Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kostnad för ankor  (läst 992 gånger)

CarolinaSv

  • Inlägg: 1
    • Gästrikland
Kostnad för ankor
« skrivet: 06 mar-23 kl 20:28 »
Hej!
Jag håller på och planera för ankor och då min sambo är den som har huvudansvar för ekomin så blir det inga ankor till våren förens han har kunnat kalkylera in dem i sina exelfilar...

Vad kostar ankor i drift på ett ungefär? Vi ska ha 4-6 st och det är själva "underhållskostnaden" jag funderar på.

Tack på förhand!

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Kostnad för ankor
« Svar #1 skrivet: 07 mar-23 kl 00:04 »
Som det brukar heta, hur långt är ett snöre ;D

Köper du vete direkt av bonden och i övrigt ger matrester så är det inte många kronor i månaden. Vatten behöver de ju en hel del, men det är också billigt. Räknar du utebliven inkomst då du pysslar med dem (eller som jag då jag gick efter dem, ankor går sakta, när de skulle från dammen in i sitt hus var kväll) så kan det bli dyrt. Vanlig köpemat ligger nog på ca 20 kr/kg, så ger du det borde kostnaden hamna på 2 kr per anka och dag.

Du får lägga till några plusrader i excelbladet ;D Ägg, snigelbekämpning, harmoni...

putteu

  • Inlägg: 36
    • Skåne
SV: Kostnad för ankor
« Svar #2 skrivet: 05 okt-23 kl 02:18 »
Ankor trivs bäst i en naturlig miljö med tillgång till vatten och möjlighet att bada. Det är viktigt att ge dem tillräckligt med utrymme och ge dem kärlek och omsorg för att de ska trivas och må bra. Vi pratar om levande varelser här som har känslor och det är inget man bara lägger in i en Excel fil som ett objekt. De behöver en stor damm eller å där de naturligt tillbringar sin mesta tid. I naturen hittar de också sin mat själv men på vintern behöver du kanske lägga några tusenlappar i månaden på havregryn och fågelfrön. 🦆🦆💚🏞️


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

720 gäster, 4 användare (1 dolda)
skräptanten, Okulärbesiktning av Byrålåda, addebadde

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser