Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Potentiometer  (läst 2365 gånger)

ab

Potentiometer
« skrivet: 07 dec-24 kl 20:15 »
Hej alla elektronikexperter.
Bland andra "bra att ha grejer" Har jag hittat en potentiometer som det står: Bourns 3590S-4-502 RES 5k +- 5% på, är det någon som vet vad den är avsedd att användas till ???       
 Har en fläktmotor på 400Watt till en flisbrännare där jag har en slags dimmer som har svårt att hålla varvet på inställt värde,  funderar på om denna skulle kunna vara ett alternativ eller om den är avsedd för lågspänning eller något helt annat?

von tratt

• Skåne
SV: Potentiometer
« Svar #1 skrivet: 07 dec-24 kl 20:28 »
Jo, du är på rätt spår, din potentiometer är för betydligt lägre effekt och kan inte alls ersätta din fläktregulator. Den kan användas till diverse.

En normal dimmer har en potentiometer i den stilen men denna styr bara en krets som i sin tur hanterar den verkliga lasten, om du hänger med?
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

torbjorn

• Medelpad
« Svar #2 skrivet: 07 dec-24 kl 22:32 »
Och, för den delen, dimrar som är avsedda för ljusreglering brukar fungera dåligt till motorer och annan "levande" last.  En dimmer som även har nollan ansluten till reglerkretsen (alltså inte bara en skarvplint för nollan) har större chans att fungera som motorstyrning.

Om du inte behöver ställa om varvtalet ofta, så kan det vara bättre att lägga en kondensator i serie med fläktmotorn för att få ner varvtalet till lämpligt värde.  Gissningsvis några tiotal uF , kondensatorer som används för faskompensering i lysrörsarmaturer, startkondensator till enfas asynkronmotorer mm, är utmärkta att labba med för ändamålet.

ab

« Svar #3 skrivet: 08 dec-24 kl 20:29 »
Tack för era svar.
Den "dimmer" Jag använder är avsedd för elmotorer så det är ingen för ljusreglering.
Då ska jag alltså prova med att koppla till en kondensator, tror jag har en som suttit på en kylskåpskomressor, kan den vara lämplig?

torbjorn

• Medelpad
« Svar #4 skrivet: 08 dec-24 kl 21:20 »
Prova med kondensatorn i serie med motorn, alltså istället för dimmern. Om motorn går för sakta, behöver du en större kondensator och vice versa.

ab

« Svar #5 skrivet: 10 dec-24 kl 20:42 »
Hm,, jaha men då försvinner ju möjligheten att kunna reglera lite och det vill jag kunna göra  ::)

torbjorn

• Medelpad
« Svar #6 skrivet: 10 dec-24 kl 21:31 »
Ah, ok. Då är det nog bättre att ha nån slags triacstyrd regulator.

Sen är det ju i vilket fall svårt att få konstant varvtal på en asynkronmotor som man reglerar ner. Om det t ex blir en liten ändring i nätspänningen eller att det börjar gå lite lättare eller tyngre för motorn, så kan det ge en stor ändring i varvtalet.

ab

« Svar #7 skrivet: 17 dec-24 kl 23:04 »
Aha! Då förstår jag att det nog är nätspänningen som ställer till det, fått tag på en annan "dimmer" Nu som fungerar bättre men inte helt bra, den kan hålla varvet i några dagar men rätt som det är har det ökat rejält! Drar jag då ur kontakten och sätter i den igen så går den på inställt varv igen

simon.arvestrand

• Östergötland
    • arvestrands
« Svar #8 skrivet: 18 dec-24 kl 21:24 »
det bästa kanske hade varit att få tag i nån liten frekvensomriktare,  inte speciellt dyrt i så små storlekar,  då får du både bra rampning vid start och stopp och kontroll på hastighet

torbjorn

• Medelpad
« Svar #9 skrivet: 18 dec-24 kl 21:31 »
Men då måste ju motorn bytas ut till en trefasmotor. En enfas asynkronmotor med startkondensator går inte bra på andra frekvenser än den som motorn är byggd för.

Teoretiskt sett skulle man kunna ta bort startkondensatorn och köra motorn från en frekvensomriktare som lämnar tvåfasspänning med 90 graders fasskillnad, men problemet är att sådana tvåfasomriktare inte finns på marknaden som billig standardpryl. Man måste också se upp med att huvud- resp hjälplindningen på motorn kan vilja ha olika spänning, och det måste man i så fall också kunna ställa in på omriktaren.
Man kunde kanske också tänka sig en s k scott-koppling med två transformatorer för att omvandla trefasspänningen från en standard frekvensomriktare till tvåfas. Men det blir en hel del räknande och ingenjörsarbete innan den lösningen är rätt dimensionerad, och transformatorerna får man nog räkna med att specialbeställa eller linda själv.

En annan möjlighet vore ju en enkel triacmotorstyrning typ dimmer, men kombinerad med en varvtalsgivare på motorn och en reglerkrets för att hålla konstant varvtal. Förmodligen skulle man nästan rakt av kunna plocka en sådan motorstyrning ur någon tvättmaskin från 90-talet, bara man lyckas få dit varvtalsgivaren på fläktmotorn.  De där motorstyrningarna har avhandlats i Electrolux Assistent-tråden här på forumet.

Dela detta:

* Inloggade just nu

667 gäster, 1 användare
carlie2

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser