Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp! Rovfågelsattack hönsvinge skadad  (läst 1241 gånger)

ordpop

  • Inlägg: 1
    • Uppland
Hjälp! Rovfågelsattack hönsvinge skadad
« skrivet: 02 dec-18 kl 15:21 »
Hej!

Igår hittade en rovfågel till våra höns som glatt pickade på gården. Vi hittade hönorna under ett uthus, en av dem blödde från kammen/ögat.
De kröp till slut fram och in i hönsgården igen.

Den skadade hönans öga var svullet, det har dock lagt sig i dag. Däremot gick jag igenom hennes vingar, eftersom den ena vingen hänger ned på ett onormalt sätt. De yttersta vingpennorna släpar liksom ned lite. När jag lyfte på vingen såg jag att huden fläkts upp vid "ärmhålan" och det fanns spår av blod.
Hon brukar vara väldigt snabb i vanliga fall, svår att fånga, men nu är hon loj och verkar ha ont.

Vad kan jag göra för att hjälpa henne? Jag vet inte om vingen är av, eller om såret gör att området svullnat/blivit infekterat och att det är därför hon inte kan lyfta upp vingen helt.
Vet inte om det tjänar något till att tejpa vingen och fixera den, eller om det är bättre att låta det vara och självläka, med tanke på såret där under.

Avskyr att se henne ha ont! I övrigt verkar hon äta och dricka som vanligt, hon har också lagt ägg.

Omega1

  • Inlägg: 23
    • Småland
SV: Hjälp! Rovfågelsattack hönsvinge skadad
« Svar #1 skrivet: 03 dec-18 kl 18:26 »
Hej och usch vad trist. Blev själv av med en kyckling (samma rovdjur) för en vecka sedan. Om jag var du skulle jag vänta ett par-tre dagar och se ”vartåt det barkar”. Om hon blir sämre kan det vara behövligt att låta henne ”komma till hönshimlen”. Men det avgör ju du, men att de lider för mkt är inte heller bra. Okej, hoppas hon bättrar på sig!

Petra Källden

  • Inlägg: 319
SV: Hjälp! Rovfågelsattack hönsvinge skadad
« Svar #2 skrivet: 04 dec-18 kl 20:23 »
Så betedde sig en av våra efter en grävlingsattack. Vi tänkte så länge hon äter o dricker så får vi se. Vi fixade stege så hon kunde gå till sovpinne. Höll rent o väntade, efter ca tre fyra veckor öppnade hon det skadade ögat som vi trodde hon var blind på och efter ytterligare ett par veckor började hon ryttla o flaxa med skadade vingen. Nu flyger hon kortare sträckor men har ff lite 'häng' på ena vingen jämfört med den andra men hänger med gänget som vanligt

Postat med Alternativ.nu´s app



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

502 gäster, 4 användare (1 dolda)
von tratt, Hans Hultén, Assa

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser