Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Torpargrund i natursten  (läst 6184 gånger)

admin

  • Administratör
  • Inlägg: 631
    • Alternativ.nu
Torpargrund i natursten
« skrivet: 14 sep-03 kl 02:10 »
Madeleine
 Ti 29 Jan, 2002 - 16:44
--------------------------------------------------------------------------------
Hej,
Finns det någon som har kunskaper eller erfarenheter av att bygga en torpargrund i natursten? Skulle vilja lägga till ett rum till mitt lilla torp och vill gärna använda samma material och teknik som tidigare. Måste stenarna
läggas från frostfritt djup, eller kan man fuska och gjuta upp till marknivå? Måste man ta upp lite extra hål till den tidigare grunden som man delvis bygger in för att säkerställa god ventilation? Var får man tag på lämplig sten? Kostnad?
Skulle bli glad om någon hade lite tips eller rent av kontakter med kunskaper om detta.
 
Rasmus Axelsson
 On 7 Aug, 2002 - 21:51
--------------------------------------------------------------------------------
Det viktiga är att hörnstenarna är stabila på en torpargrund om huset är timrat. Du måste hursomhelst gräva ner till frostfritt djup när du ska lägga grunden oavsett om du »fuskar« med att gjuta eller lägga stenar hela vägen ner.

I Centrum för byggnadsvårds bok »Flyttning av gamla hus« står det beskrivet enkelt hur de bygger upp en betongpelare från frostfritt djup som de placerar hörnstenarna på! Läs den!

Kostnanden varierar på hur mycket arbete du gör själv... och om du behöver bygglov... och var du får stenen i från... lycka till!
 


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

475 gäster, 1 användare
alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser