Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  Skattningsrutiner vid väldigt högpresterande bin  (läst 740 gånger)

Torkel

  • Inlägg: 256
    • Uppland
Skattningsrutiner vid väldigt högpresterande bin
« skrivet: 20 sep-20 kl 10:37 »
I en annan tråd framgick nyligen att man, genom användning av rätt avelsmaterial, kan uppnå en väldigt hög avkastning.

En följdfråga på detta blir ju då hur de som lyckats med detta, gör för att få plats med dessa stora honungsmängder i kupan?

Bygger man väldigt högt med väldigt många lådor eller behöver man skatta väldigt ofta?

Anders Wizping

  • Inlägg: 18
    • Småland
SV: Skattningsrutiner vid väldigt högpresterande bin
« Svar #1 skrivet: 21 sep-20 kl 08:08 »
Jag skattar bara 2 gånger om året. Så det blir att stapla på många lådor dom år det är stora skördar.
Rekordet är 13 HLS skatt lådor plus yngelrum.

Torkel

  • Inlägg: 256
    • Uppland
SV: Skattningsrutiner vid väldigt högpresterande bin
« Svar #2 skrivet: 21 sep-20 kl 09:55 »
Jag skattar bara 2 gånger om året. Så det blir att stapla på många lådor dom år det är stora skördar.
Rekordet är 13 HLS skatt lådor plus yngelrum.

Oj! Hur når man upp då?

Anders Wizping

  • Inlägg: 18
    • Småland
SV: Skattningsrutiner vid väldigt högpresterande bin
« Svar #3 skrivet: 21 sep-20 kl 11:10 »
Oj! Hur når man upp då?
Hade en liten steg pall med.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Skattningsrutiner vid väldigt högpresterande bin
« Svar #4 skrivet: 21 sep-20 kl 15:44 »
Vi skattar normalt alla bigårdar 3 ggr per år, men de mest högpresterande brukar skattas 4 ggr vissa år, och då de samhällen som närmar sig 200-kilosnivån. Normalt 5-8 skattlådor hls på samhällena, vilket räcker bra.

Världsrekordet i honungsskörd på ett samhälle lär vara danskt och ligger på drygt 300 kg. När jag blir stor ska jag slå detta...   ;D
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

560 gäster, 4 användare
xaelanar, ärt, Ulmusglabra, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter



- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser