Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  PVC-fönster  (läst 18630 gånger)

Skogsvilde

  • Inlägg: 16935
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: PVC-fönster
« Svar #120 skrivet: 01 nov-18 kl 20:30 »
Du svarae inte på min fundring heller, är impregnering bättre än återvunnen PVC som inte är svart enl dig? alla transporter är säkert inte heller så bra med er färgeller? 99% av alla trä fönster anv impregnering och ytters marginell del ör behandlade med linolja så

Edit: delat på citat och svar/moderator

Tja... 
fortfarande så är det plast..  med alla de egenskaper och risker som det innebär.

Impregnering, industriellt tillverkade fönster har ingen djupimpregnering.
Hantverksmässigt då är det ofta så att man stryker med okokt linolja innan man målar med linoljefärg.


« Senast ändrad: 02 nov-18 kl 05:47 av Skogsvilde »
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

xlab

  • Gäst
SV: PVC-fönster
« Svar #121 skrivet: 04 nov-18 kl 17:46 »
Tja... 
fortfarande så är det plast..  med alla de egenskaper och risker som det innebär.

Impregnering, industriellt tillverkade fönster har ingen djupimpregnering.
Hantverksmässigt då är det ofta så att man stryker med okokt linolja innan man målar med linoljefärg.

Det är en försvinnande del som görs av hantverkare.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16935
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: PVC-fönster
« Svar #122 skrivet: 04 nov-18 kl 19:49 »
Det är en försvinnande del som görs av hantverkare.


Mest för att folk i allmänhet är korkade och inte känner till värdet av riktigt hantverk.  :)
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: PVC-fönster
« Svar #123 skrivet: 05 nov-18 kl 17:14 »
Du svarae inte på min fundring heller, är impregnering bättre än återvunnen PVC som inte är svart enl dig? alla transporter är säkert inte heller så bra med er färgeller? 99% av alla trä fönster anv impregnering och ytters marginell del ör behandlade med linolja så
Fast det första påståendet; att fönstren skulle vara gjorda av återvunnen PVC, har du inte kommit med några belägg för.
Och det andra påståendet om att träfönster impregneras är helt enkelt inte korrekt. Jag har under mitt yrkesliv varit i kontakt med ett mycket stort antal fönster och karmar tillverkade från 1800-talet och framåt och jag har aldrig sett varken fönsterbågar eller karmar som varit impregnerade. Målade, ja, men det är en helt annan sak. (Och PCB-fogar förstås, men det är OT.) Har du annan information får du gärna dela med dig av den!
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

xlab

  • Gäst
SV: PVC-fönster
« Svar #124 skrivet: 05 dec-18 kl 17:01 »
Fast det första påståendet; att fönstren skulle vara gjorda av återvunnen PVC, har du inte kommit med några belägg för.
Och det andra påståendet om att träfönster impregneras är helt enkelt inte korrekt. Jag har under mitt yrkesliv varit i kontakt med ett mycket stort antal fönster och karmar tillverkade från 1800-talet och framåt och jag har aldrig sett varken fönsterbågar eller karmar som varit impregnerade. Målade, ja, men det är en helt annan sak. (Och PCB-fogar förstås, men det är OT.) Har du annan information får du gärna dela med dig av den!

Läs på innan du svara!!
ur klipp från SP-Fönster: Därefter är det dags att ge varje träbit ett maximalt skydd mot röta, väder och vind. Alla träprofiler ytbehandlas därför i ett trestegssystem innan de monteras ihop. Det handlar om impregnering, grundfärg samt toppfärg. Det betyder att alla delar inklusive ändträ ytbehandlas. Delarna limmas sedan i hop för att ge bra styrka och förhindra skevhet.
Här är det taget ifrån: https://spfonster.se/om-oss/kvalitet-miljo/kvalitet/

Skogsvilde

  • Inlägg: 16935
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: PVC-fönster
« Svar #125 skrivet: 05 dec-18 kl 18:33 »
Läs på innan du svara!!
ur klipp från SP-Fönster: Därefter är det dags att ge varje träbit ett maximalt skydd mot röta, väder och vind. Alla träprofiler ytbehandlas därför i ett trestegssystem innan de monteras ihop. Det handlar om impregnering, grundfärg samt toppfärg. Det betyder att alla delar inklusive ändträ ytbehandlas. Delarna limmas sedan i hop för att ge bra styrka och förhindra skevhet.
Här är det taget ifrån: https://spfonster.se/om-oss/kvalitet-miljo/kvalitet/

Och vad består impregneringen av då?
Det kan tex vara linolja.
Kopparbaserad
Humbugbaserad.
Eller något annat.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

xlab

  • Gäst
SV: PVC-fönster
« Svar #126 skrivet: 05 dec-18 kl 19:24 »
Och vad består impregneringen av då?
Det kan tex vara linolja.
Kopparbaserad
Humbugbaserad.
Eller något annat.

resonemanget har vart att fabrikstillverkade/större delen av alla mikjontals fönset inte är impregnerade eller av behandlade med linolja, vilket jag starkt tvivlar på då det är dyrt.
En sak till, allt jag svara på eller kommenterar är du där och hätsar (vart så sen ett år tillbaka, fast jag har visat och haft rätt i en stor del av mina argument,)  och bara för att du inte kan visa upp en ända stavelse för det du påskinner skall väl inte andra få paj för eller? tycker att du skall försöka var lika saklig över lag och inte ändra attityd bara för att du är lite i underlägge
« Senast ändrad: 05 dec-18 kl 19:46 av xlab »

Skogsvilde

  • Inlägg: 16935
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: PVC-fönster
« Svar #127 skrivet: 05 dec-18 kl 20:20 »
resonemanget har vart att fabrikstillverkade/större delen av alla mikjontals fönset inte är impregnerade eller av behandlade med linolja, vilket jag starkt tvivlar på då det är dyrt.
En sak till, allt jag svara på eller kommenterar är du där och hätsar (vart så sen ett år tillbaka, fast jag har visat och haft rätt i en stor del av mina argument,)  och bara för att du inte kan visa upp en ända stavelse för det du påskinner skall väl inte andra få paj för eller? tycker att du skall försöka var lika saklig över lag och inte ändra attityd bara för att du är lite i underlägge

Du tycker att du har rätt, jag tycker att jag har rätt.

Du pratar om impregnering och antar en massa.
Hur skulle det vara om du kom med oomrunkeliga fakta?
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

xlab

  • Gäst
SV: PVC-fönster
« Svar #128 skrivet: 06 dec-18 kl 07:10 »
Du tycker att du har rätt, jag tycker att jag har rätt.

Du pratar om impregnering och antar en massa.
Hur skulle det vara om du kom med oomrunkeliga fakta?

När det om till färgen visade jag databladet (eller så hade ni här en full möjlighet att kolla upp det själv) , När det kom till avloppet som jag byggde så visasde jag ett dok från "vatten och hav myndigheten" som styrkte det jag sa. När det kom till att låta ungdomar koppla elen "off grid" där hade jag fel och det gjorde jag klart för forumet åxå.  och nu till impregneringen hade jag rätt "länkarna som jag delgivit forumet"  Så du ser det är bara en sak som jag haft fel och det har jag erkänt resten är till min favör. Vad har du bevisat ?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16935
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: PVC-fönster
« Svar #129 skrivet: 06 dec-18 kl 13:38 »
När det om till färgen visade jag databladet (eller så hade ni här en full möjlighet att kolla upp det själv) , När det kom till avloppet som jag byggde så visasde jag ett dok från "vatten och hav myndigheten" som styrkte det jag sa. När det kom till att låta ungdomar koppla elen "off grid" där hade jag fel och det gjorde jag klart för forumet åxå.  och nu till impregneringen hade jag rätt "länkarna som jag delgivit forumet"  Så du ser det är bara en sak som jag haft fel och det har jag erkänt resten är till min favör. Vad har du bevisat ?

Varför pratar om något annat när jag bad om information vad " impregneringen" bestod av?

Gamla meriter och misslyckanden har du inget för.


PS.
När man kommer med ett påstående så får man vara beredd på att försvara sin ståndpunkt.
Det är faktiskt den som kommer med påståendet som får sköta bevisföringen.

Ds
« Senast ändrad: 06 dec-18 kl 16:07 av Skogsvilde »
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: PVC-fönster
« Svar #130 skrivet: 06 dec-18 kl 14:56 »
En liten  påminnelse om att man inte ska glömma att äta några pepparkakor innan man skriver vidare  o:)

xlab

  • Gäst
SV: PVC-fönster
« Svar #131 skrivet: 06 dec-18 kl 16:42 »
En liten  påminnelse om att man inte ska glömma att äta några pepparkakor innan man skriver vidare  o:)
vist ja:) rusar iväg och köper ett par kartonger behöver nog någon låda

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: PVC-fönster
« Svar #132 skrivet: 06 dec-18 kl 17:01 »
Varför pratar om något annat när jag bad om information vad " impregneringen" bestod av?
Vi kan i vilket fall som helst vara helt säkra på att fönstervirket inte är tryckimpregnerat, vilket jag tror xlab försöker antyda. Tryckimpregnering kan göras med ett flertal otrevliga kemikalier, ju äldre impregnering desto otrevligare. Men jag har som sagt aldrig sett varken karmar eller bågar som varit tryckimpregnerade. Aldrig. Någonsin.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: PVC-fönster
« Svar #133 skrivet: 06 dec-18 kl 17:17 »
Det finns fönster gjorda av tryckimpregnerat virke. Såg ett kasserat på återvinningen igår, där det stod NTR nånting på karmen.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16935
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: PVC-fönster
« Svar #134 skrivet: 06 dec-18 kl 17:38 »
Vi kan i vilket fall som helst vara helt säkra på att fönstervirket inte är tryckimpregnerat, vilket jag tror xlab försöker antyda. Tryckimpregnering kan göras med ett flertal otrevliga kemikalier, ju äldre impregnering desto otrevligare. Men jag har som sagt aldrig sett varken karmar eller bågar som varit tryckimpregnerade. Aldrig. Någonsin.

Man kan använda väldigt trevliga ämnen vid tryckimpregnering oxå.  ;)

Jag har inte heller sett att tryckt virke använts till fönster.
Jag har juh haft turen att köra byggsopor och då hände det gasnska ofta att det var fönster med i baljorna.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

xlab

  • Gäst
SV: PVC-fönster
« Svar #135 skrivet: 06 dec-18 kl 20:38 »
Man kan använda väldigt trevliga ämnen vid tryckimpregnering oxå.  ;)

Jag har inte heller sett att tryckt virke använts till fönster.
Jag har juh haft turen att köra byggsopor och då hände det gasnska ofta att det var fönster med i baljorna.

vem har sagt att det är tryckt?? jag har sagt impregnerat och inte tryckt . ni blandar och ger som ni tycker passar

 

Skogsvilde

  • Inlägg: 16935
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: PVC-fönster
« Svar #136 skrivet: 06 dec-18 kl 22:24 »
vem har sagt att det är tryckt?? jag har sagt impregnerat och inte tryckt . ni blandar och ger som ni tycker passar

Med vad?
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

xlab

  • Gäst
SV: PVC-fönster
« Svar #137 skrivet: 07 dec-18 kl 09:36 »

Skogsvilde

  • Inlägg: 16935
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: PVC-fönster
« Svar #138 skrivet: 07 dec-18 kl 10:29 »
håll dig till ämnet


Att pvc-fönster är en styggelse och de som väljer att sätta in sådan dynga får lämpliga erfarenheter?

Eller att du påstår att träfönster är impregnerade?
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: PVC-fönster
« Svar #139 skrivet: 07 dec-18 kl 11:11 »
vem har sagt att det är tryckt?? jag har sagt impregnerat och inte tryckt . ni blandar och ger som ni tycker passar
Därför att när man talar om "impregnerat" i samband med trä är det allmänt vedertaget att detta innebär "tryckimpregnerat".
Annars kan man impregnera alla möjliga typer av material, typ tyger.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

399 gäster, 4 användare (1 dolda)
Bustera, Lucas Axman, javill

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser