Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Byta fröer?  (läst 11184 gånger)

Diana

  • Inlägg: 44
Re:Byta fröer?
« Svar #20 skrivet: 06 jan-08 kl 15:04 »
Jag har, sedan jag flyttade ut hit på landet, skapat en tradition som innebär att jag på nyårsdagen inleder fröletandet på nätet. Jag vet att jag förköper mig annars så på nåt sätt måste jag hindra mig själv.  8)
Fast det är en skön start på det nya året att i flera timmar surfa igenom alla häftiga sortiment som finns och drömma om hur trädgården skulle kunna se ut.

Förresten...ruccolafrö, någon?

Ja tack Gärna!

//Di
På gården finns: 2 katter, 1 hund, 1 get, 11 fjäderfän, marsvin och 2 eremitkräftor

SarLa

  • Inlägg: 1082
  • Stundtals kreativ, känslomagnet.
    • Västergötland
Re:Byta fröer?
« Svar #21 skrivet: 22 jan-08 kl 22:21 »
Jag har Malvafrön
Irrationellt tänkande, Stundtals kreativ konstnärssjäl. Koffeinist med svaga njurar o flackande blick

Boxer

  • Inlägg: 1
Re:Byta fröer?
« Svar #22 skrivet: 24 jan-08 kl 13:57 »
Jag söker frö till:
Euonymus cornutus quinquecornutus - Jokerbenved
Euonymus verrucosus - Vårtbenved
Frangula alnus 'Aspienifolia' - Fjäderbrakved

Finns det någon som har det så är jag väldigt intresserad.  :)

Parkettodlaren

  • Inlägg: 50
    • Parkettodlaren
SV: Byta fröer?
« Svar #23 skrivet: 01 mar-08 kl 21:50 »
Tro det eller ej, men jag vill ha frö till kirskål. Jag kommer nämligen bara att odla den i kruka inomhus, och den lär ska vara god. Byter gärna mot plantor av jordmandel.

Jullan

  • Inlägg: 1036
    • Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
SV: Byta fröer?
« Svar #24 skrivet: 01 apr-08 kl 14:12 »
 :P
Frön är nog lite svårt så här års, men du kan få lite rötter om du vill! Kirskål är ju så härdig att det borde gå bra att dra upp lite rötter och plantera om.

Vill du ha kan jag gääärna byta mot jordmandel, om du talar om vad det är  ;D
Kirskål har vi så det räcker och blir över ::)

/J

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
SV: Byta fröer?
« Svar #25 skrivet: 01 apr-08 kl 14:49 »
Tro det eller ej, men jag vill ha frö till kirskål. Jag kommer nämligen bara att odla den i kruka inomhus, och den lär ska vara god. Byter gärna mot plantor av jordmandel.
Den ÄR god. Man använder den som spenat, i stuvningar, soppor och liknande.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
Flyttade inlägg
« Svar #26 skrivet: 12 apr-08 kl 07:57 »
Jag har flyttat ett inlägg till "Fröer önskas".

Anders, moderator
« Senast ändrad: 13 apr-08 kl 02:12 av Anders Skarlind »

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Byta fröer?
« Svar #27 skrivet: 13 apr-08 kl 15:25 »
Jag ber er att i fortsättningen göra fröbytesförslag i den nya klistrade tråden Fröer bytes. (Den kommer alltid ligga överst.) Jag avvaktar dock av diverse skäl med att låsa tråden.

Anders, moderator

marcusm

  • Inlägg: 8
SV: Byta fröer?
« Svar #28 skrivet: 25 jul-08 kl 01:32 »
har fröer till Kryddsalvia Salvia officinalis

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Byta fröer?
« Svar #29 skrivet: 25 jul-08 kl 08:41 »
har fröer till Kryddsalvia Salvia officinalis


Har du odlat dem själv? Hur gjorde du?

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Byta fröer?
« Svar #30 skrivet: 02 mar-11 kl 14:48 »
Jag läser denna tråd med ett allt större leende på läpparna.  Detta är alternativ.nu när det är som bäst!  :)

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

tinna.m

  • Inlägg: 2451
    • Skåne
SV: Byta fröer?
« Svar #31 skrivet: 16 mar-11 kl 15:43 »
har fröer till Kryddsalvia Salvia officinalis

Har du odlat dem själv? Hur gjorde du?

Nu undrar jag varför du undrar? De självsår sig hos mig, utom när jag repar av fröerna och sår dem i rad. Ska det va svårt?
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Byta fröer?
« Svar #32 skrivet: 16 mar-11 kl 16:31 »
Nu undrar jag varför du undrar? De självsår sig hos mig, utom när jag repar av fröerna och sår dem i rad. Ska det va svårt?

Tja, det undrar jag också. Det har gått 2,5 år! Inte så lätt att veta i efterhand. Allmänt sett tycker jag det kan vara intressant att veta om folk erbjuder fröer de odlat själva eller överskott av fröer de köpt. Jag kan inget om fröodling av Salvia, så det kan också hända att jag ville lära mig lite om det, och ge er övriga tillfälle att lära er. Nu har ju du gjort lite för att fylla denna kunskapslucka. Dock finns det mer man ibland vill veta om man odlar frö. Är den kors- eller självbefruktare? Hur gamla är de när de blommar (vilket år)? Om de måste övervintras, i vilka delar av landet kan man göra det? Det kanske är enkelt i Skåne men svårt på andra håll. När under säsongen mognar fröet?
« Senast ändrad: 16 mar-11 kl 16:36 av Anders Skarlind »

Anemona

  • Inlägg: 190
  • Grönavågare i sta'n, singel
    • Skåne
SV: Byta fröer?
« Svar #33 skrivet: 17 mar-11 kl 23:42 »
Hej!

Är lite sent ute kanske, men jag undrar om någon har fröer att skänka/ byta lite fröer? Eftersom jag bor i lägenhet är det ca 5 frö per sort jag behöver... ::)

Intresserad av såpnejlika, paprika, pelargon, perenner som krukväxter, kryddor?
Ska försöka få tag i lyciumbär, har ev någon tomatplanta av ekologisk gul, lila och röda plommon-/mini tomat att byta med..om det går att skicka... :P
Gillar: ekologiskt - kreativitet - självhushållning - samverkan - byteshandel/ second hand

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Byta fröer?
« Svar #34 skrivet: 17 mar-11 kl 23:57 »
Hej!

Är lite sent ute kanske, men jag undrar om någon har fröer att skänka/ byta lite fröer? Eftersom jag bor i lägenhet är det ca 5 frö per sort jag behöver... ::)

Intresserad av såpnejlika, paprika, pelargon, perenner som krukväxter, kryddor?
Ska försöka få tag i lyciumbär, har ev någon tomatplanta av ekologisk gul, lila och röda plommon-/mini tomat att byta med..om det går att skicka... :P
Se under Grönsaker Frökedja och anmäl dig där så kanske du kan komma med som länk i kedjan ;)
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Anemona

  • Inlägg: 190
  • Grönavågare i sta'n, singel
    • Skåne
SV: Byta fröer?
« Svar #35 skrivet: 18 mar-11 kl 02:11 »
Jaha.... ??? Tack!  ok... ::) hur gör jag? skriver en ny annons?
Gillar: ekologiskt - kreativitet - självhushållning - samverkan - byteshandel/ second hand

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Byta fröer?
« Svar #36 skrivet: 18 mar-11 kl 06:44 »
Jaha.... ??? Tack!  ok... ::) hur gör jag? skriver en ny annons?
Njae, skriv på den tråden att du gärna vill vara med i frökedjan, två kedjor har redan varit igång de sista veckorna ;)
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

tinna.m

  • Inlägg: 2451
    • Skåne
SV: Byta fröer?
« Svar #37 skrivet: 18 mar-11 kl 07:41 »
Jaha.... ??? Tack!  ok... ::) hur gör jag? skriver en ny annons?

Prova klicka på länken nedan. Det är fler som vill byta fröer  :D
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=104908.msg964737#new
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Byta fröer?
« Svar #38 skrivet: 18 mar-11 kl 09:21 »
Det går bra att efterlysa fröer i som Anemona gjorde, i denna tråd eller nyskapad tråd under Fröodling.

Frökedjetråden under Grönsaker byter fröer enligt en annan modell, som också är en möjlig variant. (Beskrivs i den tråden.) För övrigt, för min del fick frökedjetråden gärna ligga under fröodling, så samlade vi frösnacket här.

Anders, moderator

 

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Byta fröer?
« Svar #39 skrivet: 18 mar-11 kl 13:55 »


..."Frökedjetråden under Grönsaker byter fröer enligt en annan modell, som också är en möjlig variant. (Beskrivs i den tråden.) För övrigt, för min del fick frökedjetråden gärna ligga under fröodling, så samlade vi frösnacket här".

Anders, moderator
[/quote]
Håller med där eftersom det inte specifikt är grönsaksfröer som byter ägare utan andra växter oxå. I alla fall är det jätteroligt att få överraskningspaket med fröer direkt i brevlådan  ;) :D :)
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

728 gäster, 4 användare (1 dolda)
Oskari, sayerbýr, Tångräkan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser