Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  Störningar under vintern  (läst 1397 gånger)

Nina Jönsson

  • Inlägg: 3
    • Skåne
Störningar under vintern
« skrivet: 11 dec-19 kl 00:59 »
Jag undrar hur bin reagerar om de plötsligt under senvintern januari till mars utsätts för yttre störningar i form av kraftiga vibrationer, ljud, från maskiner samt värme och rök från eldning? Bin som är vana vid lugn och ro.

Blir de stressade och flyger ut, bajsar de inne i kupan med utsot som följd eller bryr de sig inte?

Finns det studier, erfarenheter, dokumentation om detta?



Nina Jönsson

  • Inlägg: 3
    • Skåne
SV: Störningar under vintern
« Svar #2 skrivet: 12 dec-19 kl 00:31 »
Jag tänker mer på yttre störningar som orsakar vibrationer, ljud, avgaser, rök och värme från maskiner t ex hur det påverkar bin under tiden de är i klot?

hofboss

  • Inlägg: 428
  • Centrala Skåne
    • Skåne
SV: Störningar under vintern
« Svar #3 skrivet: 14 dec-19 kl 11:54 »
Detta som du nämner är sådant som man undviker om man vill ha en lyckad övervintring.
Avgaser är direkt skadligt för bina, du kan lika gärna slå en dl bensin direkt ner i kupan så dör dom snabbt, vet om från andra att det räcker med att gräsklipparen blåser avgaser rätt in i flustret medans man kör förbi så tar det hårdare på samhället än som dom svärmat om dom nu överlever.

Jag tänker mer på yttre störningar som orsakar vibrationer, ljud, avgaser, rök och värme från maskiner t ex hur det påverkar bin under tiden de är i klot?
« Senast ändrad: 14 dec-19 kl 21:18 av hofboss »

Hadoque

  • Inlägg: 111
    • Gotland
SV: Störningar under vintern
« Svar #4 skrivet: 27 dec-19 kl 09:43 »
Man ska undvika alla sorts störningar under vintern, buller, stötar,  talgoxar som pickar etc. Buller kan göra att bisamhället blir oroligt och drabbas av utsot. Hörde om en biodlare som hade bisamhällen i en skogskant. På våren kom han dit och upptäckte att skogen blivit avverkad. Alla samhällena var döda. Sen vet jag bisamhällen som står år efter år vid vältrafikerade vägar, men de kanske blir "vana" vid bullret?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

580 gäster, 9 användare (3 dolda)
xaelanar, Själv är bäste dräng, ärt, Manimals90, kickan1971, Bokohammare

* Forum

* Om tidningen Åter



- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser