Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Göra ren oljetank  (läst 999 gånger)

rovis

  • Inlägg: 19
    • Gotland
Göra ren oljetank
« skrivet: 26 apr-23 kl 10:02 »
Hej, vi har precis kommit över en enorm gammal oljetank i järn som vi skulle vilja använda till vattensamlare, frågan är hur vi gör rent den? Alla tips o knep värdefulla!
Vi har tänkt testa att elda bort oljeresterna men då det bara är en rätt liten öppning i toppen känns det som att det inte kommer komma in tillräckligt med luft... alternativt klättra in i den å skura för hand men det vill vi inteeeeeee......

korren

  • Inlägg: 230
SV: Göra ren oljetank
« Svar #1 skrivet: 26 apr-23 kl 12:37 »
Hur ren vill ni ha den? Skall ni använda vattnet till era odlingar? Dricksvatten?

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Göra ren oljetank
« Svar #2 skrivet: 26 apr-23 kl 13:38 »
Varning för explotionsrisk, om du eldar. Kruxet om du eldar (vilket jag tycker du inte ens ska prova) är också att du får ett fett sot som blir lika svårt att få bort som oljan .  Prova i sället med ånga, maskindiskmedel eller liknande.
kretslopp

b0 j1mmy

  • Inlägg: 1
SV: Göra ren oljetank
« Svar #3 skrivet: 26 apr-23 kl 18:04 »
Hej!

Ifall ni ska använda vattnet till något "vettigt" så bör den nog minst blästras.. Eller "sandblåses" som vi säger i Norge.

torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: Göra ren oljetank
« Svar #4 skrivet: 26 apr-23 kl 18:40 »
Blästring fungerar inte, eller mycket dåligt, på oljig smuts. Och det blir ett elände att få tanken ren från oljig och klibbig blästersand efteråt.

Jag tror mer på kretslopp's metoder.  Gärna koka ur tanken med en stark lösning av vatten och lut (natriumhydroxid) eller soda (natriumkarbonat).  Fyll den till drygt hälften med vatten, gör upp en rejäl eld under den och elda tills det har kokat livligt i några timmar.
En hetvatten-högtryckstvätt kan också vara bra att ha, men det krävs under alla förhållanden starkt alkaliska häxbrygder för att få bukt med oljeresterna. Skölj sedan i flera omgångar med rent vatten, gärna med lite tillsats av något surt för att neutralisera ev lutrester.

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Göra ren oljetank
« Svar #5 skrivet: 27 apr-23 kl 08:08 »
Läna en ängtvätt på närmaste maskinhyrfirma (typ KRAMO eller liknande)
kretslopp

rovis

  • Inlägg: 19
    • Gotland
SV: Göra ren oljetank
« Svar #6 skrivet: 27 apr-23 kl 19:01 »
Tack för alla tankar och tips! Vi har ju tänkt som regnvattensamlare till odlingar, dvs gärna så ren som möjligt.
Funderar på detta med oljigt sot efter eldning, hur oljigt det kan tänkas bli, löser det ens upp sej i kallt regnvatten eller stannar det kvar på väggarna?
Hur farligt kan det vara med små oljerester i bevattningsvatten? Hur resonerar ni? Om en inte vattnar på själva frukten utan på jorden, eller på växter som en inte ska äta...förorening vs. naturens egen reningsförmåga :)
Tanken är som sagt enorm så att koka ur med såna mängder vatten, det känns liksom inte görbart, plus att den är så tjockväggig att en måste ha en jädra brasa! Och vad göra med det läskiga vattnet sen??

torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: Göra ren oljetank
« Svar #7 skrivet: 27 apr-23 kl 20:44 »
Jag skulle nog vilja säga att alla oljerester måste bort eller åtminstone lösas upp/emulgeras med lut eller något liknande.

Vatten med oemulgerad olja (alltså oljehinna på ytan) bör inte under några förhållanden släppas ut i naturen.

Om det bara har varit ren eldningsolja i tanken (alltså inte spillolja, PCB eller något annat riktigt otrevligt), och man har lyckats emulgera oljan och fått den att lösa sig ordentligt i vattnet, så gör det nog i praktiken inte så mycket om man råkar hälla ut vattnet så det får infiltreras någonstans, kanske för säkerhets skull inte i närheten av någon känslig vattentäkt. Ren mineralolja i måttliga mängder tar jordbakterierna hand om på några år.

Hur stor är tanken egentligen? Rör det sig om en vanlig villaoljetank på några kubikmeter eller är den större än så?

Visst blir det en stor brasa, men majbrasor är ju stora :)

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14448
    • Östergötland
SV: Göra ren oljetank
« Svar #8 skrivet: 28 apr-23 kl 11:57 »
Att elda ur är inte bra, vare sig för miljön, tanken eller renheten efteråt. Och så kan det faktiskt smälla om man klantar till det.

Jag har gjort rent ett par tankar, och det brukar finnas en manlucka på dem som man kan lossa och hoppa ner. Man sätter en utsugsfläkt så man slipper få för mycket ångor i lungorna, och så torkar man ur tanken med trasor som man lämnar som brännbart. Tankarna brukar vara rätt fina inuti. Jag tog handdiskmedel som slutputs.

Tankarna är av järn så din tank kommer att rosta om du skall ha vatten i den. Antingen låter du den göra det (tar ändå rätt många år innan den tar slut och de är ofta aningen rosttröga), eller så målar du den invändigt. Det var ett sätt att få regnvattentunnor av plåt att hålla förr innan plasttunnorna kom.

korren

  • Inlägg: 230
SV: Göra ren oljetank
« Svar #9 skrivet: 28 apr-23 kl 12:40 »
Ni skulle ju kunna skänka bort tanken. Hyra en minigrävare för att gräva en mindre damm. Lite dyrare men roligare arbete och bättre slutresultat. Bara en tanke...

 

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Göra ren oljetank
« Svar #10 skrivet: 01 maj-23 kl 07:49 »
Hade jag varit er så hade jag letat efter ibc tankar eller septitank i glasfiber.
Tror er tank mest kommer ge bekymmer för er.
Och sen när där rostat hål och den börjar läcka så...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

407 gäster, 3 användare
RickardR, GE202, allimak

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser