Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bra recept för att tillaga kanin efterlyses!  (läst 20831 gånger)

bondelinda

  • Inlägg: 1741
  • Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
SV: Bra recept för att tillaga kanin efterlyses!
« Svar #20 skrivet: 01 feb-12 kl 14:21 »
Fylld kaninsadel i ugn är gott...

..spara "slagsidorna" och bädda in fyllningen, sen in i ugnen på låg temperatur 150-200 grader 1 1/2 -2 timmar (tills köttet lossnar från benen), om man vill  kan man rulla in den i folie så slipper man att "skinnet" blir hårt.

Fyllning kan t ex vara lök, mögelost eller getost

Eller stycka en hel kanin i delar, marinera i olja, soja och kryddor nån timme före tillagning, in i ugnen som ovan
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Gille

  • Inlägg: 1973
    • -
Kaninuppfödare och pelargontant.

 

Elritsan

  • Gäst
SV: Bra recept för att tillaga kanin efterlyses!
« Svar #22 skrivet: 07 mar-12 kl 09:18 »
Mitt tips är att använda lergrytan. Krydda kaninkroppen med franska örter. Lägg gul-lök klyftor i botten på lergrytan så köttet ej ligger mot. Tiden tror jag inte spelar sån stor roll. Jag brukar ha ca 200 grader en timme. En gång somnade jag så den låg minst 3 timmar. Tyckte inte det var dåligt hellre.

Bolshögsmargit

  • Inlägg: 14
  • Ölänning i ljuv exil på Österlen.
    • Skåne
    • Gittosmat
SV: Bra recept för att tillaga kanin efterlyses!
« Svar #23 skrivet: 16 maj-12 kl 22:01 »
Jag har ett riktigt bra kaninrecept här: http://gittosmat.blogspot.se/2006/10/bambi-och-stampe-i-min-gryta.html

Det innehålller visserligen blad från mandelträdet, men det kan man med gott resultat utesluta på våra breddgrader. Mandel maler man bäst i en mandelkvarn (finns på bla coop). Gott och enkelt. Lite pressad citron i grytan några minuter innan servering gör det hela ännu bättre.

Yrmff

  • Gäst
SV: Bra recept för att tillaga kanin efterlyses!
« Svar #24 skrivet: 21 maj-12 kl 09:26 »
Å, nu blev jag inspirerad och återfick hoppet  :)

Jag brynte bitarna bara och kokade köttet sedan men kanske att bryna är "too much" också på så magert kött. Roligt med så många svar. Hoppas vi får ännu fler inspirerande recept!!!

Bryn gärna för smak och färg!!!
Sen är Ulrik helt rätt ute =koka gryta ... herbes de provence+ rödvid ,kurry
Rökt är smaskigt
Grilla!!  marinera ....(slaksidor+revben+vingar blir ruggigt gott öltilltugg om du inte gör färs av det)

mvh Y

turinge

  • Inlägg: 138
  • Jag lär mig genom att gå dit jag måste gå
    • Södermanland
SV: Bra recept för att tillaga kanin efterlyses!
« Svar #25 skrivet: 30 maj-12 kl 21:10 »
Det finns 7 recept på kanin på sajten www.kokaihop.se som har många, många recept. Går att prenumerera på. Annars bruka(de) jag använda recept för kyckling och alla trodde jag hade kyckling i grytorna. (Har inte kaniner nu).
« Senast ändrad: 30 maj-12 kl 21:13 av turinge »
Jag har det mesta jag behöver...  utom en trevlig karl ;).

ripper

  • Inlägg: 100
    • Västergötland
SV: Bra recept för att tillaga kanin efterlyses!
« Svar #26 skrivet: 30 maj-12 kl 21:29 »
funkar ypperligt med kycklingrecept meeeen tänk på att korta tider & sänk värmen lite för det är ju ett magert kött.... :-[
Det ska va gött å leva!! Aaaaaannars kan det kvetta!!!

bossa53

  • Inlägg: 1
    • Värmland
SV: Bra recept för att tillaga kanin efterlyses!
« Svar #27 skrivet: 30 sep-16 kl 10:37 »
Vi gör ofta dillkött på kanin,ungarna älskar det

Kanin-Eva

  • Inlägg: 785
    • Dalarna
SV: Bra recept för att tillaga kanin efterlyses!
« Svar #28 skrivet: 30 sep-16 kl 11:57 »
Vi styckar alltid kaniner och fryser in (och tillagar) styckdelarna för sig. DE delar vi styckar i är lår, vingar (dvs. framben) och filé. Resten blir färs. Jag tycker att det är byngligt att tillaga en hel kanin för den innehåller en massa småben som hamnar i maträtten. genom att använda styckdelarna för sig blir det mycket smidigare.

Och sedan är vi noga med 10-10-regeln (att köttet inte ska gå under 10 grader de första 10 timmarna efter slakt). Med den behandlingen tycker jag att man kan laga, i princip, allt på kanin. Några snabba enkla recept:

Ugnstekta kaninvingar
Dela vingarna i två delar så att skudlerbladen blir en del och själva benet en (blir enklare att äta då).
Marinera en stund i en blandning av olja, soja, lite vinäger, pressad vitlök och grillkrydda (eller andra kryddor du gillar)
Själp upp allt i en långpanna eller annan ugnsäker form och in i ugnen på ca 200 grader tills köttet fått en aptitlig färg. Kan ta kanske 45 min.
Det här är lite pilligt att äta men brukar uppskattas av barnbarnen (och av vuxna också). Servera gärna med någon bbq-sås.

Kaninlår i "vandringssås" (4 port)
Receptet har ni kanske stött på för annat kött och det är ett jättegott och enkelt sätt att tillaga allt sorts kött men vi använder det bara till kanin. Det som gör det snabbt och enkelt är att en inte bryner köttet.

4 kaninlår
1 dl creme fraiche
2 dl vispgrädde
0,5 dl japansk soja (använder du kinesisk soja tar du hälften)
2-3 vitlöksklyftor (vi älskar vitlök, är du inte vitlöksfantast kan du minska lite)
1 tsk sambak eller hackad chili efter smak

Lägg kaninlåren i en ugnsform. Blanda ihop såsen. Häll över kaninlåren och så in i ugnen 175 grader ca 1 tim.

Annars använder vi ofta recept för kyckling, t.ex. Skuttande Jacob (Flygande Jacob med kanin istället för kyckling). Till det använder vi filén skuren i slantar och brynta runt om innan de åker i i ugnen.
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

768 gäster, 4 användare
xaelanar, Tur-Johan, Evangeline, per.martinsson

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser