Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  2 snabba frågor om takisolering  (läst 8526 gånger)

mne

  • Inlägg: 159
    • Skåne
2 snabba frågor om takisolering
« skrivet: 22 maj-14 kl 09:10 »
Hej, bor i litet gammalt torp o ska isolera snedtaket på vinden i helgen. Har beställt 95 mm stenull och kommer senare att lägga 45 mm utanpå det. Nu är jag lite orolig att detta blir för lite, eftersom det överallt tjatas om minst 200, gärna 300 mm. Jag ska dock inreda vinden och vill inte stjäla för mycket takhöjd. Dessutom är detta ett litet hus som är relativt lätt att värma upp tycker jag. Är det ändå idiotiskt att isolera så lite eller kan någon lugna mig och bekräfta att det faktiskt kommer vara lönt.

Fråga 2, någon jag talade med började prata om kondens när varm luft från nedanvåningen kommer upp till den kalla, isolerade vinden. Om detta stämmer, finns det något jag kan göra redan innan/under isoleringen för att förebygga detta?

Tack för hjälpen! :-)

Edit: huset är byggt i lersten med panel utanpå och på taket är det plåt.

Lägger även till fråga 2b efter att ha läst här på forumet att man inte ska sätta plast om huset inte är permanent uppvärmt eftersom det kan bli kondens när det är varmare ute än inne. Stämmer det? Förstår inte riktigt, när det är varmare ute än inne (på sommaren) värmer man ju ändå knappt upp huset.
« Senast ändrad: 22 maj-14 kl 09:19 av mne »

Markus_Almroth

  • Inlägg: 488
    • Medelpad
SV: 2 snabba frågor om takisolering
« Svar #1 skrivet: 22 maj-14 kl 12:05 »
Jag skulle defitivt överväga att avbeställa stenullen och istället beställa något cellulosabaserat som klarar av att transportera fukt åt respektive håll.

Plast är ingen bra idé att stoppa in i ett gammalt hus, men att lägga in stenull utan plast kan vara en  ännu sämre idé eftersom stenullen inte har en fuktvandring, utan en ångvandring och när ångans temperatur genom materialet sjunker på sin resa till utsidan kan det passera daggpunkten, och då får du en kondensering i isoleringen som kan leda till fuktproblem.

Har du ett hygroskopiskt material kommer fukten vandra genom själva materialet och den relativa fukthalten kommer sjunka med temperaturen och det kommer inte föreligga risk för kondens.

/M
Ät kött - må bra - lev länge.

mne

  • Inlägg: 159
    • Skåne
SV: 2 snabba frågor om takisolering
« Svar #2 skrivet: 22 maj-14 kl 23:57 »
Oj, det är nog försent för det, isoleringen e redan betald o hämtad och jobbet ska ske i helgen. Men nu blir man ju lite orolig. Att lägga stenull + plast är ju standard. Något jag kan göra för att förebygga de risker du talar om?

Min plan är att lägga 95mm stenull, sedan plast och därefter 45mm till. Så har snickarbekant samt bygghandel sagt åt mig att göra. Förutom din invändning har jag nu även hört från en annan bekant att det verkar dumt o lägga plast mellan två lager isolering. Fler åsikter om detta? Det är lite brådis eftersom detta ska göras i helgen...

malarmaster

  • Inlägg: 5261
    • Småland
SV: 2 snabba frågor om takisolering
« Svar #3 skrivet: 23 maj-14 kl 04:13 »
mineralull/stenull är egentligen bara skit i gamla hus då de kräver plast på insidan.Plast mellan isoleringslager kan leda till framtida problem då isoleringslagret  närmast rummet på "fel" sida plasten kan lagra fukt.
Som tidigare skrivits hade man sluppit detta problem om man använt ett cellulosabaserat isoleringsmaterial,det andas och plast är onödigt.
Det du kan göra är att bygga på balkarna så du får plats med isoleringen och sedan sätta plasten närmast rummet och på den någon skiva,gips eller trä.
Tänk också på att du måste ha en luftspalt mot yttertaket som är ventilerad.Det finns typ veckad kartong att köpa och lägga mot yttertaket så isoleringen inte ligger mot yttertaket.luftspalten bör inte vara mindre än 40 mm.
Saknas luftspalt kommer du att få kondens mot yttertaket och framtida problem.
Yttertaket var plåt men ligger det råspont närmast vinden?Eller hur är konstruktionen? Ulf

Blekslättens Gård

  • Inlägg: 486
  • Blekslatten gard.se
    • Dalsland
SV: 2 snabba frågor om takisolering
« Svar #4 skrivet: 23 maj-14 kl 05:34 »
Hej jag brukar göra luftningen av 45 45 reglar och masonite.Kanske skulle byta plasten mot svartpapp mvh.
Ekologisk pärlhöns uppfödning

Nuffield

  • Inlägg: 90
    • Västerbotten
SV: 2 snabba frågor om takisolering
« Svar #5 skrivet: 23 maj-14 kl 06:39 »
Det finns ett forum som heter byggahus. Jag tror faktiskt du får bättre svar där  :) Men ska du använda stenull måste du ha plast och den ska sitta på insidan isoleringen.

mne

  • Inlägg: 159
    • Skåne
SV: 2 snabba frågor om takisolering
« Svar #6 skrivet: 23 maj-14 kl 09:04 »
Inte utan att jag blir lite nervös här o undrar om jag ska ställa in alltihop fast material är på plats o hjälp på väg i em. Det har aldrig känts rätt att isolera med stenull och plast men så har jag förstått att man gör om man inte kan lägga ut en förmögenhet på naturmaterial. (Cellulosa-material har jag missat). Det är snickare, byggvaruhus och internet som gett mig denna bild. För att vara ärlig har jag inte gjort så mycket reseach utan bara litat på att det folk sagt stämmer, speciellt då de sagt ung samma sak. Tills nu.

25 mm luftspalt har jag tänkt ha, därefter masonit, sedan 95mm isolering, den hemska plasten och därefter 45 mm till. Många verkar göra så, för att lägga tex el i det sista lagret utan att behöva dra den genom plasten. Tydligen ska det vara ok att bygga in plasten om det är max 1/3 in.

Ja i taket ligger råspont, sedan någon slags svart skiva innan plåten.


Anders G.

  • Inlägg: 1040
    • -
SV: 2 snabba frågor om takisolering
« Svar #7 skrivet: 23 maj-14 kl 09:44 »
Inte utan att jag blir lite nervös här o undrar om jag ska ställa in alltihop fast material är på plats o hjälp på väg i em. Det har aldrig känts rätt att isolera med stenull och plast men så har jag förstått att man gör om man inte kan lägga ut en förmögenhet på naturmaterial. (Cellulosa-material har jag missat). Det är snickare, byggvaruhus och internet som gett mig denna bild. För att vara ärlig har jag inte gjort så mycket reseach utan bara litat på att det folk sagt stämmer, speciellt då de sagt ung samma sak. Tills nu.

25 mm luftspalt har jag tänkt ha, därefter masonit, sedan 95mm isolering, den hemska plasten och därefter 45 mm till. Många verkar göra så, för att lägga tex el i det sista lagret utan att behöva dra den genom plasten. Tydligen ska det vara ok att bygga in plasten om det är max 1/3 in.

Ja i taket ligger råspont, sedan någon slags svart skiva innan plåten.
Den konstruktion du beskriver kommer att fungera alldeles utmärkt. Fullt normalt.

mne

  • Inlägg: 159
    • Skåne
SV: 2 snabba frågor om takisolering
« Svar #8 skrivet: 23 maj-14 kl 11:29 »
Tack för de lugnande orden Anders, hoppas du har rätt.
Har stött på ett annat bekymmer - inser att elen kommer in i huset genom ena hörnet av vinden. Hur f-n löser man det? Bygga o isolera runt så gott det går?

mne

  • Inlägg: 159
    • Skåne
SV: 2 snabba frågor om takisolering
« Svar #9 skrivet: 23 maj-14 kl 12:25 »
Ju mer jag läser om cellulosabaserad isolering, desto vettigare känns det jämfört med min valda variant. Men när jag kollar priset känns det inte lika lockande. En cellulosaskiva kostar ca 4 ggr mer än den stenull jag köpt, så det hade blivit ett dyrt projekt, även om jag skulle spara in plasten. Dessutom är det väl sämre isoleringsvärde.
Om några år kanske jag gör om isoleringen till en plastfri och naturlig variant, då har kanske priset på materialet sjunkit lite grann också.
Med det sagt är jag fortfarande tacksam för tips om hur jag minskar fukt och kondensrisk.
Samt hur jag gör med den där elkabeln...

Markus_Almroth

  • Inlägg: 488
    • Medelpad
SV: 2 snabba frågor om takisolering
« Svar #10 skrivet: 23 maj-14 kl 14:04 »
Isoleringsvärdet är samma ungefär.

Jag vet att det funkat med stenull för många, för andra har det gått mindre bra. Jag skulle inte våga använda det.

/M
Ät kött - må bra - lev länge.

malarmaster

  • Inlägg: 5261
    • Småland
SV: 2 snabba frågor om takisolering
« Svar #11 skrivet: 23 maj-14 kl 14:38 »
Det gäller att plasten är helt tät och att det inte finns glipor någonstans.
I ett gammalt hus är det svårt att få till,just därför bör man välja andra alternativ.Kostnaden för cellulosa/ekofiber är dyrare men ju fler som använder det och ju fler som säljer och konkurrerar desto billigare kommer det att bli i framtiden. Man kan också se det på ett annat sätt,om nu inte stenullen funkar och skador uppkommer pga val av isoleringsmatrial så kanske det varit billigare att köra safe från början...

på min vind kommer elen in på ena gavelhörnan och det är kulo i hela huset.Jag byggde ett grunt garderobskåp med lucka över elcentralen.Luckan är isolerad,likaså väggarna på skåpet.Lätt att komma till och kulo bör inte byggas in bakom isolering.
Förstår inte heller varför du isolerar i två steg,elen går att dra i rör innanför plasten,dock täta noga vid dosorna.Kulo är annars ett bra alternativ i gamla hus,det läggs ju utanpå allt. Ulf

mne

  • Inlägg: 159
    • Skåne
SV: 2 snabba frågor om takisolering
« Svar #12 skrivet: 23 maj-14 kl 16:22 »
Ideologiskt känns erat resonemang rätt men nu har jag gjort som jag blivit instruerad av diverse proffs och som plånboken tillåter och även om jag instinktivt skulle föredra en mer ekologisk modell kan detta ju inte vara helt galet, eftersom de flesta tycks göra på detta viset. Känns mer galet att göra helt om i sista minuten o lämna tillbaks allt o skicka hem vännerna som ska hjälpa till. Gör hellre om det om några år än att ställa in hela projektet nu.
Att lägga två lager isolering är kanske onödigt men det lär ju hjälpa till att täta och motverka köldbryggor. Kan ju knappast vara nån skada (mer än ekonomiskt, en smula).
Däremot är den stora frågan om jag ska ha plast innan det sista lagret eller ej. Det tycks vara standard att göra så men en bekant tycker det verkar heltokigt.

Kulo vet jag inte vad det är eller hur det funkar.

Pentti Linkola

  • Gäst
SV: 2 snabba frågor om takisolering
« Svar #13 skrivet: 23 maj-14 kl 16:47 »
Plast ska vara längst ut. Om inte modernbyggarna börjat med något nytt hittepå nyligen?

Se till att ha det uppvärmt sen. Lär inte bli bra med hej vilt skiftande temperaturer och sådana konstruktioner.

Pentti Linkola

  • Gäst
SV: 2 snabba frågor om takisolering
« Svar #14 skrivet: 23 maj-14 kl 16:53 »
"Kulo".


mne

  • Inlägg: 159
    • Skåne
SV: 2 snabba frågor om takisolering
« Svar #15 skrivet: 23 maj-14 kl 17:27 »
Ok. Puh. Ska man ha luftspalt oavsett isoleringstyp? I så fall börjar vi ju med det nu, sen får jag väl fundera under tiden om jag ska sätta upp stenullen nu eller lämna tillbaka den och skjuta resten av arbetet på framtiden. Känns som att jag kan för lite om detta för att det ska kännas säkert.
Tex kommer huset säkerligen stå tomt ibland på vintern och om det bäddar för problem med den modell jag är inne på så är det ju inget kul.
:-(

Magnus24

  • Inlägg: 185
    • Skåne
SV: 2 snabba frågor om takisolering
« Svar #16 skrivet: 23 maj-14 kl 18:09 »
Plast ska vara längst ut. Om inte modernbyggarna börjat med något nytt hittepå nyligen?

Nej, plasten ska vara längst in i huset http://www.husvillaguiden.se/img/vagg.gif för att den varma fuktiga luften inte ska vandra ut i väggen där den kyls ner och ev. kondenserar.

Har du uppvärmt hus året runt så är det "så man gör" som du tänkt från början. Jag har gjort som du tänkt i mitt hus.

Pentti Linkola

  • Gäst
SV: 2 snabba frågor om takisolering
« Svar #17 skrivet: 23 maj-14 kl 18:54 »
Jo vi menar samma. Jag formulerade mig kass bara.

Micke1

  • Inlägg: 134
    • Skåne
SV: 2 snabba frågor om takisolering
« Svar #18 skrivet: 23 maj-14 kl 18:56 »
Ja Magnus 24 har fullständigt rätt här ;)
Men vind papp ska vara längst ut det är nog det han menar. :)
Detta för att säkerställa att luften står stilla i isoleringen annars funkar inte den. I dag finns olika sorters dukar som stänger ute vinden men kan andas åt ena hållet så att fukt kan vandra ut ur konstruktionen men inte in. och där ute till sist är det bra att ha en luft spalt så att man kan vädra bort fukten.

Stenull är bra, det möglar inte och ljud dämpar bra.

mne

  • Inlägg: 159
    • Skåne
SV: 2 snabba frågor om takisolering
« Svar #19 skrivet: 24 maj-14 kl 00:05 »
Har ju börjat bli väldigt kluven här nu kring att fortsätta projektet med stenull. Ni skriver att jag måste hålla huset ständigt uppvärmt om jag ska isolera med stenull och plast. Då försvinner ju den ekonomiska vinsten med att isolera, i synnerhet som jag ofta kommer vara borta från huset ett par dagar i sträck, och längre på vintern.
Lämnar jag huset några dagar och sedan kommer tillbaks o värmer upp uppstår ju precis de temperaturväxlingar ni varnar för, och relativt ofta.

Upprepar frågan om jag bör ha luftspalt även om jag väljer cellulosa-baserat material. I så fall kan jag ju i alla fall börja med den.


Pentti Linkola

  • Gäst
SV: 2 snabba frågor om takisolering
« Svar #20 skrivet: 24 maj-14 kl 00:16 »
De olika tillverkarna säger lite olika angående det och tjocklek och hur resten av taket utanför är uppbyggt, lär också påverka. Är det standard, med råspont och papp, så hade jag klämt dit en luftspalt, för säkerhets skull.

Angående ouppvärmda "modernt" isolerade byggen. Är bekant med en modern byggare, som byggde lekstuga till barnbarnen, när de var små. Mineralull och plast, så det skulle vara redigt gjort och kunna värmas upp. Den blev en mögelbomb på något år, sa han. Bara att riva.

Någon kanske vet, hur varmt man måste värma till? Så det går att räkna på den årliga kostnaden.

malarmaster

  • Inlägg: 5261
    • Småland
SV: 2 snabba frågor om takisolering
« Svar #21 skrivet: 24 maj-14 kl 08:11 »
Det verkar vara olika bud på huruvida luftspalt behövs. Pavatex t.ex lägger sina skivor dikt an medan ett annat fabrikat har luftspalt.
För säkerhets skull hade jag kört luftspalt oavsett.
 Ang. värme spelar det ingen roll vad gäller cellulosaisolering,huset kan alltså stå ouppvärmt,materialet funkar som ett timmerhus,det upptar och avger fukt beroende på temp.
Ulf

Pentti Linkola

  • Gäst
SV: 2 snabba frågor om takisolering
« Svar #22 skrivet: 24 maj-14 kl 09:27 »
Ang. värme spelar det ingen roll vad gäller cellulosaisolering,huset kan alltså stå ouppvärmt,materialet funkar som ett timmerhus,det upptar och avger fukt beroende på temp.
Ulf

En förutsättning för att ens kunna bo med bara lokaleldstäder, kunna stänga av vissa rum och bara värma där det behövs, olika dag för dag.


mne

  • Inlägg: 159
    • Skåne
SV: 2 snabba frågor om takisolering
« Svar #23 skrivet: 24 maj-14 kl 09:44 »
Alla här är alltså överens om att det är väldigt riskabelt att isolera ett hus som mitt (gammalt torp, stundtals ouppvärmt) med mineralullsmetoden? Eller någon däremot? Om inte känns det ju befängt att göra så. Vilket anti-klimax i så fall...

Och det är inte bara att ni är renläriga extremister - utan det är verkligen stor risk att det kommer bli fukt o mögel om jag inte har minst 15+ dygnet runt, året om?

Hur är det om man lägger mineralullen på vindsgolvet istället, tills jag har råd att isolera med annat material? Samma problem? Det är väl i alla fall aningen enklare (=mindre jobb i onödan)... Plus lättare att kontrollera kanske?

Temeriaire

  • Inlägg: 1522
  • Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
SV: 2 snabba frågor om takisolering
« Svar #24 skrivet: 24 maj-14 kl 09:54 »
Cellulosaisolering ska blåsas som lösull om jag får råda, särskilt i gamla hus där den då lägger sig tätt runt alla oregelbundna konstruktioner som är ett elände när man skär till mineralull. Dessutom vill jag minnas att man då hamnar i ett prisläge som är jämförbart med mineralull. Möjligen betalar man lite mer för cellulosaullen, men då ingår ju installationen på plats, priset på mineralullen gäller ju när du hämtar i butik. Själv skulle jag aldrig besudla mitt hus med mineralull om jag kan undvika det.
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

mne

  • Inlägg: 159
    • Skåne
SV: 2 snabba frågor om takisolering
« Svar #25 skrivet: 24 maj-14 kl 11:53 »
Min nya plan nu är att lägga stenullen på golvet på vinden istället. Varför:
- Jag får lite isolering tills jag är säker på hur jag vill göra, eller har råd med bättre material
- Det är enklare
- Det blir billigare, behövs mindre isolering och ingen masonit (?)
- Även om riskerna är samma är det väl mycket lättare att kontrollera vad som händer, både på vinden och under ullen?

Synpunkter?
Hur lägger man isoleringen på golvet? Plasten underst, sen isoleringen rakt på?

Vindsgolvet är samma brädor som taket på nedervåningen.

Tack!
« Senast ändrad: 24 maj-14 kl 11:59 av mne »

Micke1

  • Inlägg: 134
    • Skåne
SV: 2 snabba frågor om takisolering
« Svar #26 skrivet: 24 maj-14 kl 12:05 »
Om du lägger stenullsskiva så är det viktigt att du lägger plast först mot den varmaste sidan. Detta då stenull skivan är ganska tät och har svårt att andas och torka upp fukta som bildas på denna sida eftersom du inte har luftspalt där. Så har du ett rum som är varmt så är det viktigt att det inte kan komma fukta in från detta rum mot det kalla och att fuktspärren är hel .
Då du annars får svårt att vädra bort fukta som kommer att bildas och vandra in där.
Sten ull möglar inte.
Själv är jag mot plast då jag bor i vedeldat hus och där temperaturen växlar mycket och kan vara riktigt kallt då jag kommer hem.
Så då vill jag kunna värma upp ordentligt och elda ut och kunna torka upp konstruktionen . Och skulle man få en läckage från utsidan så får man till slut ett hel damm av vatten ovanpå plasten, och inte förrän detta börja läcka så upptäcker man först då att man har fått en vattenskada. I sådana här fall blir det svårt att elda ut och torka ut huset.  Så plast kan vara både bra och dåligt.







Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: 2 snabba frågor om takisolering
« Svar #27 skrivet: 24 maj-14 kl 14:34 »
Jag har vanlig stenull utan plast och har inga problem trots att huset står ouppvärmt i perioder. Jag öppnade till och med en vägg efter ett par år och kollade och det fanns inte antydan till fuktproblem. Jag tror dagens alla byggnormer och regler är överdrivna och mest skrivna för att hålla samtliga parter utan ansvar om något trots allt skulle hända.

malarmaster

  • Inlägg: 5261
    • Småland
SV: 2 snabba frågor om takisolering
« Svar #28 skrivet: 24 maj-14 kl 16:50 »
Men Fåret,du bor väl själv? En familj som duschar,lagar mat m.m dagligen producerar stora mängder fukt som givetvis tar vägen någonstans.
Jag som hållt på med skador har sett mögel o annat skit i alla sorters hus,oftast i samband med bristfällig tätning av plasten.
Och fortfarande på nybyggen ser jag slarv med tätning mot t.ex eldosor. De senaste åren har jag sett varianten att man slår på 45-reglar utanpå plasten (mot rummet) och drar installationer i det utrymmet.avsikten är förstås också att det blir ett utrymme för tavelkrokar m.m så att inte plasten blir perforerad ,nog så viktigt i dagens byggande med tjocka isolerlager.
mycket hänger på den enskilde snickaren. Ulf

bladhis

  • Inlägg: 365
    • Västergötland
    • www.prastakvarna.se
SV: 2 snabba frågor om takisolering
« Svar #29 skrivet: 24 maj-14 kl 17:11 »
Gör så här, du har ett diffusions tätt tak (tjärpapp)? Isåfall måste du ha luftspalt min 25 mm gärna 34. Diffusionsöppna tak KAN slippa luftspalt men ej säkert. Regla ned på befintliga takstolar till önskad tjocklek. Häfta upp en ångbroms (tex halotex). Spika upp en glespanel (28x70) på cc300. Ring sedan närmaste sprutisolerare som kommer och fyller ditt tak med cellulosafiber. Det är mycket billigare än man tror med lösull. Ångbroms änvänds när temperaturerna ej är konstanta tex sommarstugor mm.

mne

  • Inlägg: 159
    • Skåne
SV: 2 snabba frågor om takisolering
« Svar #30 skrivet: 24 maj-14 kl 20:22 »
Ja så kanske jag gör i framtiden. Nu lägger jag bara stenullskivorna på en plastmatta på vindsgolvet. Vid takfoten gör jag en liten blockering med masonit så att det blir en halvmeter luftkanal uppåt (så inte luft utifrån går rakt in i isoleringen. lägger också en ram på golvet så man kan gå ovanpå stenullen och uppe på denna lägger jag masonitskivorna som jag ändå köpt, så att inte den kalla luften går rakt ner i isoleringen igen.
Hoppas detta låter någorlunda rätt och riskfritt. Fortfarande samma problematik såklart med stenull o plast men mycket lättare att kontrollera (bara att lyfta) och mycket enklare gjort än väggarna. Plus billigare :-)
Tills jag tar nya tag med snedväggen o cellulosa eller ännu hellre hampa/lin.


mne

  • Inlägg: 159
    • Skåne
SV: 2 snabba frågor om takisolering
« Svar #31 skrivet: 28 maj-14 kl 21:27 »
Dessutom vill jag minnas att man då hamnar i ett prisläge som är jämförbart med mineralull. Möjligen betalar man lite mer för cellulosaullen, men då ingår ju installationen på plats, priset på mineralullen gäller ju när du hämtar i butik. Själv skulle jag aldrig besudla mitt hus med mineralull om jag kan undvika det.

Har fått ungefärlig kostnad för cellulosa (thermofloc) från två olika installatörer som ligger på fyra gånger vad stenullen kostar och ungefär samma som lin och hampa. Har ni som rekommenderar detta obegränsat med pengar eller kan ni tipsa om hur/var man kan cellulosa-isolera sitt hus billigare?


Pentti Linkola

  • Gäst
SV: 2 snabba frågor om takisolering
« Svar #32 skrivet: 28 maj-14 kl 22:07 »
Har fått ungefärlig kostnad för cellulosa (thermofloc) från två olika installatörer som ligger på fyra gånger vad stenullen kostar och ungefär samma som lin och hampa. Har ni som rekommenderar detta obegränsat med pengar eller kan ni tipsa om hur/var man kan cellulosa-isolera sitt hus billigare?

När du isolerat snedtaket. Blir det då något utrymme under nocken, som går att ta sig in i? Finns det plats för dylikt utrymme?
« Senast ändrad: 28 maj-14 kl 23:33 av Pentti Linkola »

Temeriaire

  • Inlägg: 1522
  • Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
SV: 2 snabba frågor om takisolering
« Svar #33 skrivet: 28 maj-14 kl 23:00 »
Har fått ungefärlig kostnad för cellulosa (thermofloc) från två olika installatörer som ligger på fyra gånger vad stenullen kostar och ungefär samma som lin och hampa. Har ni som rekommenderar detta obegränsat med pengar eller kan ni tipsa om hur/var man kan cellulosa-isolera sitt hus billigare?

Nu är det ett tag sen jag räknade, men då var ekofiber hyfsat jämförbart med isover.
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

mne

  • Inlägg: 159
    • Skåne
SV: 2 snabba frågor om takisolering
« Svar #34 skrivet: 29 maj-14 kl 19:27 »
När du isolerat snedtaket. Blir det då något utrymme under nocken, som går att ta sig in i? Finns det plats för dylikt utrymme?

Nej, då skulle ståhöjden ryka. Hur så?

Pentti Linkola

  • Gäst
SV: 2 snabba frågor om takisolering
« Svar #35 skrivet: 29 maj-14 kl 20:02 »
Nej, då skulle ståhöjden ryka. Hur så?

Ok.

För då hade man kunnat putta i valfri lösisolering själv. Och fylla på, om man använder sig av sådant, som riskerar att sjunka ihop.
Tänkte göra så på ovanvåningen här, med sedan beslutade jag mig för att strunta i det.

bladhis

  • Inlägg: 365
    • Västergötland
    • www.prastakvarna.se
SV: 2 snabba frågor om takisolering
« Svar #36 skrivet: 29 maj-14 kl 22:08 »
Jag använder sjömarker till mina jobb i byggfirman. Jag köper knappt paroc isolering till det pris jag får cellulosafiber monterat och klart. Resultatet blir dessutom många gånger bättre än med vanliga skivor.

mne

  • Inlägg: 159
    • Skåne
SV: 2 snabba frågor om takisolering
« Svar #37 skrivet: 30 maj-14 kl 11:13 »
Sjömarker?

bladhis

  • Inlägg: 365
    • Västergötland
    • www.prastakvarna.se
SV: 2 snabba frågor om takisolering
« Svar #38 skrivet: 30 maj-14 kl 18:49 »
Är ett företag som håller på med sprutisolering, googla!

Temeriaire

  • Inlägg: 1522
  • Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
SV: 2 snabba frågor om takisolering
« Svar #39 skrivet: 01 jun-14 kl 21:47 »
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

Anette C

  • Inlägg: 16
  • Always look on the bright side of life
    • Skåne
SV: 2 snabba frågor om takisolering
« Svar #40 skrivet: 31 okt-14 kl 23:07 »
Hej,

känner ni till om det finns något företag som kan spruta in hampa som lösullsisolering?

Vi bor i Skåne och kan köpa hampan själva men vill helst ha någon som sprutar in den.
Bor på landet på Österlen med man, hund, katter, höns, gammalt hus o stor trädgård


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

465 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser