Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Att använda bär utan att använda socker?  (läst 18169 gånger)

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
Re:Att använda bär utan att använda socker?
« Svar #20 skrivet: 11 apr-07 kl 16:43 »
Finns sätt utan socker även om det inte är kalorifritt.
"Topfel" eller nåt i den stilen kallade man det i tyskland.

Man dränker bären eller frukten i sprit(rom) och då håller det ett bra tag, om man inte är allför begiven.

Mycket trevligt att äta jordgubbar på vintern, och bli lite berusad av efterätten.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Sommartorparn

  • Inlägg: 2834
Re:Att använda bär utan att använda socker?
« Svar #21 skrivet: 11 apr-07 kl 16:47 »
Rumtopf är inte särskilt sockerfritt även om det är fullt av alkohol också. Men det är klart, teoretiskt kan man ju  konservera i bara alkohol. Har själv gjort rumtopf en gång, men sen kom barnen och det är ju en barnförbjuden efterrätt. Det brukas göra i ganska stora satser. Tror inte vi gör åt det faktiskt.

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
Re:Att använda bär utan att använda socker?
« Svar #22 skrivet: 11 apr-07 kl 16:50 »
Jag har alltid gjort det utan socker, och då med jordgubbar eller plommon, bären har ju tillräcklig sötma och socker behövs inte för konservering.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Sirpusbollen

  • Inlägg: 858
  • odling, raw food och sløjd
    • Hälsingland
Re:Att använda bär utan att använda socker?
« Svar #23 skrivet: 11 apr-07 kl 16:54 »
Nu har jag checkat upp det.. Det är bär som är sötade med äppelkoncentrat. Så var det citronsyra, pektin och ett konserveringsmedel som jag inte kommer ihåg vad det hette..

Nora 100% Frisk & Fruktig heter produkten.
« Senast ändrad: 11 apr-07 kl 16:56 av Sirpusbollen »
Drömmer om lerigt hobbithus, permakultur, bin, gröna odlingar och egen spirulina. Inspiration och skapa <3
Lev och Spira - Raw food och hälsa

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
Re:Att använda bär utan att använda socker?
« Svar #24 skrivet: 11 apr-07 kl 17:45 »
Satt precis själv och funderade på detta...men såg att någon redan nämnt Stevia eller Sötflockel som den heter hos oss. En  växt som man kan torka och sedan pulverisera. 300ggr sötare än socker, noll kalorier...ett nyttigt socker ifrån naturen. Så det tänker jag jag använda!

Socker har dubbla egenskaper i sylt etc. Dels för sötman, och dels som konservering. Innebär att om man använder annat än socker, så får man fixa hållbarheten på annat sätt, frysen t.ex.

Edgar

boltgirl

  • Inlägg: 36
SV: Att använda bär utan att använda socker?
« Svar #25 skrivet: 01 feb-13 kl 02:41 »
Så... återupplivar tråden här.

Lingon, äpplen och enbär har föreslagits, liksom frys och paraffinförsegling.
Finns det någon som vet mer nu, ett par år efter originalfrågan ställdes? Det skulle till att vara en väldigt stor frys för att hålla alla saft och syltburkar, och hur gjorde de förr?

Tar gärna emot fler tips!

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Att använda bär utan att använda socker?
« Svar #26 skrivet: 01 feb-13 kl 03:48 »
Så... återupplivar tråden här.

Lingon, äpplen och enbär har föreslagits, liksom frys och paraffinförsegling.
Finns det någon som vet mer nu, ett par år efter originalfrågan ställdes? Det skulle till att vara en väldigt stor frys för att hålla alla saft och syltburkar, och hur gjorde de förr?

Tar gärna emot fler tips!

Förr sparade de bara de bär som naturligt håller sig länge, resten åts bara färskt. Det är just därför det traditionellt har handlats med lingon och hjortron, medan hallon blåbär och annat inte alls varit lika stora produkter

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: Att använda bär utan att använda socker?
« Svar #27 skrivet: 01 feb-13 kl 06:10 »
Så... återupplivar tråden här.

Lingon, äpplen och enbär har föreslagits, liksom frys och paraffinförsegling.
Finns det någon som vet mer nu, ett par år efter originalfrågan ställdes? Det skulle till att vara en väldigt stor frys för att hålla alla saft och syltburkar, och hur gjorde de förr?

Tar gärna emot fler tips!

Alla sätt att bevara är redan nämnda.

Konservera med socker och/eller kemikalier. (Lingon)
Koka och konservera sterilt.
Lägga in i sprit eller jäsa.
Frysa in.
Torka.

Att frysa in är bäst om du vill bevara vitaminer. Att torka bevarar lite vitaminer. Kokar du försvinner så gott som alla vitaminer.

Frys först så mycket som möjligt, utan att koka eller sockra. Ät rårört. Koka sylt och saft som rent godis utan näring, utöver mineraler och socker. Torka sedan resten.

Förr så åt man upp sig på våren, sommaren och hösten och överlevde vintern. Ibland.

Existens!

  • Gäst
SV: (Ämne saknas)
« Svar #28 skrivet: 01 feb-13 kl 06:31 »
Man överlevde även att ha socker i bären. Varför skulle man inte göra det nu?  Är den här skräcken för socker verkligen befogad?

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: (Ämne saknas)
« Svar #29 skrivet: 01 feb-13 kl 07:14 »
Man överlevde även att ha socker i bären. Varför skulle man inte göra det nu?  Är den här skräcken för socker verkligen befogad?

Socker är definitivt inte nyttigt. Men konsumeras ändå i allt högre utsträckning. Förmodligen för att det är billigt att framställa i det industriella jordbruket och för att det är gott och för att man därför kan tjäna bra med pengar på det. Det är fullt rimligt att försöka hitta metoder för att minska sin användning av socker. Jag har svårt att se hur det skulle kunna tolkas som en "skräck" för socker.

Men även om det faktiskt vore en skräck, så vore det en rätt sund skräck.

mille

  • Inlägg: 2069
  • Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
SV: Att använda bär utan att använda socker?
« Svar #30 skrivet: 01 feb-13 kl 07:34 »
Om man vill göra en sylt eller marmelad, men undvika det vita, raffinerade sockret, så går det bra att byta ut mot honung.

En del sylter behöver lite socker för att få rätt konsistens men den största delen kan ersättas. Alla bär kanske inte passar i smak med honung, medan andra får en smak av färska bär ihop med honung.

Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Existens!

  • Gäst
SV: Att använda bär utan att använda socker?
« Svar #31 skrivet: 01 feb-13 kl 11:08 »
Men hur mycket sylt äter man?  Utslaget över tid så tror jag att jag äter kanske 2 matskedar sylt i veckan.. Då lär det ju knappast vara boven i dramat när det gäller att få i sig socker.

wahlgrens

  • Inlägg: 648
    • Uppland
SV: Att använda bär utan att använda socker?
« Svar #32 skrivet: 01 feb-13 kl 16:03 »
Själv sockrar jag med gott samvete. Är mer orolig för alla dessa tillsatser i köpemat. Men jag blev nyfiken på det här med honung. Eftersom jag vill leva så självförsörjande som möjligt så är ju honung en bra sockerart som man kan få fram hemma på gården. Har inte bin nu, men skulle gärna ha det så småningom. Därför undrar jag... ni som tipsar om honung. Har ni något recept på sylt med honung? Hur stor mängd ska man ha om man ska koka saft och sylt?

mille

  • Inlägg: 2069
  • Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
SV: Att använda bär utan att använda socker?
« Svar #33 skrivet: 01 feb-13 kl 21:18 »
Jag använder samma recept och byter socker mot honung, tar kanske lite mindre honung än socker. Om jag märker att sylten inte tjocknar som den skall så tar jag i lite socker under kokningen. En variant är att ta i fruktpektin för att få rätt konsistens.

Jag marinerar oftast mina bär i honung + citronsaft före kokning.
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

kirsikkainen

  • Inlägg: 7
    • -
SV: Att använda bär utan att använda socker?
« Svar #34 skrivet: 24 jun-13 kl 23:33 »
detta undrar jag också.

inte för att jag är så j-a smart o ngn gammal torpare hade väl löst problemet förr om det fanns en lösning men när jag brainstormade kom jag på idén med sötdoftande nektarfyllda växter, typ älggräsblommor. de borde väl kunna tas tillvara likt fläder så att de neutraliserar det beskaste i saften, men inte är lika starkt som honung el socker (eller fläder).

plus konserveringsmedel typ natriumbensoat eller citronsyra då, eller äppelcidervinäger?
saftfabrikanterna brukar väl lösa det med att hälla i ngn fruktjuice men det förstör väl saftkaraktären litet

Broberg

  • Gäst
SV: Att använda bär utan att använda socker?
« Svar #35 skrivet: 24 jun-13 kl 23:57 »
Men hur mycket sylt äter man?  Utslaget över tid så tror jag att jag äter kanske 2 matskedar sylt i veckan.. Då lär det ju knappast vara boven i dramat när det gäller att få i sig socker.

Ser inte heller problemet, även om man skulle äta din veckoranson av sylt, per dag.

kirsikkainen

  • Inlägg: 7
    • -
SV: Att använda bär utan att använda socker?
« Svar #36 skrivet: 25 jun-13 kl 00:11 »
problemet är mest att sockret tar ut de andra smakerna så att det bara smakar socker..
men detta kommer från någon som före 25 års ålder drack eller skulle kunna dricka ca 10 burkar läsk om dan och vara lycklig
plötsligt en dag vaknade jag märkligt nog upp och gillade "Riktiga Smaker", inte socker i mat förutom varannandagsplockgodiset,
läsk gillar jag fortfarande men bara cider & CherryCola..
« Senast ändrad: 25 jun-13 kl 00:16 av kirsikkainen »

Broberg

  • Gäst
SV: Att använda bär utan att använda socker?
« Svar #37 skrivet: 25 jun-13 kl 00:16 »
problemet är att sockret tar ut de andra smakerna så att det bara smakar socker..
men detta kommer från någon som före 25 års ålder drack eller skulle kunna dricka ca 10 burkar läsk om dan och vara lycklig
plötsligt en dag vaknade jag märkligt nog upp och gillade "Riktiga Smaker", inte socker i mat förutom till lördagsplockgodiset, som iofs gärna får vara saltsurt.
läsk gillar jag fortfarande men bara cider & CherryCola.

Jo, det ska bara vara där det hör hemma och det är i få grejer, men sylt är med där.

Lena i Fjollträsk

  • Gäst
SV: Att använda bär utan att använda socker?
« Svar #38 skrivet: 25 jun-13 kl 05:33 »
detta undrar jag också.

inte för att jag är så j-a smart o ngn gammal torpare hade väl löst problemet förr om det fanns en lösning men när jag brainstormade kom jag på idén med sötdoftande nektarfyllda växter, typ älggräsblommor. de borde väl kunna tas tillvara likt fläder så att de neutraliserar det beskaste i saften, men inte är lika starkt som honung el socker (eller fläder).

plus konserveringsmedel typ natriumbensoat eller citronsyra då, eller äppelcidervinäger?
saftfabrikanterna brukar väl lösa det med att hälla i ngn fruktjuice men det förstör väl saftkaraktären litet



Gjorde fläderdricka förra året utan citronsyra och med avsevärt mindre socker än man brukar ha saftrecepten, hade i extra pressad citronsaft från mycket fler citroner än man brukar ha skära ner i saften. Produkten får förstås betraktas som en färskprodukt eller frysas, men även vanlig flädersaft brukar ju vara vansklig att förvara länge den med. Gott blev det i alla fall, men kanske inte nått för barnens saftkalas.

Av citronerna som man silar efter att gjort saften kokade jag sedan marmelad, fast det är väldigt kladdig process. Först ska man ju pilla bort flädern och sedan skar jag bort det vita på citronskalen. Man kan ha det kvar men då blir marmeladen lite bitter. Marmeladen blev så god, så vetetusan om inte saften var biprodukten till marmeladtillverkningen.
« Senast ändrad: 25 jun-13 kl 05:54 av Lena i Fjollträsk »

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: Att använda bär utan att använda socker?
« Svar #39 skrivet: 25 jun-13 kl 06:50 »
Intressant hade varit att få reda på hur man gjorde förr.

Om man med förr bara menar de senaste 100 åren så fanns det socker. Sockerbetan har odlats i Sverige i ca 120 år, och det är under dessa 120 år som vår fäbläss för söt sylt, söta kakor, godis och vår massiva konsumtion av socker öht utvecklats.

Innan dess hade man inte alls samma tillgång till socker, att använda som konserveringsmedel och smaksättning. Jag antar att man torkade mycket mer? Det gav i sig mer sötma genom koncentrationen, och behöll mer av vitaminer än det "moderna" påfundet att koka sylt med massor med socker. Eller kokade söt saft.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

754 gäster, 1 användare
Hokuspokus

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser