilen och vill man ha bubbelbad koppar man bara en slang till avgasröret. Blir det stopp i avloppet, ja då blåser man rent med samma slang och vill man föna håret fungerar den även till det.  :D

ollebolle

  • Inlägg: 673
Re:Utnöttja bilens spillvärme till någe vettit
« Svar #22 skrivet: 15 jan-06 kl 13:47 »
Ja bilarna kanske också kan anpassas för villauppvärmning lite bättre. När energin blir dyrare så tror jag inte man utan vidare låter den slippa iväg ut till omgivningen utan blir lite snålare.

Förr i tiden när man var bortbjuden höll man sig till man kom hem då man ville ta vara på gödseln för den egna åkern.

Så kan det kanske också bli med fordonen. Alla förluster blir värme som det är nu. Och inte lite heller - 70 % minst försvinner.

En sparsam bil kanske kan samla ihop en del av värmen och en del av kemikalierna från motorn i några burkar för senare användning. En burk kväve att strö i landet, en burk kolväte och koloxid för återinmatning till motorn, några batterier som laddas när man kör, en tank glaubersalt för huset, en gastub med koldioxid för kolsyrad dricka osv. Något utsläpp vill man inte veta av när bränslet kostar 50 kr litern minsann.  

ersam

  • Inlägg: 2875
    • -
Re:Utnöttja bilens spillvärme till någe vettit
« Svar #23 skrivet: 16 jan-06 kl 22:45 »
I Duetten (Televerkare) sitter en matvärmare vid passagerarplatsen under instrumentbrädan. Värmesystemet leds igenom denna och ger troligen samma temperatur som kylvattnet. Har tyvärr aldrig använt den. Fast jag känner mig lite inspirerad nu.

Minns att jag köpte en paj från en världsomspännande snabbmatsrestaurang vid ett tillfälle. Den var kall. Klämde fast den ovanför motorn för att få den varm. Den var "försvunnen" vid hemkomsten - ingen större skada skedd...

Såg ett teveprogram om nån glad typ som lagade mat i diskmaskinen - låter lika vettigt som att använda överskottsvärme från bilen. Fast man blir glad när man läser sådana här trådar!

ES

ollebolle

  • Inlägg: 673
Re:Utnöttja bilens spillvärme till någe vettit
« Svar #24 skrivet: 17 jan-06 kl 08:13 »
Vid en MC-tur i Danmark köpte jag korv och aluminiumfolie som jag  virade in korven i och sedan några varv runt avgasröret framme vid motorn på min CB900. Den blev ordentligt varm och smakade nog riktigt bra. Speciellt som jag tyckte jag just hittat på den ultimata korvvärmaren. Lite svart på ena sidan har jag för mig den blev.

En kall pilsner satt heller inte fel till korven.

sprithitler

  • Inlägg: 1059
    • Swedish survivalist.
Re:Utnöttja bilens spillvärme till någe vettit
« Svar #25 skrivet: 17 jan-06 kl 23:21 »
Kanske stoppa in givaren till en elektrisk stektermometer i maten man grenrörsgrillar. och ta rast när den säger att maten är klar.
Vad skulle du göra?
Om du inte var rädd.
 I touch the fire and it freezes me, I look into it and its black. Why cant i feel, my skin should crack and peel, I want the fire back.  vapenlobbyn.egetforum.se sprithitler.blogg.se

magi

  • Inlägg: 242
  • Starta Förenade Religionerna , FR som FN.......
    • GameReality
Re:Utnöttja bilens spillvärme till någe vettit
« Svar #26 skrivet: 24 jan-06 kl 11:44 »
Tack för tipse du chaan.

Men di anvender bare avgasvärmen å inte kylervärmen så de finns mer å hämte.

http://www.nyteknik.se/art/43770


Jo BMW använder kylsystemet också.
Deras Turbosteamer kommer att revolutionera bilmotor marknaden när de optimerat systemet och kapslat in hela motor rummet i isolering.
Frågan är om tillståndet i världen någonsin kommer att beviljas.......  MSc Magnus Ivarsson

Chaan

  • Inlägg: 1069
    • -
    • chaaniversum
Re:Utnöttja bilens spillvärme till någe vettit
« Svar #27 skrivet: 25 jan-06 kl 00:59 »
Jo BMW använder kylsystemet också.
Deras Turbosteamer kommer att revolutionera bilmotor marknaden när de optimerat systemet och kapslat in hela motor rummet i isolering.

Jo isolering blir nästa grej *har själv upptäckt något som verkar ge 10% reducering av förbrukningen i etanolbilen*
« Senast ändrad: 25 jan-06 kl 02:51 av Chaan »

zpe_sweden

  • Gäst
Re:Utnyttja bilens spillvärme till någe vettit
« Svar #28 skrivet: 27 feb-06 kl 20:38 »
Det vore ju galant om en kunne utnöttja spillvärma från e bilmotor till någe vettigt iställe för å bare fläkte borten.
Nåja, på vintren kan en ju allti värme opp kupén.
Men resten å värmen borde kunne användes på någe vettit sätt.
Till å torke trattkantareller å nypon kanske... eller en kunne göre någe slags torktumlare i baklucka å slänge in tvätta innan en åker till jobbe...eller...hårfön kanske om en har brått...
Någen som har någe bra förslag?


Ja, jag har ett förslag. Jag är hemskt nyfiken på PMC PANTONE-burkarna man kan bygga till avgassystemet. De tros fungera som plasma-generatorer på nåt sätt, orkar inte förklara mera, LÄS och begrunda. Detta är FOR REAL, det är nog minst ett 50-tal traktorer som byggts om på detta sätt i frankrike. Minskar bränsleförbrukningen mad typ 25% minst och TAR BORT de farliga ämnena i avgaserna. funkar utmärkt på dieslar, men bör även funka på bensinare.  
Finns det ingen lantbrukare här som kan testa? Är simpelt att bygga en, jag har en del ritningar oxå tror jag. (gratis SÅKALRT)

Hela siten (www.quanthomme.com) är på franska, så översätt via babelfish vetja:

http://babelfish.altavista.com/babelfish/trurl_pagecontent?lp=fr_en&trurl=http%3a%2f%2fperso.wanadoo.fr%2fquanthommesuite%2fhistpmcfrance.htm

Mvh Micke

johole

  • Inlägg: 191
Re:Utnöttja bilens spillvärme till någe vettit
« Svar #29 skrivet: 28 feb-06 kl 12:04 »

Forsøker du å lure folk til å bygge meningsløse manicker som
ikke virker ?  

"There is no such thing as a free lunch or free energy".


http://freeenergynews.com/Directory/Geet/

http://pesn.com/2005/08/21/9600153_Paul_Pantone_in_Custody/
« Senast ändrad: 01 mar-06 kl 12:52 av johole »

zpe_sweden

  • Gäst
Re:Utnöttja bilens spillvärme till någe vettit
« Svar #30 skrivet: 28 feb-06 kl 16:12 »
Jobber du for Paul Pantone,eller hur zpe_Sweden ?
Forsøker du å lure folk til å bygge meningsløse manicker som
ikke virker ?  

"There is no such thing as a free lunch or free energy".


http://freeenergynews.com/Directory/Geet/

http://pesn.com/2005/08/21/9600153_Paul_Pantone_in_Custody/


Hej.

Vaddå jobbar? Om du kikar på länkarna är det gratis info, hur menar du att jag tjänar på det? Det finns flera patent på liknande apparater för att minska bränsleföbrukningm men framförallt att minska farliga utsläpp. Bland annat med järnkulor som avgaserna får passera igenom.  Jag skulle själv aldrig betala pengar för nåt sånt här, då bör man dra öronen åt sej. Nä jag pratar om open source alternativen. Fria att läsa om på nätet och fria att bygga för personligt bruk. inget annat. Ha, jag tvingar ingen att bygga nåt de inte vill, och inte vill jag lura nån! Varför skulle jag???

Här är en länk med beskrivning för bygget till motorer under 20hk, med bilder osv.:

http://www.teslatech.info/ttstore/articles/geet/geet.htm

Det är ju inte jag som byggt om traktorer, det är franska nyfikna bönder. Och - det tycks fungera. Innan du påstår att de inte fungerar så vill jag att du verkligen testar en, många tycks  har byggt och använt dem med gott resultat, så... som sagt.
fri information, bara att testa. Trodde du var seriös i din fråga ang avgasvärmen, så bara gav ett litet tips, om det verkligen funkar är det väl en bra grej?

Empirisk vetenskap är väl det enda man kan lita på egentligen. Nån som håller med?

Om du tänker ett varv till, om det nu VAR så att det fanns sätt att utvinna fri energi, (viket för övrigt inte mitt inlägg handlade om) och att det blev allmänt känt, hmmm.. ajdå, vilken upp-och-nervänd värld det skulle bli. Anarkirisk? skulle iaf påverka det mesta.



« Senast ändrad: 28 feb-06 kl 16:25 av zpe_sweden »

ollebolle

  • Inlägg: 673
Re:Utnöttja bilens spillvärme till någe vettit
« Svar #31 skrivet: 28 feb-06 kl 16:25 »
Jag förstår skeptiscismen. Det finns gott om luringar här i världen. Det handlar väl om att vi är många som kan komma åt klotterplanket Internet och det ska vi försöka hålla rent från geschäft i den mån det går.

Är det så att det fungerar så kan vi vara säkra på att det inte kommer att glömmas bort.

Då får vi se det på TV och i tidningar och i tillbehörsaffären, var så säker.

magi

  • Inlägg: 242
  • Starta Förenade Religionerna , FR som FN.......
    • GameReality
Re:Utnöttja bilens spillvärme till någe vettit
« Svar #32 skrivet: 28 feb-06 kl 16:44 »
Jobber du for Paul Pantone,eller hur zpe_Sweden ?
Forsøker du å lure folk til å bygge meningsløse manicker som
ikke virker ?  

"There is no such thing as a free lunch or free energy".


http://freeenergynews.com/Directory/Geet/

http://pesn.com/2005/08/21/9600153_Paul_Pantone_in_Custody/



Nu tycker jag att du hetsar upp dig lite onödigt mycket johole.
zpe_sweden har gjort 2 inlägg där han berättar om intressant teknik som verkar stödja miljön.

Här har vi en person som skriver sitt första inlägg och som tack blir han anklagad för att jobba som agent för ett företag.

Hade det varit 20-30 inlägg om samma sak kan man kanske börja undra men i detta fallet är det bara löjligt att misstänka zpe_sweden för något.

Spänna av johole.  

All ny miljö teknik ska tas upp i detta forumet och jag ser det bara som intressant att folk skriver om vad de hittar ute på nätet.

Regards Magi
« Senast ändrad: 28 feb-06 kl 21:11 av magi »
Frågan är om tillståndet i världen någonsin kommer att beviljas.......  MSc Magnus Ivarsson

johole

  • Inlägg: 191
Re:Utnöttja bilens spillvärme till någe vettit
« Svar #33 skrivet: 01 mar-06 kl 11:52 »
Ironi er rett så svårt forstår jag, eller är det norskan som är för tung att läsa.(Forsöker derför att skriva lite svenska här nu.)

Kolla länkarna.
Det er inte tal om ny teknologi, men om att lura pengar av folk!
Paul Pantone är en som forsöker lura pengar av folk.
"Free enegy scams" är en "storindustri" i USA.
Paul Pantone är för tiden arresterad för "SECURITIES FRAUD"

Läs i det minsta nedanstående sitat från den ena länken  :
 "It's always 'next week' some huge demo is going to happen, but 'next week' never happens.  He's told me that at least 15 times."

"Management of GEET while Pantone is in jail - At least two people are handling the management of the company and the disbursement of its various documents for sale while the inventor is incarcerated. (PESN; Feb. 4, 2006) "


"What is even more appalling is that he says he is doing this because he is on a mission from God and doing God's work. B.S. This could not be further from the truth. He just has a charismatic way of talking and getting people to believe in him. He's a really good con-artist."


Kolla "Salt Lake City jail", hans ID# er 210183
 http://www.slco.org/JailRoster/
Legg märke til teksten "HOSPITAL COMMITMENT IN PKT".......


http://freeenergynews.com/Directory/Geet/

http://pesn.com/2005/08/21/9600153_Paul_Pantone_in_Custody/
« Senast ändrad: 01 mar-06 kl 12:55 av johole »

magi

  • Inlägg: 242
  • Starta Förenade Religionerna , FR som FN.......
    • GameReality
Re:Utnöttja bilens spillvärme till någe vettit
« Svar #34 skrivet: 01 mar-06 kl 17:01 »
Ok.
Sorry  johole.

Tack för informationen.
Frågan är om tillståndet i världen någonsin kommer att beviljas.......  MSc Magnus Ivarsson

johole

  • Inlägg: 191
Re:Utnöttja bilens spillvärme till någe vettit
« Svar #35 skrivet: 02 mar-06 kl 09:57 »
Kolla Kalmar-adressen nederst på denna länken :

http://quanthomme.free.fr/pantone/usa/PMC1.htm

Det ser ut som det finnes en svenske som arbetar för Pantone.....


« Senast ändrad: 02 mar-06 kl 09:59 av johole »

zpe_sweden

  • Gäst
Re:Utnöttja bilens spillvärme till någe vettit
« Svar #36 skrivet: 02 mar-06 kl 22:04 »
Hmm.. några (nån) av er som finns här har tydligen svårt att förstå det jag läser. Det är ju gratis-grejer detta! Informationen finns för den som vill! Hur i hela friden ska jag tjäna nåt på det?? EHH? Jag har oxå uppmärksammat att Pantone e i fängelse eller nåt sånt. Men som sagt, det är fler än han som byggt liknande grejer som jag fattat det.

Nåja, de som vill o e nyfikna kommer alltid att var först med det intressanta.
Förstår inte påhoppen riktigt. Jag säger det igen: Jag skulle aldrig BETALA för sån här information, och vill inte att nån annan ska göra det heller.

Och eftersom de flesta inser att man inte kan lita till 100% på nåt man hittar på nätet är det bästa att testa själv, eller hur?  Så man kan dra sina egna slutsatser.. Vad är bevisen för att det INTE fungerar nåt åt hållen som beskrivs?

Nåja, jag tycks ha valt fel forum....

 :-\
« Senast ändrad: 02 mar-06 kl 22:06 av zpe_sweden »

magi

  • Inlägg: 242
  • Starta Förenade Religionerna , FR som FN.......
    • GameReality
Re:Utnöttja bilens spillvärme till någe vettit
« Svar #37 skrivet: 02 mar-06 kl 22:32 »
Hmm.. några (nån) av er som finns här har tydligen svårt att förstå det jag läser. Det är ju gratis-grejer detta! Informationen finns för den som vill! Hur i hela friden ska jag tjäna nåt på det?? EHH? Jag har oxå uppmärksammat att Pantone e i fängelse eller nåt sånt. Men som sagt, det är fler än han som byggt liknande grejer som jag fattat det.

Nåja, de som vill o e nyfikna kommer alltid att var först med det intressanta.
Förstår inte påhoppen riktigt. Jag säger det igen: Jag skulle aldrig BETALA för sån här information, och vill inte att nån annan ska göra det heller.

Och eftersom de flesta inser att man inte kan lita till 100% på nåt man hittar på nätet är det bästa att testa själv, eller hur?  Så man kan dra sina egna slutsatser.. Vad är bevisen för att det INTE fungerar nåt åt hållen som beskrivs?

Nåja, jag tycks ha valt fel forum....

 :-\

Det är svårt att veta vem som är vad.

zpe_sweden , jag tycker du ska fortsätta posta här och med tiden kommer det att visa sig vem du är.

Det är väldigt svårt att avgöra efter dina 3 inlägg.

Frågan är om tillståndet i världen någonsin kommer att beviljas.......  MSc Magnus Ivarsson

johole

  • Inlägg: 191
Re:Utnöttja bilens spillvärme till någe vettit
« Svar #38 skrivet: 03 mar-06 kl 13:11 »
Hvis du kollar mitt första innlegg vil du se at jag har tagit bort min ironiska og retoriska fråga.

Vi som bor på landet ansees vara "dumma och glada". Skjoara försöker derför att sälja könstige saker til oss for at lura av oss pengar. Det är detta jag reagerar på.  
Dagens bönder har faktisk utbildning, många är högskoleutbildada agronomer,civilingjeniører, läkara och piloter och låter sig inte förföras av Paul Pantone. Ingen vil nog testa detta gratis för dig.

Jag gissar at bonden här jag bor har traktorer för flera milljoner.
Den största kostar nog mellom 1 og 1.5 milljoner. En lantbrukares traktor är en viktig produksjonsutrustning som i dag er 110 prosentig datoriserad både på motor-sidan og på produksjons-sidan. Man måste nog ändra på dator-styrningen för motoren för mer enn 150000 kroner för at testa manicken. Det är mycket billigara at studera teorien bakom manicken och dra sin slutsats. Det är så man använder teoretiska kunnskaper.  Det är mitt sätt at testa manicken för dig, helt gratis.

Hur påvärkas motoren av manicken ?
    kompresjon,
    förbrenning,
    temperatur,
    verkningsgrad,
    oksygenförbrukning, oksygen tilgjenglighet
    bränselforbrukning,
    driftssäkkerhet, slitasje,
    katalysator,
    Hur påvärkas tändingstidpunkten ?
    Är det praktisk möligt at andvände manicken ?
    Hur mykcet vil det kosta at modifiera det datoriserade tändingsystemet  för at det skal fungera tilsammans med manicken ?
Du klarar av at svara på alla frågorna själva med enkel fysik- och kjemi-kunnskap, och bondevett.

Ved å tenke litt på hvordan plasma-manicken påvärkar kompresjonen, oksygentilgang og ikke minst tändingstidspunktet for en dieselmotor, så er konklusjonen at manicken inte fungerer.  Detta är mitt test av manicken!

Jag reagerar på at du använder "omvänd bevisbörda".
Det är en teknikk som är vanlig blant skojara i "free-energy-industrien".  Det är inte jag som skal visa at den inte fungerar, jag kan jo bara gjöra något fel med flit. Det är du som säger at det är
"FOR REAL" som ska bevisa saker.
Vel,vel of topic det mesta, men jag trycker på Posta-knappen endå.


Chaan

  • Inlägg: 1069
    • -
    • chaaniversum
Re:Utnöttja bilens spillvärme till någe vettit
« Svar #39 skrivet: 05 mar-06 kl 12:05 »
Ni verkar hänga upp er på om det kostar för "kunden" eller inte...

Frågan är väl ifall han försöker lura av företag, kommuner, stiftelser eller stater pengar...
« Senast ändrad: 05 mar-06 kl 12:05 av Chaan »

zpe_sweden

  • Gäst
Re:Utnöttja bilens spillvärme till någe vettit
« Svar #40 skrivet: 05 mar-06 kl 15:32 »
Jag ska iaf försöka få tid och testa nåt sånt här, dina teorier kanske inte gäller i verkligheten, sånt har hänt förr. Det säger sej väl själv att det inte lämpligt att börja testa på en 1,5 miljoners traktor, kanske inte RIKTIGT den nivån jag menade.
Vi får se vart det leder. Det är inte alltid teoretiker som gör de största upptäkterna.


johole

  • Inlägg: 191
Re:Utnöttja bilens spillvärme till någe vettit
« Svar #41 skrivet: 08 mar-06 kl 10:00 »
Hej!

Dom flesta gamla uppfinnare hadde en mycket bra utbilding för sin tid. Både praktisk och teoretisk. Utbildningssystemen var annorlunda förr, därför tror många i dag at de gamle uppfinnare/upptäckare inte hadde någon utbildning.  
Hvilke upptäckter/uppfinnare är det du tänker på ?


En kul grej:
I din länk til gratis planer hittar man denna tekst :

Citera
"You must point the exhaust end of the rod due North
while starting the engine the first time and let
it run for 30 min to "burn in the rod"."

Hur skal magnetfeltet komme inn i denne stangen ?
Hur oppfører jordens magnetfelt sig rundt en traktor ?
En traktor inneholder mye järn. Jordens magnetfelt
vil følge dette järnet, det vil derfor ikke være noe magnetfelt sterkt nok til å magnetisere stanga i nærheten av traktoren.

« Senast ändrad: 08 mar-06 kl 10:04 av johole »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

724 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser