Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gammalt "badrum"  (läst 1124 gånger)

skogsfe

  • Inlägg: 14
    • -
Gammalt "badrum"
« skrivet: 03 jul-22 kl 12:13 »
Hej!
Letar goda råd kring ett gammalt "badrum", tillbygge på gammalt hus, gjort på 60-talet.
Jag har nu duschkabin, vattenklosseten borttagen pga av nyttjandeförbud, experimenterar med torr lösning där jag separerar urinen etc. Har latrinkomposttillstånd. Fungerande tvättställ.
Jag vill göra enkla funktionella lösningar. Att golv och golvbrunn behöver renoveras förstår jag. Likaså behöver avloppet från duschen rensas.
Men vad göra med väggarna? Nu är det dåliga skivor som behöver plockas bort. Behöver allt försäkras när jag har duschkabin? Har också en ny liten varmvattenbetedare insatt. Vattenrören är nya och ska återanvändas.
Tacksam för råd :)

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Gammalt "badrum"
« Svar #1 skrivet: 03 jul-22 kl 14:04 »
Det där med försäkring och att anlita behöriga och certifierade personer/företag för att uppfylla kraven bör du ta dig en funderare över. Badrummet är ju tillbyggt och avloppet utdömt, så av det tolkar jag att du varken kommer att få full ersättning vid en vattenskada, ej heller kommer en vattenskada att förstöra resten av huset.

Jag skulle byggt som jag ville, givetvis utan att göra uppenbara tabbar, och gärna bett någon kunnigare i bekantskapskretsen om råd och granskning av idéerna.

Tätt golv med fall mot brunnen, täta väggar och bra ventilation. Svårare än så behöver det inte vara.

fri

  • Inlägg: 2529
  • Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
SV: Gammalt "badrum"
« Svar #2 skrivet: 03 jul-22 kl 20:07 »
Ofta är det en bank som ställer krav att panten ska vara försäkrad, om du inte ha det kravet från din långivare  eller om huset är betalt och har ett <50år gammalt duschrum skulle jag inte ha försäkring då det man skulle få från försäkringsbolaget vid en skada förmodligen inte skulle räcka att betala årspremien på försäkringen.

Betong, puts och Leca är rätt bra mtrl till våtutrymmen om man inte bygger med moderna godkända tätskikt, mtrl som tål lite fukt och med fördel kan målas eller kaklas/klinkras om man vill ha tåliga lättskötta ytor
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Gammalt "badrum"
« Svar #3 skrivet: 03 jul-22 kl 21:39 »
mitt badrum är inte försäkrat då det inte uppfyller gällande krav. För mig spelar det ingen roll då badrummet ligger i en tillbyggnad "utanför" det egentliga huset. Dvs en vattenskada påverkar knappast resten av huset.  Då jag är hantverkare och har byggt åtskilliga badrum är kostnaden för mig minimal om skada skulle ske. Det handlar mest om tid.
Min badrumslösning är att jag har BDT avlopp (till dusch o tvätt) och en toa separett (lösning precis som din). Väggar o golv är plastmattor. Billigaste lösningen för vattentätt. Alternativet för golvet lär vara plastmatta om du har ett trähus och trossbotten. Har huset en gjuten platta som golv blir alternativen fler men huset var från 60-talet? Då kan det vara vilket som. Men om platta finns är alternativet också klinker. det är inte så svårt att få till. Avloppet är ju en egen sak. En gammal gjutjärnsbrunn från 60-talet lär vara upprostad och byts ut.
väggarna finns flera alternativ. har du duschkabin blir ju risken för vattenbegjutning minimal. Då är alternativen våtrumsgips som kan antingen sättas väv o våtrumsmålas,godkänd lösning om man följer instruktionerna eller plastmatta,lite bökigare då man kan behöva svetsa skarvar. Alternativet är att på gipset rulla tätskikt som fuktspärr och utanpå den sätta panel (med distans mellan gipset o brädan) som sedan målas med t.ex linoljefärg. Vill man sätta panelen direkt utan gips rekommenderas en plastfolie först,särskilt om badrumsväggarna är isolerade med glasfiber eller stenull. Våtrumsmattan på golvet sätts då upp bakom panelen. Räknar du med att behålla huset över tid spelar inte försäkringen någon roll. Sällan den ger något om badrummet är mer än 10 år.

skogsfe

  • Inlägg: 14
    • -
SV: Gammalt "badrum"
« Svar #4 skrivet: 04 jul-22 kl 11:14 »
Tack för svar!
Jo utbyģget är från 60-talet. Ngn typ av torpargrund under. Samma som det gamla huset. Tror det var en vardagsingång till huset tidigare. Halva grunden är gammal.
Tänkte på panel, plastmatta på golvet och ny golvbrunn. Kanske genomförbart...? Med hjälp förståss, jag är tyvärr ingen snickare, vilket jag verkligen ångrar att jag inte lärde mig mer om i unga år...

fri

  • Inlägg: 2529
  • Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
SV: Gammalt "badrum"
« Svar #5 skrivet: 04 jul-22 kl 11:23 »
Klart det är genomförbart, inte behöver du vara snickare för att riva det som är dåligt, förmodligen kan du sätta panel själv också(tryckuftsdriven dyckertpistol rekommenderas)

Plastmattan på golvet kan vara klokt att ta hjälp med men det är inte omöjligt att byta golvbrunn och spackla fall som amatör.

Det man inte lärt sig som ung får man lära sig senare i livet, det tar lite längre tid kanske men man hinner fundera på vad man behöver göra själv och vad man har möjlighet/råd/lust att leja bort.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Gammalt "badrum"
« Svar #6 skrivet: 05 jul-22 kl 11:15 »
Det man inte lärt sig som ung får man lära sig senare i livet, det tar lite längre tid kanske men man hinner fundera på vad man behöver göra själv och vad man har möjlighet/råd/lust att leja bort.

Så sant, och att limma och svetsa plastmattor är inget svårt att lära sig. Kan man trycka ut kaviar ur en tub så är man nästan där ;D

Första gången jag svetsade en matta så lånade jag en professionell svets, men sedan så köpte jag en billig varmluftpistol med elektronisk temperaturkontroll (man måste hålla rätt temp vid svetsningen), och det gick lika bra. Varmluftspistol är bra till mycket, så det är ju ingen onödig pryl att äga om man fixar lite allt möjligt.

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Gammalt "badrum"
« Svar #7 skrivet: 06 jul-22 kl 18:54 »
Fungerar urinsepareringen bra? Om inte prova med en spåntoalettslösning. Som sagt duschkabinen gör att det inte behövs vattensäkra väggar. Om du är nöjd med väggar och golvs utseende, om golvbrunnen fungerar.  Då kan du med gott samvete låta det vara som det är. Det är vid renovering som alla byggregler måste följas.
kretslopp


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

628 gäster, 5 användare
xaelanar, alternaiv, LimJans, ekont22, skogskälla

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser