Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Re:Kattungar bortskänkes  (läst 16498 gånger)

manna

  • Inlägg: 3788
    • -
Re:Kattungar bortskänkes
« Svar #20 skrivet: 18 okt-04 kl 14:58 »
Du manna jag är inte skrockfull jag tycker bara det är synd om djuren! T ex om du skulle skänka din egen hund till någon då verkar det som om hunden inte betydde ett dugg för dig utan du bara sket i den!!!!! :( :( :( :(


                                   SUG PÅ DEN DU!!!

                                     8) :P :P 8) :P :P 8)

Snälla du, du skriver ju faktiskt att det betyder otur att skänka bor något. Titta gärna efter i ditt första inlägg...

Jag förstår inte varför pengarna ska vara ett så tydligt bevis för hur mycket man bryr sig om sina djur. Som sagt, kattungarna åkte till nya hem utan att jag krävde någon betalning av de nya ägarna. Jag vet att katterna har det bra - det räcker för mig! Samma resonemang duger gott åt mig vare sig det handlar om katter, hundar, kor eller höns. Det viktigaste är att djuren kommer till ett gott hem. Pengarna klarar jag mig utan.

Var inte så naiv att du tror att människor som kräver betalning för sina djur per automatik är bättre och mer ömsinta djurägare, som inte gör annat än önskar det bästa för de djur de ska sälja.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

admin

  • Administratör
  • Inlägg: 631
    • Alternativ.nu
Diskussion kring "katter bortskänkes-annonser"
« Svar #21 skrivet: 18 okt-04 kl 15:49 »
Då den ursprungliga annonsen inte längre är aktuell och därför borttagen har jag flyttat inläggen/diskussionen som uppstod kring ämnet till den här nya tråden.

Alore

  • Gäst
Re:Kattungar bortskänkes
« Svar #22 skrivet: 27 nov-04 kl 14:13 »
Det var hemskt vilken låg nivå det var på den här diskussionen.

Självklart handlar det inte om att katten som sådan ska få ett monetärt värde, utan själva principen. Helst hade jag sett ett minimipris på 1000:- per kattunge för huskatter. Det är horribelt, men folk tänker faktiskt efter mer om de måste betala mer än, som någon sa, två pizzor.

Sen angående diskussionen om hur gamla kattungar ska vara. På 30-talet var det okej att kalla "negrer" för "människoliknande djur". För 20 år sedan var det okej att sälja kattungar vid åtta veckors ålder. Men forskningen går framåt, och bevisligen mår kattungar som tas för tidigt ifrån sin mamma sämre än de som får stanna tills de är 12 veckor. Inte alla - men många. Det kan bli problem med snuttande, psykisk instabilitet och problem att sköta lådan bland annat. Är det så jobbigt att behålla kattungarna i fyra veckor till kanske en bör omvärdera sin rätt att ha djur överhuvudtaget - det handlar om en livskamrat som kommer att leva i kanske 20 år till. Vad är då 4 veckor?

För övrigt hade jag hellre sett att alla katter blir "lägenhetskatter i storstockholm" än överkörda, ihjälslagna eller dränkta innan de öppnar ögonen. Det är en myt att huskatter inte kan trivas inomhus, och det är föga genetisk skillnad på huskatter och raskatter. Skillnaden i pris beror helt enkelt på att det är gratis att "föda upp" huskatter, medan det kostar multum att föda upp raskatter.

Den dagen alla börjar sälja sina huskattungar för minst 1000:-, 12 veckor gamla, avmaskade, vaccinerade, försäkrade och id-märkta skulle huskattsbeståndet minska och därigenom skulle statusen för katten i samhället höjas. Detsamma gäller om folk börjar lägga de 700 kronorna det kostar att kastrera sin honkatt när den är 6 månader gammal, istället för att producera fler och fler kattungar.

Ni som är intresserade får gärna kika in på http://home.katter.nu/kattforum, som är världens bästa kattforum med många kunniga människor.

MVH

Lotta
lyckligt kattägd av en huskatt och tre raskatter

manna

  • Inlägg: 3788
    • -
Re:Kattungar bortskänkes
« Svar #23 skrivet: 08 dec-04 kl 08:10 »
Detsamma gäller om folk börjar lägga de 700 kronorna det kostar att kastrera sin honkatt när den är 6 månader gammal, istället för att producera fler och fler kattungar.

Tilläggas bör att lämplig ålder för att kasterera/sterilisera katten beror på när på året den är född.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Alore

  • Gäst
Re:Kattungar bortskänkes
« Svar #24 skrivet: 11 jan-05 kl 21:13 »
Tilläggas bör att lämplig ålder för att kasterera/sterilisera katten beror på när på året den är född.

Nej, faktiskt inte. Sveriges veterinärer har satt en gräns på 6 månader då man lugnt kan kastrera sin katt när den än är född, såvida den är frisk och kry rent kroppsligt.

manna

  • Inlägg: 3788
    • -
Re:Kattungar bortskänkes
« Svar #25 skrivet: 11 jan-05 kl 21:22 »
Sveriges veterinärer har satt en gräns på 6 månader

Det var ju underligt. I så fall är min veterinär antingen inte svensk eller inte veterinär...  ::)
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Azeman

  • Gäst
Re:Kattungar bortskänkes
« Svar #26 skrivet: 10 feb-05 kl 17:38 »
Oj,oj....
Jag undrar var jag skrev att jag tyckte man skulle skänka bort dom hur som helst??? Man kollar väl alltid upp hemmet så gott det går oavsett vilken summa man tar för djuret man säljer/skänker bort??? Det gör i alla fall jag...
 Jag vet också att SVERAK säger att man måste vänta till kattungen är tolv veckor, vet dock inte vad djurskyddslagen säger... Det är SÅ länge sedan jag hade kattungar, mina två gammelkattor är kastrerade, SE vilken ansvarsfull person jag är trots att jag inte vet skillnaden på rätt och fel ;)
 Så jag har ingen koll på lagar angående kattförsäljning.
 Men dock var jag med på den tiden som åtta veckor var gränsen för både katt och hund "leverans" och då tålde katterna det psykiskt. Men det kan ju ha ändrats...
Kanske är det skillnad på raskatter som fötts inne och bondkatter som fått vara ute från början ;) ? Skämt åsido så har jag också hört om katter som snuttar osv pga att dom tagits för tidigt från mamman, men jag tror egentligen det gäller ännu yngre kattungar.
 Till sist: Jag sätter ett otroligt värde på mina alldeles vanliga bondkatter det ska du veta!
                          Mvh
                       Charlotte
 


det är värkligen ingen skillnad på bondkatt och raskatt!!!
12veckor ska dom va... mindre än 10veckor kan dom få stora problem. Synd att en del människor inte kollar upp om djuret innan dom skaffar, pga sånt dära så då råkar djuren illa ut...

Azeman

  • Gäst
Re:Kattungar bortskänkes
« Svar #27 skrivet: 10 feb-05 kl 17:44 »
OK Charlotte, låt oss kalla det status i stället för värde (som du säger, man får visst väga varje ord i silvervåg).Man får välja sina strider... Du är medlem i alternativ.nu.
Men inställningen är "intressant": Klaga inte på X även om X är dåligt, för Y är värre. Jag tycker givetvis att Israels behandlig av palestinier är mer upprörande än att du vill ge bort dina katter gratis. Du vet inte vad jag lägger min energi på.Lägg av.

Annika, ge bort dina katter! Ingen kan hindra dig, men uppenbarligen är det många som, liksom jag , tror att detta är ofördelaktigt för katters status.


Håller med dej jag

Azeman

  • Gäst
Re:Kattungar bortskänkes
« Svar #28 skrivet: 10 feb-05 kl 17:49 »
För egen del skulle jag hundra gånger hellre skänka bort ett djur, vilken sort det än vore, till någon jag visste tog bra hand om det, än att sälja det dyrt via annons och lita till att folk är så snåla att de tar bra hand om något bara för att det kostade pengar (en sådan pengafixerad människa skulle jag för den delen inte ens låta ta hand om något av mina djur....).
Som Neiklot också skrivit här - inte fasen är man väl mer djurvän för att man har gott om pengar?


Pengar eller inte... Jag är uppföddare på katter, bland annat raskatter, men om man höjer pengarna så är det inte vem som hällst som tar katterna, och självklart så kollar man även upp ett hem innan det säljs, vare sej hur mycket pengar det handlar om eller inte..... minst 500kr, ska en katt kosta, även om det är bondisar, eller varför itne 1000kr... Vilket djur det än är så ska man alltid kolla upp hemmet!

Azeman

  • Gäst
Re:Kattungar bortskänkes
« Svar #29 skrivet: 10 feb-05 kl 17:53 »
Det var hemskt vilken låg nivå det var på den här diskussionen.

Självklart handlar det inte om att katten som sådan ska få ett monetärt värde, utan själva principen. Helst hade jag sett ett minimipris på 1000:- per kattunge för huskatter. Det är horribelt, men folk tänker faktiskt efter mer om de måste betala mer än, som någon sa, två pizzor.

Sen angående diskussionen om hur gamla kattungar ska vara. På 30-talet var det okej att kalla "negrer" för "människoliknande djur". För 20 år sedan var det okej att sälja kattungar vid åtta veckors ålder. Men forskningen går framåt, och bevisligen mår kattungar som tas för tidigt ifrån sin mamma sämre än de som får stanna tills de är 12 veckor. Inte alla - men många. Det kan bli problem med snuttande, psykisk instabilitet och problem att sköta lådan bland annat. Är det så jobbigt att behålla kattungarna i fyra veckor till kanske en bör omvärdera sin rätt att ha djur överhuvudtaget - det handlar om en livskamrat som kommer att leva i kanske 20 år till. Vad är då 4 veckor?

För övrigt hade jag hellre sett att alla katter blir "lägenhetskatter i storstockholm" än överkörda, ihjälslagna eller dränkta innan de öppnar ögonen. Det är en myt att huskatter inte kan trivas inomhus, och det är föga genetisk skillnad på huskatter och raskatter. Skillnaden i pris beror helt enkelt på att det är gratis att "föda upp" huskatter, medan det kostar multum att föda upp raskatter.

Den dagen alla börjar sälja sina huskattungar för minst 1000:-, 12 veckor gamla, avmaskade, vaccinerade, försäkrade och id-märkta skulle huskattsbeståndet minska och därigenom skulle statusen för katten i samhället höjas. Detsamma gäller om folk börjar lägga de 700 kronorna det kostar att kastrera sin honkatt när den är 6 månader gammal, istället för att producera fler och fler kattungar.

Ni som är intresserade får gärna kika in på http://home.katter.nu/kattforum, som är världens bästa kattforum med många kunniga människor.

MVH

Lotta
lyckligt kattägd av en huskatt och tre raskatter



mycket bra sagt!!!
kunde inte säga det bättre....

Jullan

  • Inlägg: 1036
    • Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
Re:Kattungar bortskänkes
« Svar #30 skrivet: 21 feb-05 kl 09:40 »
Måste bara lägga mig i och säga att visst är det trist att det blivit så att katter i viss mån anses som en slit o sslängvara som skänks bort.

Men, jag tycker det är bättre att man skänker bort sin katt genom en annons istället för att bara kasta bort den. Ja, för det händer faktiskt. Vi bor på lagom avstånd från stan för att folk tydligen ska tycka att man kan lämpa av oönskade husdjur här. Sedan en vecka bor lilla Findus hos oss, som släpptes av från en bil utanför vår granne. Hur man kan släppa av en 4(?) mån kattunge ute på landet i mitten av februari sådär, det fattar inte jag. Tyvärr är inte Findus det första husdjuret som hittats härute.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

437 gäster, 3 användare
beekeepern, Radar, ManPåGården

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser