Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Regler för hundhåll i Sverige  (läst 12750 gånger)

Existens?

  • Gäst
SV: Regler för hundhåll i Sverige
« Svar #40 skrivet: 12 sep-09 kl 15:31 »
Skönt att vi för en gång skull var överrens ;) Men tyvärr tror jag inte det är en tillfällighet när en hund behandlas på det sättet. Ägaren har nog inte missat att tänka på djurskyddet, han har inte tänkt alls på vad det innebär att ha en hund helt enkelt. Jag tycker inte det är en mänsklig rättighet att ha hund, kan man inte fixa en något sånär dräglig tillvaro för hunden, så får man helt enkelt vara utan.
Jag dömer inte automatiskt ut hundägare som bor i lägenhet t.ex, många såna hundar har ett utmärkt liv med mycket aktivitet.
Det jag reagerar på är just såna som detta exempelfallet, där hunden står bunden kanske 18 timmar om dygnet, tyvärr är det inget unikt, det finns många sådana fall.
Jag har själv tillsammans med frugan tagit hand om en sån hund.. hon åkte bara och hämtade den helt sonika, ägaren brydde sig knappt om att säga hej, jag tror han tyckte det var skönt att bli av med den.  Kan säga att det inte var en enkel operation att få nån slags ordning på den hunden, men vi har hittat ett bra hem till den där den behandlas med värdighet.

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Regler för hundhåll i Sverige
« Svar #41 skrivet: 14 sep-09 kl 23:24 »
Med risk att få huvet avbitet slänger jag in mej här .
Jag har haft mina hundar i lina sen dom var små i omgångar för att vänja dom då jag åker bort med husvagnen på sommaren .
Då måste dom vara bundna i husvagnen .
Det går inte att ha 4 Leonberger instängda i husvagnen dygnet runt .
Det har funkat utmärkt .
>samma sak hemma när nån tik löper då byter tikar o hanarna platts mellan lina o hundgård .
Visserligen har dom en lina var på ca 30meter så dom kan gå in i köket *S* men dom är ändå bundna om dagarna då jag inte har stenkoll.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Existens?

  • Gäst
SV: Regler för hundhåll i Sverige
« Svar #42 skrivet: 15 sep-09 kl 07:54 »
Nejdå, jag tänker inte hugga huvet av dig.. ;) och dessutom är det ju skillnad på 30 meter lina och ett hem där det finns hundintresse och hundkompisar, och en 3 meter lång kätting 18 timmar om dygnet i ensamhet.
Det jag undrar är bara om du har testat? Har du testat att ha dom lösa, vad händer?
När jag var liten och utan talan så hade vi en gråhund som fick gå i löplina här i trädgården, det var på 70-talet och helt naturligt då. Dessutom hade vi innan haft en som jagade bilar och blev överkörd, så det ville man ju inte uppleva igen.
Men hursom, när hon var 5-6 år så började vi släppa  henne mer och mer, och det visade sig att hon inte alls hade några planer på nåt annat än att vara på gården och med oss. Så dom ytterligare 8 år hon fick var hon lös hela tiden. Så sen dess har det varit naturligt för mig att lära dom att vara lösa och stanna på gården.

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Regler för hundhåll i Sverige
« Svar #43 skrivet: 15 sep-09 kl 13:23 »
Men det är ju detta jag påpekat hela tiden: att ibland kan det vara nödvändigt att låsa fast hunden. En löptik som bara rymmer (som annars kan gå lös på gården) osv.
Sedan undrar jag om jag missat något, för vem skrev att det var en kätting på 3m?

Vi har ett par olika löplinor mellan träd enligt regler med stoppar osv. Men de hundlinor som finns i hundbutiker håller inte för en boskapsvaktare. Dessutom löper kedjor lättare utan att trassla. Men kätting - det är en grov kedja det. Vi har minst 10m mellan träden, stoppar så de inte kan trassla runt träden, ett hjul på linan som gör att det rullar lätt och en kedja på ca: 5m. Vi har alltid placerat löplinorna så att hundarna har bra koll där de tillfälligtvis sitter. De är dessutom kontrollerade av djurskyddsinspektörer utan anmärkning!
Annars går alltid våra hundar lösa, men som sagt i löptider kan det vara besvärligt.

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Regler för hundhåll i Sverige
« Svar #44 skrivet: 15 sep-09 kl 23:04 »
Jo då jag hade mina hindar alltid lösa tills gammeltiken nöp Baronessan i rumpan!
Inte kul då jag arrenderar av hennes far baronen ,,,,,

Min gammeltik såg hennes beteende som ett hot då hon klev av cyckeln när hon vaktade flocken o mej .
Hade hon bara cycklat förbi hade inget hänt , det var mitt fel , jag brast i uppmärksamheten då jag mockade .
O jag min dumma nöt sa åt tiken att vakta flocken . :-X

En av våra hundar är fortfarande lös jämt , en alltid lös när vi är med .
en spårar vilt så han går kopplad , den andra är gammeltiken hon är numera bara lös på kvällarna o tidig morgon .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Margit

  • Gäst
SV: Regler för hundhåll i Sverige
« Svar #45 skrivet: 16 sep-09 kl 18:22 »
Men det är ju detta jag påpekat hela tiden: att ibland kan det vara nödvändigt att låsa fast hunden. En löptik som bara rymmer (som annars kan gå lös på gården) osv.
Sedan undrar jag om jag missat något, för vem skrev att det var en kätting på 3m?

Vi har ett par olika löplinor mellan träd enligt regler med stoppar osv. Men de hundlinor som finns i hundbutiker håller inte för en boskapsvaktare. Dessutom löper kedjor lättare utan att trassla. Men kätting - det är en grov kedja det. Vi har minst 10m mellan träden, stoppar så de inte kan trassla runt träden, ett hjul på linan som gör att det rullar lätt och en kedja på ca: 5m. Vi har alltid placerat löplinorna så att hundarna har bra koll där de tillfälligtvis sitter. De är dessutom kontrollerade av djurskyddsinspektörer utan anmärkning!
Annars går alltid våra hundar lösa, men som sagt i löptider kan det vara besvärligt.

Det var jag som hade ett exempel på kätting.

Självklart kan hunden må bra även i lina, det jag tycker är hemskt är att hunden i mitt exempel sitter i sin kedja på 3 m kl. 06-23 nästan varje dag - det är en jakthund så på hösten får han komma lös några gånger och jaga...

Får hunden regelbundna promenader och tillsyn så är det väl inget fel på lina. Som sagt så ligger många hundar ensamma hemma många timmar per dygn och det är inte heller schysst.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

431 gäster, 2 användare (1 dolda)
Gröfre Slissing

* Forum

* Om tidningen Åter



- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser