Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  4 lammungar  (läst 1821 gånger)

hundbiten

  • Inlägg: 8
4 lammungar
« skrivet: 03 apr-08 kl 18:20 »
Min ena tacka har fått 4 lammungar! Om man ser att de får för lite, vad är då bäst att göra? Ta ut en av dem eller ge alla extra? Det är "min" första lamning!
  :)

Klipparn

  • Inlägg: 983
  • Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
SV: 4 lammungar
« Svar #1 skrivet: 03 apr-08 kl 18:32 »
prova med att ge alla ....  försök få den som e störst att tycka om lammnäringen .
Lammproducent och fårklippare..
Swoooosh!     What was that?        That was your life, mate.
Oh. That was quick. Do I get another one?      Sorry, mate, that was it...    (Basil Fawlty)

Fritjoff

  • Inlägg: 368
SV: 4 lammungar
« Svar #2 skrivet: 03 apr-08 kl 19:58 »
Min ena tacka har fått 4 lammungar! Om man ser att de får för lite, vad är då bäst att göra? Ta ut en av dem eller ge alla extra? Det är "min" första lamning!
  :)

Ibland blir det lite så att den minsta/svagaste blir utkonkurrerad, får spenen snodd ifrån sig av dom andra. Vi har en tacka med 4, och en utav dom är liten. Den får inte tillräckligt så vi matar med flaska nu och börjar vänja den med lamm bar. Dom andra tre klarar sig bra på tackans mjölk.

I.A

  • Inlägg: 114
SV: 4 lammungar
« Svar #3 skrivet: 03 apr-08 kl 20:24 »
prova med att ge alla ....  försök få den som e störst att tycka om lammnäringen .
Ska man tvinga i dom? En av våra tackor har fyra och jag har provat ge dom extra men dom vill inte ha. Jag har studerat tackan och hon verkar se till att alla får dia. Hon ger två först, sen vandrar hon runt och när dom första gått till värmelampan, ger hon de andra två. Fast det är klart att dom vill kanske ha mer mängd allt eftersom dom växer?
Mvh Ingela

Klipparn

  • Inlägg: 983
  • Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
SV: 4 lammungar
« Svar #4 skrivet: 03 apr-08 kl 20:39 »
Ska man tvinga i dom?Hon ger två först, sen vandrar hon runt och när dom första gått till värmelampan, ger hon de andra två.
Mvh Ingela

vissa lamm dör hellre än dricker av en napp. 
och SPARA den tackan  :D
Lammproducent och fårklippare..
Swoooosh!     What was that?        That was your life, mate.
Oh. That was quick. Do I get another one?      Sorry, mate, that was it...    (Basil Fawlty)

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: 4 lammungar
« Svar #5 skrivet: 04 apr-08 kl 08:22 »
Lammen gillar inte lammnäring när det finns äkta vara att tillgå...
För att lära dom att dricka från flaska, börja med att ge dom äkta vara i den, dvs tackmjölk. Sen kan du gå över till lammnäring, men det får nog bli med en napp med stort hål och lite tvång - trycka/klämma ut mjölken i munnen. Se till att lammen har tillgång till bra kraftfoder med en gång, så kan dom också komplettera där...
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

I.A

  • Inlägg: 114
SV: 4 lammungar
« Svar #6 skrivet: 06 apr-08 kl 15:55 »
vissa lamm dör hellre än dricker av en napp. 
och SPARA den tackan  :D
:D Ja du...Den tackan blir inte billig för den som är spekulant. Jag har provat ge tillägg varje dag. De tuggar mest på nappen. I går kväll ville två utav lammen ha lite, ca 20 gram var. Lammen äter havre, hösilage och dricker vatten ur hinken. De är fem dygn gamla nu. Växer och busar.

Mvh Ingela

Fåraherden

  • Inlägg: 485
    • -
SV: 4 lammungar
« Svar #7 skrivet: 08 apr-08 kl 09:57 »
Mitt råd är vänta lite och se om det går bra, det kanske är i senaste laget nu, men i alla fall. Brukar få ett par omgångar fyrlingar varje år (samma tackor), de löser det utan att man ger lammen något extra. Tackan bör väl få en extra energikick, men kan man slippa nappa ungarna är väl det rätt bra.

De brukar väl inte bli flockens största lamm, men fyrhalvstora lamm är ju bättre än ett stort.
Familjefåraherde med totalt cirka 30 tackor. Blandras och renrasig gute. Också delaktig i vallodling och skötslen av cirka 15 herefordkossor.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

456 gäster, 3 användare (1 dolda)
ärt, camilla silwing

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser