Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mat från restauranger  (läst 1976 gånger)

Myrtillus

  • Inlägg: 2
    • Uppland
Mat från restauranger
« skrivet: 11 dec-19 kl 18:06 »
Jag tänkte skaffa höns till våren och undrar lite över om man kan försöka tigga mat från de lokala restaurangerna (jag läste tråden om mat från lokala matbutiker men ansåg att detta var en separat fråga).

Jag bor i ett relativt restaurangtätt område med lokal förankring som säkert gärna vill gynna lokal småskalig äggproduktion, även om den inte är yrkesmässig.

Jag har ju uppenbarligen ingen vidare koll på höns än så detta är kanske dumma frågor:

  • Vilka matrester kan hönsen ha nytta av? (Jag har förstått att animaliskt protein ska undvikas av praktiska såväl som legala skäl)
  • Följdfråga/förtydligande fråga: Hur måste/bör matrester vara sorterade från resutairangens sida? (Någon kanske tycker det är jätteroligt och kan tänka sig viss anpassning)
  • Vilka mängder matrester kan man ta hand om per höna? (Det kommer ju inte handla om någon större flock)
  • Något annat man bör tänka på?

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Mat från restauranger
« Svar #1 skrivet: 11 dec-19 kl 20:41 »
Vad gillar dina höns av resterna från det egna köket?

Min erfarenhet är att det är mest bröd, gryn, äppelskruttar och morotsskal som uppskattas. Kål och sallad ligger mest kvar och ruttnar.

Jag har fått hem säckar från restaurang, dock hällde jag detta i fårhagen där hönsen också kunde ta vad dom gillade. Eventuella köttrester tog katterna.

En restaurang som bara öser ner i en hink är ett dåligt alternativ enligt mej men kan dom sortera något så funkar det. Bakar dom också då kan där ju bli en massa gott.

Men att ha massa rester ute lockar till sig lite allt möjligt..
Det är aldrig för sent att ge upp.

 

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Mat från restauranger
« Svar #2 skrivet: 11 dec-19 kl 21:45 »
Lagen säger att kött och grönt inte ens får dela tallrik så det går inte att dela matrester från tallrikar utan endast sån som kommer rent ut ur köket.

Pumba

  • Inlägg: 295
    • Småland
SV: Mat från restauranger
« Svar #3 skrivet: 01 jan-20 kl 01:05 »
Det får väl bli en jäkla massa höns om man ska till att hämta rester på restaurang?

Jag har 11st och tillsammans med värpfoder så är de knappt att de käkar upp allt som blir från hushållet.

Sen är de rät kräsna, det har väldigt lätt för att välja ut godsakerna och lämna det de inte gillar, vilket gör att man riskerar att få andra djur som gillar de som blir över.

Köp riktigt foder och ge de som blir över hemma istället.

Fridhemmet

  • Inlägg: 37
  • Fridhemmet och Krågedal det är jag!
    • Östergötland
SV: Mat från restauranger
« Svar #4 skrivet: 01 jan-20 kl 06:46 »
Kul att du vill skaffa höns! Jag har nu haft höns i 11 år, jobbat på restaurang, o det är visst upp till ägaren av restaurang eller affär o skänka bort matavfallet. Men min erfarenhet är att det är bättre om jag själv plockar ut det hönsen vill ha, det räcker gott med från ett vanligt hushåll, som sallad, bröd o frukt som komplement till hönsfoder. När jag hämtade från lokala affären (gör det ej längre pga de tyckte det var en jobbig hantering ) så hämtade jag lådvis med frukt/grönsaker o bröd, men då fick ju även hästen, getterna, Kaninerna o hönsen godsaker som de gillar, vattenmelon under varma sommardagar var en favvorit
är en positiv med stort djurintresse. Har hund, katter Gotlandskaniner, Kindahöns, Göingegetter och en Tinkerhäst... Jobbar som hund/kattfrisör. Hemservice, köksbiträde  ;)

Pumba

  • Inlägg: 295
    • Småland
SV: Mat från restauranger
« Svar #5 skrivet: 01 jan-20 kl 12:13 »
Kul att du vill skaffa höns! Jag har nu haft höns i 11 år, jobbat på restaurang, o det är visst upp till ägaren av restaurang eller affär o skänka bort matavfallet. Men min erfarenhet är att det är bättre om jag själv plockar ut det hönsen vill ha, det räcker gott med från ett vanligt hushåll, som sallad, bröd o frukt som komplement till hönsfoder. När jag hämtade från lokala affären (gör det ej längre pga de tyckte det var en jobbig hantering ) så hämtade jag lådvis med frukt/grönsaker o bröd, men då fick ju även hästen, getterna, Kaninerna o hönsen godsaker som de gillar, vattenmelon under varma sommardagar var en favvorit

De har väl blivit ganska restriktiva från mataffären sen det lyfts fram att folk använder det för att mata vildsvin, har stått mycket om det här i tidningarna för några år sedan och sedan dess är det nästan omöjligt att få loss nått från vanliga matbutiker, de slänger hellre än att riskera att hamna i tidningen för de sponsrar vildsvinsstammen

Skogsvilde

  • Inlägg: 16883
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Mat från restauranger
« Svar #6 skrivet: 01 jan-20 kl 12:21 »
Mat avsedd för humanföda ska inte ges till produktionsdjur.
Allt enligt gällande regelverk.

En av anledningarna att butikerna inte är speciellt intresserade är att dom måste dokumentera vad dom lämnar iväg till foder.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

536 gäster, 3 användare
xaelanar, Niklas Nyström, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser